Main Menu
User Menu

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank)

VT-72B


Vývoj sa uskutočnil v období rokov 1983-1987 v ZTS VVÚ Martin. Overovacia séria bola vyrobená v roku 1988 a nasledujúci rok začala sériová výroba, ktorá však bola ovplyvnená procesom konverzie vojenskej výroby. Vozidlá vyrobené do roku 1990 boli dodané do ČSLA (50%), a ostatné do štátov bývalej Varšavskej zmluvy včetne SSSR. Po roku 1990 pokračoval čiastkový vývoj niektorých systémov, aj výroba na export.




Zdroj: MOT 9/2000
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#46232Verze : 0
Název / Name VT-72B
Výrobce / Manufacturer : ZTS Martin n.p.
Prototyp vyroben / Prototype created : 1988 (ověřovací série)
Vyráběn / Production period : 1989 - 1995 (?)
Vyrobeno kusů / # of produced : 110 (?)
(75 do roku 1989)
Osádka / Crew : 2
Technické údaje / Technical data
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 45 800
Celková délka / Overall length : (mm) 8 150
Celková šířka / Overall width : (mm) 3 460
Celková výška / Overall height : (mm) 2 640
Světlá výška / Ground clearance : (mm) 435
Nástavba / Superstructure Hlavní naviják:
- tažná síla: max. 300 kN
- pracovní délka lana: 200 m
- průměr lana: 29,5 mm
- max. tažná síla přes jednu kladku: 600 kN
- max. tažná síla přes dvě kladky: 900 kN


Pomocný naviják:
- tažná síla: 10 kN
- průměr lana: 6,3 mm
- pracovní délka lana: 400 m


Jeřáb:
- nosnost : max. 19 000 kg, 18 000 kg při čistém vyložení (od obrysu vozidla) 1,9 m a maximální výšce háku nad zemí 5,5 m
- maximální vyložení: 7,6 m
- maximální vyložení od osy otoče: 2,24 m


Buldozerová radlice:
- šířka záběru: 3 360 mm
- zahloubení: 300 mm
- výkon v jílovitém terénu: 126 m3/h


Nákladová plošina:
- nosnost: 4 000 kg
- rozměry: 1,4 m x 2,0 m


Svařovací zařízení:
- svářecí proud: 300 A
Výzbroj / Armament 12,7 mm protiletadlový kulomet NSVT
Náboje pro protiletadlový kulomet: 300 kusů
Maximální dálka mířené střelby:
- na vzdušné cíle: 1 500 m
- na pozemní cíle: 2 000 m
Zaměřovač: K-10T


Výzbroj osádky:
Pancéřovka RPG-7: 1 kus
7,62 mm samopal vz. 58: 2 kusy
Signální pistole: 1 kus
Pancéřování / Armour
Výkony / Automotive performance
Pohonná jednotka / Engine : V-46
- čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový
s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
- maximální kroutící moment: 3 160 Nm při 1 300 - 1 400 ot/min
- dmychadlo: N-24, odstředivé s mechanickým pohonem
- rozměry:
-- délka: 1 480 mm
-- šířka: 896 mm
-- výška: 903 mm
- hmotnost (bez náplní) se sběrnými výfukovými troubami a čističem MC-1: 980 kg
Výkon motoru / Engine power : (kW) 573 při 2 000 ot/min
Převodovka / Gearbox : 2 planetové
- počet převodových stupňů: 7 vpřed + 1 vzad
- ovládání: hydraulické s mechanicky ovládanými posouvači
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 60 (maximální), 35 - 45 (průměrná), 5 - 12 (průměrná s vlečeným tankem)
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 25 - 30 (průměrná)
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 485 (bez přídavných sudů)
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) 235 - 470 (bez přídavných sudů)
Svah / Gradient : (°) 30
Boční náklon / Side slope : (°) 25
Překročivost / Trench crossing : (m) 2,6 - 2,8
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,85
Brodivost / Fording depth : (m) 1,2
Jízda tanku pod vodou:
- maximální rychlost proudu: 1,5 m/s
- maximální šířka vodní překážky: 1 000 m
- maximální hloubka vody: 5 m
Poznámka / Note Spotřeba paliva:
- na silnici: 290 l/100 km
- v terénu: 300 - 600 l/100 km
- s vlečeným tankem: 500 - 1100 l/100 km


Spotřeba oleje:
- na silnici, v terénu: 3 - 10 l/100 km
- s vlečeným tankem: 6 - 15 l/100 km


Ochrana proti ZHN:
- ochrana při výbuchu atomové zbraně: kolektivní, automatické
nebo ruční uzavření bojového prostoru, přístroj radiačního
a chemického průzkumu GO-27
- ochrana při průjezdu zamořeným prostorem:
FVU - filtroventilační zařízení k vytvoření přetlaku a čištění vzduchu v bojovém prostoru


Požární zařízení:
- automatické s možností trojnásobného použití
- 3 láhve Freonu 114 V2
- 12 hlásičů
- ovládací zařízení ZEC 11-3
- ruční hasící přístroj: OU-2


Zadýmovací zařízení: TDA - tepelné


Zaměřovací a pozorovací přístroje:
Pozorovací přístroj velitele s nočním viděním: TKN-3
- dálka viditelnosti: 300 - 400 m


Pozorovací přístroj řidiče s nočním viděním: TVNE-4PA
- dálka viditelnosti: 60 - 100 m


Spojovací prostředky:
Radiostanice: R-123M
- dosah ve dne i v noci: do 20 km


Tankové hovorové zařízení: R-124


Přenosná radiostanice: PR-22
- počet: 2 kusy



Zdroje
1) Zupko, Š., Zupko, J.: Obrnená technika 1944 - 2001, Výroba v Slovenskej republike, Magnet Press, 2002
2) Tanková a automobilová technika v české a slovenské armádě, Naše vojsko, Praha 2003
3) https://www.1rota.com/vt72.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#307997Verze : 0
MOD
VT-72B alias T-72TK


I když byla východoněmecká armáda (NVA) na tanky řady T-72 přezbrojována prakticky ve stejné době jako ČSLA (prvních 35 tanků bylo ze SSSR do NDR dodáno v roce 1978), o vyprošťovací tanky postavené na stejném podvozku se začala intenzivně zajímat až na sklonku osmdesátých let. Skutečnost, že NDR byla stálým klientem československých zbrojovek v oblasti vyprošťovacích (T-55T) a jeřábových tanků (T-55TK), tak o dodavateli nových vozidel rozhodla předem. Do konce existence NDR stihly být dodány pouze tři exempláře VT-72B, které v NVA obdržely označení T-72TK (finální montáž všech tří patrně proběhla v červnu 1989). První T-72TK převzala východoněmecká armáda v červenci 1989. Všechna vozidla po dodání do NDR nejdříve směřovala do Ústřední tankové opravny v Grossenhainu, kde na nich byly provedeny menší úpravy na základě požadavků NVA. První takto upravený tank pak putoval k Praporu oprav 9 (Instandsetzungsbataillon 9, zkráceně IB-9) dislokovaného v Drögeheide a podřízeného 9. tankové divizi (9. Panzerdivision, zkráceně 9. PD). To byl zároveň i poslední T-72TK, jenž se dostal k bojovému útvaru. Dříve než stihly být v Grossenhainu provedeny úpravy na zbylých dvou vozidlech, přišlo sjednocení Německa. Všechny T-72TK pak převzal Bundeswehr a provedl na nich své zkoušky.




Zdroje
1) https://www.t-72.de/html/t-72tk.html
URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#250418Verze : 0
MOD
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje 142. praporu oprav, květen 2004 (?).
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#47445Verze : 0
MOD
V službách slovenských ozbrojených síl ...
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#110207Verze : 0
VT-72B ("bílá 257") z výzbroje Tankového praporu.
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#116218Verze : 0
MOD
VT-72B na stanici Sása
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#232336Verze : 0
MOD
VT-72B ("bílá 371") z výzbroje Vyprošťovací a odsunové roty 142. praporu oprav, červen 2005.
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#290950Verze : 0
MOD
Zemní práce v podání VT-72B ze sestavy Opravárenského praporu OS SR, VVP Záhorie, 2010.



Fotografie: Opravárenský prápor
CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#394529Verze : 0
MOD
VT-72B ("371), Vyprošťovací a odsunová rota, 142. prapor oprav, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


autor: Josef Holek

CZK - VT-72B (vyprošťovací tank) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-VT-72B-vyprostovaci-tank-t12516#534678Verze : 3
MOD