Main Menu
User Menu

Boeing XP-9

Boeing XP-9

     
Název:
Name:
Boeing XP-9
Originální název:
Original Name:
Boeing XP-9
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1929-DD.MM.1930 Boeing Aircraft Div., United Aircraft & Transport Corp., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1929-DD.MM.1930
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (28-386)
První vzlet:
Maiden Flight:
18.11.1930
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1211 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1643 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.15 m
Délka:
Length:
7.66 m
Výška:
Height:
2.39 m
Plocha křídla:
Wing Area:
19.51 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Curtiss SV-1570-15 Conqueror o výkonu 447 kW
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
511 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
342.8 km/h v 3658 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
289.7 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7.9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
2.3 min do 1524 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8169 m
Dolet:
Range:
684 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm a 1x 12,7mm kulomet Browning

2x 55kg bomba nebo
5x 11kg bomba
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
www.nationalmuseum.af.mil
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p9.html
http://www.airwar.ru/enc/fww1/p9.html

Boeing XP-9 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-9-t122904#419051Verze : 0
MOD
XP-9 byl Boeingův první pokus o stíhací jednoplošník. Model 96 vznikl podle specifikací X-1623A, které byly vydány 24. května 1928 a kontrakt na jeden stroj s armádním označením XP-9 byl podepsán o pět dní později. Původně šlo o úplně první jednoplošník firmy Boeing, ale různé průtahy způsobily, že místo v dubnu 1929 byl armádě předán až v září 1930, takže prvním zalétaným jednoplošným Beingem se stal dopravní Model 200 Monomail.


Konstrukce XP-9 byla pro firmu také úplně nová. Trup byl poloskořepinový, s kovovou kostrou potaženou duralem, od podvozkových nohou vpřed měl klasickou kostru z ocelových trubek. Ocasní plochy byly v podstatě převzaty z P-12, křídlo s kovovou kostrou a plátěným potahem také tvarově odpovídalo, bylo ale větší a posazené přímo na trup před kabinou. Za motor byl vybrán Curtiss Conqueror s turbokompresorem, s chladičem Prestone pod motorem.


Po dokončení byl XP-9 převezen vlakem do armádního zkušebního střediska na Wright Field, kde se také uskutečnil jeho první vzlet. Letové testy ukázaly mnoho špatných vlastností, počínaje výhledem z kokpitu omezeným křídlem, nestabilitou a mizernou ovladatelností. Dostal sice novou směrovku s větší trojúhelníkovou kýlovkou, ani to ale příliš nepomohlo a armáda se rozhodla neobjednat sérii a zrušila i stavbu pěti Y1P-9, se kterou se počítalo v rámci objednávky na P-12D. V srpnu 1931 armáda po pouhých 15 nalétaných hodinách XP-9 vyřadila jako nelétající instruktážní pomůcku.
Boeing XP-9 - Původní podoba

Původní podoba
Boeing XP-9 - Pozdější podoba se zvětšenou směrovkou

Pozdější podoba se zvětšenou směrovkou
Boeing XP-9 -


URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-9-t122904#419088Verze : 1
MOD