Main Menu
User Menu

Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH [1935-1942]

FAMO

     
Název:
Name:
Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH
Originální název:
Original Name:
Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH
Historie názvů:
History of Names:
15.11.1935-05.05.1942 Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH
05.05.1942-DD.MM.1945 Warschauer Vereinigten Maschinenfabriken GmbH
Obory výroby:
Production Subjects:
strojnictví
Sídlo hlavního závodu:
Headquarters:
15.11.1935-DD.MM.1945 Vratislav /
Názvy a sídla poboček:
Subsidiary Name and Location:
DD.MM.1939-DD.MM.1944 Varšava /
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Schönebeck an der Elbe /
Vznik:
Founded:
15.11.1935 oddělením od Linke-Hofmann-Busch
Zánik:
Cancelled:
DD.MM.1945
Produkty:
Products:
DD.MM.1936-DD.MM.RRRR FM gr 1
DD.MM.1936-DD.MM.RRRR Sd.Kfz.9
DD.MM.1938-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. II Ausf C
DD.MM.1938-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. II Ausf A
DD.MM.1938-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. III Ausf F
DD.MM.1940-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. III Ausf H
DD.MM.1940-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. III Ausf G
DD.MM.1941-DD.MM.RRRR Pz.Kpfw. II Ausf F
DD.MM.1943-DD.MM.RRRR Munitionspanzer auf Fahrgestell Wespe
DD.MM.1943-DD.MM.RRRR Wespe
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://www.zobten.de/Famo/Famo.htm
https://de.wikipedia.org/wiki/Famo
preservedtanks.com
URL : https://www.valka.cz/Fahrzeug-und-Motoren-Werke-GmbH-1935-1942-t123829#421538Verze : 1
MOD
Fahrzeug- und Motoren-Werke GmbH vznikly 15. listopadu 1935 poté, co Junkers odkoupil strojní oddělení vagonky Linke-Hofmann-Busch. Junkers vlastnil 99 % společnosti až do ledna 1942, kdy z rozhodnutí Říšského ministerstva letectví převzala Junkersův podíl Bank der Deutschen Luftfahrt, která se tak stala jediným majitelem firmy.


Ve Vratislavi byly vyráběny dva základní typy pásových traktorů, 60/65 PS "Rübezahl" a 42/45 PS "Boxer". Kromě toho zde byly vyráběny také dieselové motory pro traktory a lodě, kompresory atd., včetně zkušebních standů pro automobilové a letecké motory. Většina civilní výroby byla ukončena po zahájení války ukončena a firma se pak věnovala jen výrobě vozidel a motorů. V rámci příprav pak v roce 1937 vzniklo oddělení speciálních vozidel, které pracovalo na vývoji polopásového tahače pro armádu, jehož výsledkem byl Sd.Kfz.9.


Krátce po obsazení Polska převzalo FAMO závod továrny na traktory Ursus ve Varšavě a druhý v Pruszkówě. V květnu 1942 došlo ke sloučení obou organizací do společnosti Waverma, čili Warschauer Vereinigten Maschinenfabriken GmbH, se sídlem ve Vratislavi. Ve varšavské továrně byla poté, převážně nuceně nasazenými Poláky, vyráběna samohybná houfnice Wespe (hlavní závod FAMO ve Vratislavi zase používal jako pracovní sílu vězně z koncentračního tábora Gross-Rosen, který proto zřídil na území továrny svůj vedlejší tábor Breslau I). Postup Rudé armády v srpnu a září 1944 varšavský závod ohrozil natolik, že byla většina vybavení a pracovních sil přestěhována do Vratislavi. Brzy poté se ale dostal do ohrožení i vratislavský závod, a 7. prosince 1944 bylo rozhodnuto i o jeho evakuaci. V lednu následujícího roku proto došlo k částečnému přesunu do prostorů továrny firmy Junkers v saském Schönebecku. FAMO zde dostalo k dispozici dvě haly o celkovém prostoru 13000 metrů čtverečních pod krycím označením "Betrieb 71, Sommer Co".


Konec války znamenal i konec firmy FAMO. Co nebylo zničeno, to bylo po válce rozebráno z nařízení vítězných mocností. Všechny tři továrny se ale postupně vrátily k výrobě - varšavský Ursus byl obnoven, ve Vratislavi se z továrny FAMO stal výrobce elektromotorů Dolmel, a z schönebecké továrny se později stala součást VEB IFA.
URL : https://www.valka.cz/Fahrzeug-und-Motoren-Werke-GmbH-1935-1942-t123829#422121Verze : 0
MOD