Název: Name: | VT-72B | |
Originální název: Original Name: | VT-72B | |
Kategorie: Category: | vyprošťovací tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1989-DD.MM.1995 Závody ťažkého strojárstva Martin n.p., Martin / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1989-DD.MM.1995 ? | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 110 (?) (75 do roku 1989) | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1988 (ověřovací série / test series) | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 45800 kg | |
Celková délka: Overall Length: | 8150 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3460 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2640 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 435 mm | |
Pancéřování: Armour: | ? | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | V-46-6 - čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem - maximální kroutící moment: 3160 Nm při 1300 - 1400 ot/min - dmychadlo: N-24, odstředivé s mechanickým pohonem - rozměry: -- délka: 1480 mm -- šířka: 896 mm -- výška: 903 mm - hmotnost (bez náplní) se sběrnými výfukovými troubami a čističem MC-1: 980 kg | |
Výkon: Power: | 573 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | 2 planetové převodovky - počet převodových stupňů: 7+1 - ovládání: hydraulické s mechanicky ovládanými posouvači | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 601) km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 30 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 485 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 470 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 25 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,8 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,85 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,21) m | |
Nástavba: Superstructure: | Hlavní naviják: - tažná síla: max. 300 kN - pracovní délka lana: 200 m - průměr lana: 29,5 mm - max. tažná síla přes jednu kladku: 600 kN - max. tažná síla přes dvě kladky: 900 kN Pomocný naviják: - tažná síla: 10 kN - průměr lana: 6,3 mm - pracovní délka lana: 400 m Jeřáb: - nosnost : max. 19 000 kg, 18 000 kg při čistém vyložení (od obrysu vozidla) 1,9 m a maximální výšce háku nad zemí 5,5 m - maximální vyložení: 7,6 m - maximální vyložení od osy otoče: 2,24 m Buldozerová radlice: - šířka záběru: 3 360 mm - zahloubení: 300 mm - výkon v jílovitém terénu: 126 m3/h Nákladová plošina: - nosnost: 4 000 kg - rozměry: 1,4 m x 2,0 m Svařovací zařízení: - svářecí proud: 300 A | |
Výzbroj: Armament: | 12,7 mm protiletadlový kulomet NSVT Náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů Maximální dálka mířené střelby: - na vzdušné cíle: 1 500 m - na pozemní cíle: 2 000 m Zaměřovač: K-10T Výzbroj osádky: Pancéřovka RPG-7: 1 kus 7,62 mm samopal vz. 58: 2 kusy Signální pistole: 1 kus | |
Uživatelské státy: User States: | ? | |
Poznámka: Note: | 1) 5 - 12 (průměrná s vlečeným tankem) 2) Jízda tanku pod vodou: - maximální rychlost proudu: 1,5 m/s - maximální šířka vodní překážky: 1 000 m - maximální hloubka vody: 5 m Spotřeba paliva: - na silnici: 290 l/100 km - v terénu: 300 - 600 l/100 km - s vlečeným tankem: 500 - 1100 l/100 km Spotřeba oleje: - na silnici, v terénu: 3 - 10 l/100 km - s vlečeným tankem: 6 - 15 l/100 km Ochrana proti ZHN: - ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické nebo ruční uzavření bojového prostoru, přístroj radiačního a chemického průzkumu GO-27 - ochrana při průjezdu zamořeným prostorem: FVU - filtroventilační zařízení k vytvoření přetlaku a čištění vzduchu v bojovém prostoru Požární zařízení: - automatické s možností trojnásobného použití - 3 láhve Freonu 114 V2 - 12 hlásičů - ovládací zařízení ZEC 11-3 - ruční hasící přístroj: OU-2 Zadýmovací zařízení: TDA - tepelné Zaměřovací a pozorovací přístroje: Pozorovací přístroj velitele s nočním viděním: TKN-3 - dálka viditelnosti: 300 - 400 m Pozorovací přístroj řidiče s nočním viděním: TVNE-4PA - dálka viditelnosti: 60 - 100 m Spojovací prostředky: Radiostanice: R-123M - dosah ve dne i v noci: do 20 km Tankové hovorové zařízení: R-124 Přenosná radiostanice: PR-22 - počet: 2 kusy | |
Zdroje: Sources: | Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika 1944 - 2001, Výroba v Slovenskej republike, Magnet Press, 2002 Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě, Naše vojsko, Praha 2003 http://www.1rota.com/vt72.html |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#307997Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
VT-72B
Vývoj sa uskutočnil v období rokov 1983-1987 v ZTS VVÚ Martin. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1988 a nasledujúci rok začala sériová výroba, ktorá však bola ovplyvnená procesom konverzie vojenskej výroby. Vozidlá vyrobené do roku 1990 boli dodané do ČSLA (50%), a ostatné do štátov bývalej Varšavskej zmluvy včetne SSSR. Po roku 1990 pokračoval čiastkový vývoj niektorých systémov, aj výroba na export.
Zdroj: MOT 9/2000
Vývoj sa uskutočnil v období rokov 1983-1987 v ZTS VVÚ Martin. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1988 a nasledujúci rok začala sériová výroba, ktorá však bola ovplyvnená procesom konverzie vojenskej výroby. Vozidlá vyrobené do roku 1990 boli dodané do ČSLA (50%), a ostatné do štátov bývalej Varšavskej zmluvy včetne SSSR. Po roku 1990 pokračoval čiastkový vývoj niektorých systémov, aj výroba na export.
Zdroj: MOT 9/2000
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#46232Verze : 0
Reklama
VT-72B alias T-72TK
I když byla východoněmecká armáda (NVA) na tanky řady T-72 přezbrojována prakticky ve stejné době jako ČSLA (prvních 35 tanků bylo ze SSSR do NDR dodáno v roce 1978), o vyprošťovací tanky postavené na stejném podvozku se začala intenzivně zajímat až na sklonku osmdesátých let. Skutečnost, že NDR byla stálým klientem československých zbrojovek v oblasti vyprošťovacích (T-55T) a jeřábových tanků (T-55TK), tak o dodavateli nových vozidel rozhodla předem. Do konce existence NDR stihly být dodány pouze tři exempláře VT-72B, které v NVA obdržely označení T-72TK (finální montáž všech tří patrně proběhla v červnu 1989). První T-72TK převzala východoněmecká armáda v červenci 1989. Všechna vozidla po dodání do NDR nejdříve směřovala do Ústřední tankové opravny v Grossenhainu, kde na nich byly provedeny menší úpravy na základě požadavků NVA. První takto upravený tank pak putoval k Praporu oprav 9 (Instandsetzungsbataillon 9, zkráceně IB-9) dislokovaného v Drögeheide a podřízeného 9. tankové divizi (9. Panzerdivision, zkráceně 9. PD). To byl zároveň i poslední T-72TK, jenž se dostal k bojovému útvaru. Dříve než stihly být v Grossenhainu provedeny úpravy na zbylých dvou vozidlech, přišlo sjednocení Německa. Všechny T-72TK pak převzal Bundeswehr a provedl na nich své zkoušky.
Zdroje:
I když byla východoněmecká armáda (NVA) na tanky řady T-72 přezbrojována prakticky ve stejné době jako ČSLA (prvních 35 tanků bylo ze SSSR do NDR dodáno v roce 1978), o vyprošťovací tanky postavené na stejném podvozku se začala intenzivně zajímat až na sklonku osmdesátých let. Skutečnost, že NDR byla stálým klientem československých zbrojovek v oblasti vyprošťovacích (T-55T) a jeřábových tanků (T-55TK), tak o dodavateli nových vozidel rozhodla předem. Do konce existence NDR stihly být dodány pouze tři exempláře VT-72B, které v NVA obdržely označení T-72TK (finální montáž všech tří patrně proběhla v červnu 1989). První T-72TK převzala východoněmecká armáda v červenci 1989. Všechna vozidla po dodání do NDR nejdříve směřovala do Ústřední tankové opravny v Grossenhainu, kde na nich byly provedeny menší úpravy na základě požadavků NVA. První takto upravený tank pak putoval k Praporu oprav 9 (Instandsetzungsbataillon 9, zkráceně IB-9) dislokovaného v Drögeheide a podřízeného 9. tankové divizi (9. Panzerdivision, zkráceně 9. PD). To byl zároveň i poslední T-72TK, jenž se dostal k bojovému útvaru. Dříve než stihly být v Grossenhainu provedeny úpravy na zbylých dvou vozidlech, přišlo sjednocení Německa. Všechny T-72TK pak převzal Bundeswehr a provedl na nich své zkoušky.
Zdroje:
http://www.t-72.de/html/t-72tk.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#250418Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje 142. praporu oprav, květen 2004 (?).
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#47445Verze : 0
ICE
MOD
V službách slovenských ozbrojených síl ...
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#110207Verze : 0
Reklama
VT-72B ("bílá 257") z výzbroje Tankového praporu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#116218Verze : 0
wade
MOD
VT-72B na stanici Sása
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#232336Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2005.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#290950Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Zemní práce v podání VT-72B ze sestavy Opravárenského praporu Ozbrojených sil Slovenské republiky, Vojenský obvod Záhorie, 2010.
Fotografie:
Fotografie:
Opravárenský prápor
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#394529Verze : 2
Martin Smíšek
MOD
VT-72B ("371), Vyprošťovací a odsunová rota, 142. prapor oprav, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.
autor: Josef Holek
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#534678Verze : 3
RoBoT
MOD
Vyprošťovací tank VT-72B z výzbroje 4. samostatné tankové brigády ukrajinské armády při odsunu poškozeného ruského mostního automobilu TMM-3M1 postaveného na podvozku nákladního vozidla KrAZ-260, rusko-ukrajinská válka, přibližně 27. července 2022.
Zdroj:
Zdroj:
twitter.com
Období | - |
Typ stroje | CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#701387Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
VT-72B z výzbroje ukrajinské armády zachycený na předměstí Soledaru v reportáži televize Al Jazeera, rusko-ukrajinská válka, přibližně 15. ledna 2023.
Zdroj:
Zdroj:
vk.com
Období | - |
Typ stroje | CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#714810Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.