Main Menu
User Menu

Boeing XF7B-1

     
Název:
Name:
Boeing XF7B-1
Originální název:
Original Name:
Boeing XF7B-1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1933-DD.MM.1933 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1933-DD.MM.1933
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
14.09.1933
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1262 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1657 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9.73 m
Délka:
Length:
8.41 m
Výška:
Height:
2.26 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19.79 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney SR-1340-30 Wasp o výkonu 410 kW
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
424 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
375 km/h v 3048 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
321.9 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8900 m
Dolet:
Range:
579.4 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1207 km
Výzbroj:
Armament:
2x 7,62mm kulomet Browning M2
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916, Putnam Aeronautical Books, London 1989. ISBN 0-85177-804-6.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
Jones, LLoyd S. U.S. Naval Fighters 1922 to 1980s. Aero Publishers, Fallbrook 1977. ISBN 0-8168-9254-7.
http://www.airwar.ru/enc/fww1/f7b.html

Boeing XF7B-1 - Podoba z počátku firemních testů, s původním krytem motoru a kabinou. Brzy po zahájení testů byly odstraněny také aerodynamické přechody za podvozkovými šachtami.

Podoba z počátku firemních testů, s původním krytem motoru a kabinou. Brzy po zahájení testů byly odstraněny také aerodynamické přechody za podvozkovými šachtami.
Boeing XF7B-1 - Pozdější podoba.

Pozdější podoba.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF7B-1-t123750#421374Verze : 0
MOD
6. prosince 1932 vypsalo námořnictvo specifikace na nový palubní stíhací letoun, pro které firma Boeing navrhla svůj Model 273. Byl vybrán ze čtyř návrhů a 20. března 1933 byla podepsána smlouva s námořnictvem. Byl výjimečný pro Boeing i námořnictvo hned ze několika důvodů - byl to první Boeing od počátku se stavitelnou vrtulí, první Boeing vybavený klapkami, a první dolnoplošník se samonosným křídlem, uzavřenou kabonou a zatahovatelným podvozkem nabídnutý námořnictvu. Model 273, který dostal označení XF7B-1, představoval z velké části modernizaci armádního P-26 velice podobnou Modelu 264 stavěnému pro armádní letectvo, který byl ale poněkud menší. Během továrních zkušebních letů bylo rozhodnuto nahradit původní kapotáž motoru ve stylu P-26 novým širokým prstencem NACA a kvůli lepšímu chlazení byl odstraněn také čelní kryt. Zmizely také aerodynamické přechody, nacházející se za koly podvozku a které nakonec způsobovaly větší odpor než samotná z křídla vyčnívající kola. Když byl skoro po dvou měsících vyslán na zkušební letiště námořnictva v Anacostii, zastavil se nejprve v Hartfordu, kde byl firmou Pratt & Whitney upraven motor. 11. listopadu 1933 byl XF7B-1 dopraven do Anacostie, kde o několik dní nato začaly testy. Nový Boeing předvedl uspokojivé výkony co se týče rychlosti a dostupu, stejně jako očekávanou horší rychlost stoupání proti předchozím dvouplošným typům. Problém ale představovala vysoká přistávací rychlost, kolem 125 km/h, omezený výhled z úzké uzavřené kabiny a pomalejší reakce ovládání.


V dubnu 1934 byl XF7B-1 vrácen do továrny, kde podstoupil námořnictvem požadované úpravy - Po vzoru P-26, který sdílel stejný problém s vysokou přistávací rychlostí, dostal odštěpnou klapku podél odtokové hrany centroplánu, která dokázala snížit přistávací rychlost až na 106 km/h. Původní uzavřená kabina byla také nahrazena klasickým otevřeným kokpitem. To vyřešilo část problémů, které námořnictvo s XF7B-1 mělo, stále ale kritizovalo obratnost a to, že ke startu potřeboval v průměru 109 metrů.


V březnu 1935 byl podroben standardnímu testu, kdy měl pilot v 6100 metrech přejít do střemhlavého letu na plný plyn, kolem 2400 metrů pak stroj zvednout, přičemž se očekávalo přetížení 9 G, které mělo ověřit případné strukturální vady. Během sestupu ale prasklo čelní sklo a střepy pořezaly pilota v obličeji a on propásl správný okamžik. Když konečně začal stroj vybírat, dosáhl již rychlosti 667,9 km/h a následného přetížení 12,1 G. Stále plně ovladatelný stroj pak bezpečně přistál. přestože škody způsobené přetížením byly opravitelné, letectvo se vzhledem k potřebě dalšího vývoje, než bude XF7B-1 vhodný pro sériovou výrobu, rozhodlo raději program ukončit a zůstat zatím u dvouplošných typů, a stroj byl místo opravy sešrotován.
Boeing XF7B-1 - Podoba z prvních testů v Anacostii, s novým krytem motoru, ale stále s úzkou uzavřenou kabinou.

Podoba z prvních testů v Anacostii, s novým krytem motoru, ale stále s úzkou uzavřenou kabinou.
Boeing XF7B-1 -


Boeing XF7B-1 - Konečná podoba.

Konečná podoba.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XF7B-1-t123750#421397Verze : 0
MOD