Název: Name: | Boeing XP-26 | |
Originální název: Original Name: | Boeing XP-26 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1932-DD.04.1932 Boeing Aircraft Division, United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1932-DD.04.1932 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 20.03.1932 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 939 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1243 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8.23 m | |
Délka: Length: | 7.14 m | |
Výška: Height: | 2.36 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 13.94 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 89.15 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney SR-1340E o výkonu 391 kW v 3048 m dvoulistá na zemi stavitelná vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 397 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 357.3 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 305.8 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11.5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9357 m | |
Dolet: Range: | 1219.9 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x 12,7mm kulomet Browning a 1x 7,62mm kulomet browning 2x 55kg bomba nebo 5x 14kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Bowers, Peter. Boeing P-26 Variants, Aerfofax Minigraph 8. Aerofax, Arlington 1984. ISBN 0-942548-13-2. Dowis, Larry. P-26, Mini in Action No.2. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1994. ISBN 0-89747-322-1. Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6. Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4. United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961. http://joebaugher.com/usaf_fighters/p26_1.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419282Verze : 0
Aubi
MOD
Na počátku 30. let USAAC čelilo nástupu jednoplošných bombardovacích letounů, které byly rychlejší než standardní americké dvouplošné stíhače. V září 1931 proto USAAC předalo Boeingu požadavek na nový jednoplošný stíhač.
Úvodní práce na projektu Model 248 začaly na firemní náklady ještě v září a 5. prosince 1931 Boeing a USAAC podepsali smlouvu o zapůjčení pro tři prototypy.
Samotná stavba začala v lednu 1932. Model 248 představoval kompromis mezi moderními prvky vyvinutými v té době u Boeingu a konzervativními požadavky letectva. Křídla (s duralovou kostrou) tak nebyla samonosná, ale měla vnější výztužné dráty, díky tomu ale mohla mít lehčí konstrukci a dráty měly menší odpor než klasické vzpěry. Naopak ocasní plochy samonosné byly. Podobně zastaralým prvkem byl pevný podvozek, který ale opět umožnil lehčí a jednodušší konstrukci. Trup používal osvědčenou poloskořepinovou konstrukci s hliníkovými přepážkami, podélníky a potahem a místo experimentů s nevyzkoušenými motory, které pomohly zničit např. XP-9, Boeing sáhl po osvědčeném hvězdicovém devítiválci Pratt & Whitney R-1340-9, s prstencovým krytem typu Townend.
Výzbroj byla opět standardní, jeden 0.50 in (12,7 mm) kulomet Browning M2 a jeden 0.30 in (7,62 mm) kulomet Browning M1, umístěné v bocích trupu na úrovni podlahy kokpitu. Podtrupové závěsníky A-3 potom umožňovaly zavěsit pět lehkých bomb, nebo dvě 55kg bomby či dvě světlice. Před větrným štítkem byl umístěn trubkový zaměřovač C-3, na kořen pravého křídla bylo možné umístit fotokulomet G-4.
Pilot seděl poměrně vysoko, takže měl dobrý výhled všemi směry kromě dozadu, pouze při pojíždění překážel kryt motoru a později se stalo zvykem při pojíždění kličkovat.
Armáda pro Model 248 používala označení XP-936, které vycházelo z projektových čísel přidělovaných na Wright Field v letech 1930-34 testovaným letadlům, která zůstávala v majetku výrobce. První XP-936 poprvé vzlétl 20. března 1932, pilotován Lesem Towerem, po pouhých devíti měsících prací. 25. dubna byl odeslán na Wright Field, druhý stroj tam byl poslán nezalétaný již na počátku března, a později přelétnut do Anacostie k testům u námořnictva. Později se vrátil na Wright Field a podstoupil statické testy. 25. května byl třetí XP-936 poslán na Selfridge Field pro služební testy u 1. stíhací skupiny.
XP-936 byl porovnáván s P-12F, který byl v té době stále ve výrobě a používal v podstatě stejný motor. XP-936 byl pouze o 18 kg těžší, byl ale o 44 km/h rychlejší a měl o 2,42 m/s vyšší rychlost stoupání. Přesto byl nakonec pomalejší než bombardovací Martin B-10, jehož prototypy v té době právě vznikaly.
25. června 1932 armádní letectvo všechny tři XP-936 koupilo a přidělilo jim standardní označení XP-26 a serialy 32-412/414. Protože zároveň sloužily k služebním testům, jejich označení se ještě v létě toho roku změnilo na Y1P-26 a nakonec na prosté P-26.
Žádný z prototypů se nedochoval - první byl sešrotován na Wright Field po 465 nalétaných hodinách, druhý, který po vrácení na Wright Field již nikdy nevzlétl, byl zničen při statických zkouškách a byl sešrotován v září 1932. Třetí létal až do října 1934, kdy byl zničen při nehodě. To již armádní letectvo objednalo 100 sériových strojů pod označením P-26A.
První XP-936 v den svého rolloutu, před továrnou Boeingu.
Úvodní práce na projektu Model 248 začaly na firemní náklady ještě v září a 5. prosince 1931 Boeing a USAAC podepsali smlouvu o zapůjčení pro tři prototypy.
Samotná stavba začala v lednu 1932. Model 248 představoval kompromis mezi moderními prvky vyvinutými v té době u Boeingu a konzervativními požadavky letectva. Křídla (s duralovou kostrou) tak nebyla samonosná, ale měla vnější výztužné dráty, díky tomu ale mohla mít lehčí konstrukci a dráty měly menší odpor než klasické vzpěry. Naopak ocasní plochy samonosné byly. Podobně zastaralým prvkem byl pevný podvozek, který ale opět umožnil lehčí a jednodušší konstrukci. Trup používal osvědčenou poloskořepinovou konstrukci s hliníkovými přepážkami, podélníky a potahem a místo experimentů s nevyzkoušenými motory, které pomohly zničit např. XP-9, Boeing sáhl po osvědčeném hvězdicovém devítiválci Pratt & Whitney R-1340-9, s prstencovým krytem typu Townend.
Výzbroj byla opět standardní, jeden 0.50 in (12,7 mm) kulomet Browning M2 a jeden 0.30 in (7,62 mm) kulomet Browning M1, umístěné v bocích trupu na úrovni podlahy kokpitu. Podtrupové závěsníky A-3 potom umožňovaly zavěsit pět lehkých bomb, nebo dvě 55kg bomby či dvě světlice. Před větrným štítkem byl umístěn trubkový zaměřovač C-3, na kořen pravého křídla bylo možné umístit fotokulomet G-4.
Pilot seděl poměrně vysoko, takže měl dobrý výhled všemi směry kromě dozadu, pouze při pojíždění překážel kryt motoru a později se stalo zvykem při pojíždění kličkovat.
Armáda pro Model 248 používala označení XP-936, které vycházelo z projektových čísel přidělovaných na Wright Field v letech 1930-34 testovaným letadlům, která zůstávala v majetku výrobce. První XP-936 poprvé vzlétl 20. března 1932, pilotován Lesem Towerem, po pouhých devíti měsících prací. 25. dubna byl odeslán na Wright Field, druhý stroj tam byl poslán nezalétaný již na počátku března, a později přelétnut do Anacostie k testům u námořnictva. Později se vrátil na Wright Field a podstoupil statické testy. 25. května byl třetí XP-936 poslán na Selfridge Field pro služební testy u 1. stíhací skupiny.
XP-936 byl porovnáván s P-12F, který byl v té době stále ve výrobě a používal v podstatě stejný motor. XP-936 byl pouze o 18 kg těžší, byl ale o 44 km/h rychlejší a měl o 2,42 m/s vyšší rychlost stoupání. Přesto byl nakonec pomalejší než bombardovací Martin B-10, jehož prototypy v té době právě vznikaly.
25. června 1932 armádní letectvo všechny tři XP-936 koupilo a přidělilo jim standardní označení XP-26 a serialy 32-412/414. Protože zároveň sloužily k služebním testům, jejich označení se ještě v létě toho roku změnilo na Y1P-26 a nakonec na prosté P-26.
Žádný z prototypů se nedochoval - první byl sešrotován na Wright Field po 465 nalétaných hodinách, druhý, který po vrácení na Wright Field již nikdy nevzlétl, byl zničen při statických zkouškách a byl sešrotován v září 1932. Třetí létal až do října 1934, kdy byl zničen při nehodě. To již armádní letectvo objednalo 100 sériových strojů pod označením P-26A.
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-26 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1678 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
První XP-936 v den svého rolloutu, před továrnou Boeingu.
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-26 |
Kamufláž | Civilní |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1678 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419362Verze : 1
Aubi
MOD
Stejný stroj jako na předchozích fotkách, v době, kdy již byl přejmenován na P-26. Má zvýšený hřbet, zavedený na pozdějších sériových P-26A, a odstraněnou kapotáž podvozku. Od P-26A jde ale rozeznat podle Pitotovy trubice, umístěné na levém křídle. Trup je pravděpodobně modrý, křídla a ocas žlutá.
Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html
Zdroj:
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p26.html
Období | - |
Výrobce | Boeing |
Typ letounu | Boeing XP-26 |
Kamufláž | Prototypová |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 1678 |
Sériové / evidenční číslo | 32-412 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | Riverside (Ohio), Letiště Wilbura Wrighta [1917-1924] |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1934 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-26-t122960#419376Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.