M2A1 (polopásové vozidlo)

Half-Track Car M2A1
     
Název:
Name:
M2A1 M2A1
Originální název:
Original Name:
Half-track Car M2A1
Kategorie:
Category:
obrněný transportér armoured personnel carrier
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 White Motor Corp., Cleveland
DD.MM.1943-DD.MM.1944 The Autocar Co., Ardmore
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1943-DD.03.1944 novovýroba / new production; DD.01.1944-DD.06.1945 konverzie / conversion
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2909
z toho 1643 z novovýroby a 1266 konvertovaných z M2
(1643 + 1266 converted from half-track M2)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR ?
Osádka:
Crew:
3
Přepravní kapacita:
Seating Capacity:
7 osob/troops
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
8890 kg 19600 lb
Celková délka:
Overall Length:
6140 1) mm 20 ft 1 ¾ in 1)
Celková šířka:
Overall Width:
2223 mm 7 ft 3 ½ in
Celková výška:
Overall Height:
2489 mm 8 ft 2 in
Světlá výška:
Ground Clearance:
284 mm 11 ⅛ in
Pancéřování:
Armour:
Valcovaná, povrchovo kalená oceľ
Žalúzie chladiča, boky, zadok, vrch: 6,4 mm
Kryt priezorov: 12,7 mm
Rolled face-hardened steel
Radiator louvres, sides, rear, hood top: 0.25"
Windshield cover: .50"
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
White 160AX (6 valcovový štvortaktný, radový, benzínový) White 160AX; 6 cylinder, 4 cycle, in-line gasoline
Výkon:
Power:
108,12 kW při 3000 ot/min 145 bhp at 3000 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
Spicer 3461 (stály záber, 4 rýchlosti vpred, 1 vzad) Spicer 3461 constant mesh, 4 speeds forward, 1 reverse
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
72.4 km/h 45 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
321.9 km 200 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0.3 m 12in
Brodivost:
Fording Depth:
0.81 m 32in
Výzbroj:
Armament:
1 x 12,7 mm guľomet M2HB (700 nábojov) na obežnom kruhu M49
1 x 7,62 mm guľomet M1919A4 (7750 nábojov) na jednom z troch úchytov


Odmer zbraní: 360°
1 x .50 M2HB machine gun (700 rounds) on rig mount M49
1 x .30 M1919A4 machine gun (7750 rounds)
Uživatelské státy:
User States:

(176 M2/M2A1)
(8 M2/M2A1)

....

(176 M2/M2A1)
(8 M2/M2A1)

....
Poznámka:
Note:
Modernizácia polopásového transportéra M2


1) s navijákom, s rollerom 5961,5 mm
1) with winch, with roller 19ft 6.75in
Zdroje:
Sources:
http://afvdb.50megs.com/usa/halftrackm2.html
Hunnicut R.P.: Halftrack - a history of American semi tracked vehicles; Presidio Press 2011; ISBN 0-89141-742-7
URL : https://www.valka.cz/M2A1-polopasove-vozidlo-t123838#421569 Verze : 0
Výroba polopásového vozidla M2A1 je priamym dôsledkom častých sťažností užívateľov na spôsob lafetácie zbraní vo vozidle M2 - na vodiacej koľajnici. Z uvedeného dôvodu bolo 19.05.1942 rozhodnuté o realizácii projektu, ktorý by sťažnosti odstránil. Ako možný spôsob bolo navrhnuté využiť obežný kruh M32 používaný na nákladných automobiloch inštalovaný nad pozíciou spolujazdca. Uvedený koncept bol 25.06.1942 schválený (OCM 18394) a bolo rozhodnuté o výrobe prototypov na báze vozidla M2 s označením M2E6. Prvý prototyp bol modifikovaný priamo v Aberdeenskom testovacom priestore inštaláciou modifikovaného obežného kruhu M32 na tri konzoly upevnené v pravej prednej časti priestoru. U druhého prototypu boli konzole nahradené pancierovým plátom upevneným spredu a z boku kruhu pre zvýšenie ochrany strelca. Ďalšie testy prebiehali vo Fort Knox (Armored Force Board) a uvedené riešenie upevnenia guľometu dostalo označenie M49. Konečným výsledkom vývoja bolo zrušenie vodiacej koľajnice a jej nahradenie obežným kruhom M49 (nad sedadlom spolujazdca pre lafetáciu hlavnej výzbroje transportéru (ťažký guľomet M2HB) - slangovo nazývaný aj kazateľnica (pulpit) a inštalácia troch lafiet na otočných kĺboch (na bokoch a zadnej časti prepravného priestoru) pre inštaláciu guľometu M1919A4. Okrem uvedenej zmeny zostala konštrukcia vozidla zhodná s konštrukciou posledných sériovo vyrábaných vozidiel M2, ktoré verzia M2A1 plynulo nahradila v sériovej výrobe. Obežný kruh M49 bol okrem vozidla M2A1 používaný aj na vozidlách M3A1, M5A1 a M9A1.



Zdroj: Hunnicut R.P.: Halftrack - a history of American semi tracked vehicles; Presidio Press 2011; ISBN 0-89141-742-7
Mesko, Jim: M3 Halftrack in action; Squadron/Signal Publication (2032); ISBN 0-89747-363-9
URL : https://www.valka.cz/M2A1-polopasove-vozidlo-t123838#423257 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více