Název: Name: | Republic F-105F Thunderchief | |
Originální název: Original Name: | Republic F-105F Thunderchief | |
Kategorie: Category: | stíhací-bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.06.1963-DD.12.1964 Republic Aviation Corp., Farmingdale, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1963-DD.12.1964 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 143 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.06.1963 F-105F 15.01.1966 EF-105F | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 13798 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 23622 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 24757 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.59 m | |
Délka: Length: | 20.42 m | |
Výška: Height: | 6.12 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 35.77 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 673.78 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney J75-P-19W o tahu 76,50 kN / 117,88 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 4391 l 1476 l pomocná nádrž 2x 1703 l přídavná nádrž 1x 2460 l přídavná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 1431.7 km/h v 10973 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 959.3 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 129.5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 7498 m | |
Dolet: Range: | 850.1 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2407.6 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x kanon M61A1 Vulcan se zásobou 1028 kusů munice do pumovnice, na čtyři podkřídlové a jeden podtrupový závěsník bylo možné umístit 7 484 kg výzbroje: - PLŘS AIM-9B - neřízené pumy (M117, Mk.82, zápalné pumy,...) - raketnice pro neřízené rakety (LAU-3/A nebo LAU-18/A) - řízené střely AGM-12 Bullpup - kontejnery pro radioelektronický boj ALQ-71 nebo ALQ-78 Stroje upravené v rámci programu Wild Weasel II mohly používat protiradiolokační střely AGM-45 Shrike | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Kinzey, Bert. F-105 Thunderchief in Detail and Scale. Aero Publishers, Fallbrook 1982. ISBN 0-8168-5020-8. Neubeck, Ken. F-105 Thunderchief in Action, No.185. Squadron/Signal Productions, Carrollton 2002. ISBN 89747-447-3. http://joebaugher.com/usaf_fighters/f105_8.html |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#469808Verze : 0
Aubi
MOD
Republic F-105F Thunderchief
Dvoumístná cvičná verze vyvíjená od roku 1962. Oproti jednomístné verzi F-105D se odlišovala prodlouženým trupem a sníženou zásobou paliva, což byly změny vynucené potřebou zástavby druhého kokpitu pro instruktora. Avionika byla prakticky identická s tou u verze F-105D. SOP byla u varianty F vyšší a širší. První sériovou F-105F obdrželo 4. taktické stíhací křídlo v prosinci 1963. Každá letka amerického letectva používající typ F-105 používala minimálně jeden stroj verze F. Mnohé F-105F byly nasazeny ve Vietnamské válce, kde létaly bombardovací mise společně s jednomístnými F-105D.
Od ledna 1966 bylo společností Republic v rámci programu Wild Weasel II upraveno 86 dvoumístných F-105F pro mise na potlačení nepřátelské PVO na vietnamském bojišti. Tato verze byla neoficiálně známá jako EF-105F, v červnu 1967 obdržely takto upravené letouny oficiální označení F-105F (WW). EF-105F byly vybaveny prostředky pro vedení radioelektronického boje. K ničení vietnamských radarů letouny používaly střely AGM-45 Shrike. EF-105F odlétaly první mise nad Severním Vietnamem v červnu 1966. Narozdíl od jednomístných F-105D zde byly bojově používány až do konce americké přítomnosti v jihovýchodní Asii.
19. dubna 1967 vedla osádka, kterou tvořili Maj. Leo K. Thorsness (pilot) a Capt. Harold Johnson (operátor el. systémů), nad "Sever" formaci Kingfish tvořenou letouny EF-105F. Poté, co "Thudy" zaútočily na jeden operační oddíl vybavený komplexem S-75/SA-75, nepřátelský MiG-17 sestřelil wingmana s volacím znakem Kingfish 02. Thorsness a Johnson (letěli ve stroji sériového čísla 63-8301, volací znak Kingfish 01) pak zajišťovali krytí operace na záchranu sestřelené osádky, přičemž kanonem M61A1 sami zničili dva MiGy-17. Potom, co vypotřebovali veškerou munici, tvořili "návnadu" pro ostatní severovietnamské stíhače, aby odlákali jejich pozornost od záchranného úsilí (které nakonec bylo neúspěšné). Maj. Thorsness za své hrdinství obdržel Medaili cti, Capt. Johnson pak Kříž letectva. Thorsness a Johnson, jenž sloužili u 357. TFS podřízené 355. TFW, byli sami za několik dní sestřeleni a zajati.
Dvoumístná cvičná verze vyvíjená od roku 1962. Oproti jednomístné verzi F-105D se odlišovala prodlouženým trupem a sníženou zásobou paliva, což byly změny vynucené potřebou zástavby druhého kokpitu pro instruktora. Avionika byla prakticky identická s tou u verze F-105D. SOP byla u varianty F vyšší a širší. První sériovou F-105F obdrželo 4. taktické stíhací křídlo v prosinci 1963. Každá letka amerického letectva používající typ F-105 používala minimálně jeden stroj verze F. Mnohé F-105F byly nasazeny ve Vietnamské válce, kde létaly bombardovací mise společně s jednomístnými F-105D.
Od ledna 1966 bylo společností Republic v rámci programu Wild Weasel II upraveno 86 dvoumístných F-105F pro mise na potlačení nepřátelské PVO na vietnamském bojišti. Tato verze byla neoficiálně známá jako EF-105F, v červnu 1967 obdržely takto upravené letouny oficiální označení F-105F (WW). EF-105F byly vybaveny prostředky pro vedení radioelektronického boje. K ničení vietnamských radarů letouny používaly střely AGM-45 Shrike. EF-105F odlétaly první mise nad Severním Vietnamem v červnu 1966. Narozdíl od jednomístných F-105D zde byly bojově používány až do konce americké přítomnosti v jihovýchodní Asii.
19. dubna 1967 vedla osádka, kterou tvořili Maj. Leo K. Thorsness (pilot) a Capt. Harold Johnson (operátor el. systémů), nad "Sever" formaci Kingfish tvořenou letouny EF-105F. Poté, co "Thudy" zaútočily na jeden operační oddíl vybavený komplexem S-75/SA-75, nepřátelský MiG-17 sestřelil wingmana s volacím znakem Kingfish 02. Thorsness a Johnson (letěli ve stroji sériového čísla 63-8301, volací znak Kingfish 01) pak zajišťovali krytí operace na záchranu sestřelené osádky, přičemž kanonem M61A1 sami zničili dva MiGy-17. Potom, co vypotřebovali veškerou munici, tvořili "návnadu" pro ostatní severovietnamské stíhače, aby odlákali jejich pozornost od záchranného úsilí (které nakonec bylo neúspěšné). Maj. Thorsness za své hrdinství obdržel Medaili cti, Capt. Johnson pak Kříž letectva. Thorsness a Johnson, jenž sloužili u 357. TFS podřízené 355. TFW, byli sami za několik dní sestřeleni a zajati.
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#5006Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
F-105F-1-RE (EF-105F) Thunderchief (sériové číslo 63-8301, "Jinkin Josie"), 357th Tactical Fighter Squadron, 355th Tactical Fighter Wing, Takhli, Thajsko, 1968. Osádku letounu tvořili Capt. Vern Harris (pilot) a Capt. Kim Pepperell (EWO). Letoun má pod křídlem podvěšeny střely AGM-45 Shrike a patrně pumy CBU-24/B.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Válka ve Vietnamu [1945-1975] |
Výrobce | Republic / Seversky |
Typ letounu | Republic F-105F Thunderchief |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 63-8301 |
Taktické označení / imatrikulace | RU |
Jméno stroje | Jinkin Josie |
Jednotka | 357. taktická stíhací peruť Licking Dragons [1960-1970] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1968 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#397881Verze : 1
Martin Smíšek
MOD
F-105F
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#46713Verze : 0
Předchozí byly s kamo s Vietnamu, toto je z poválečného období.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#46714Verze : 0
Reklama
Dvě F-105 Wild Weasel při letu nad Vietnamem. V popředí je F-105F a za ním letí F-105G.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#86253Verze : 0
Republic F-105F-1-RE Thunderchief (sériové číslo 62-4417) vystavený v markingu 116th TFW (Georgia ANG) v leteckém muzeu v Hermeskeilu. (fotografie ©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105F-Thunderchief-t1232#169725Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.