Boeing XP-8

     
Název:
Name:
Boeing XP-8 Boeing XP-8
Originální název:
Original Name:
Boeing XP-8
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1927 Boeing Airplane Co., Seattle, Washington
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1927-DD.MM.1927
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
14.07.1927
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1084 kg 2390 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1552 kg 3421 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9.17 m 30ft 1in
Délka:
Length:
7.11 m 23ft 4in
Výška:
Height:
3.28 m 10ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.02 m2 237 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Packard 2A-1530 o výkonu 447 kW
dvoulistá vrtule
Packard 2A-1530, power 600 hp
two-blade propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
341 l 90 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
278.7 km/h v ? m 173.2 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
238.2 km/h v ? m 148 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10.9 m/s 2138 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7010 m 23000 ft
Dolet:
Range:
523 km 325 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 7,62mm a 1x 12,7mm kulomet Browning 1x fixed .30 and 1x .50 Browning machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Bowers, Peter M. Boeing Aircraft since 1916. London, Putnam 1989. ISBN 0-85177-804-6.
United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
Pelletier, Alain. Boeing - The Complete Story. Haynes Publishing, Yeovil 2010. ISBN 978-1-84425-703-4.
Jones, LLoyd S. U.S. Fighters. Aero Publishers, Inc. Fallbrook 1975.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p8.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.shu-aero.com
http://www.airwar.ru/enc/fww1/p8usa.html
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-8-t122889#418966 Verze : 0
Boeing XP-8 byl výsledkem snahy firmy Boeing vyhovět specifikacím armádního leteckého sboru z května 1925 pro stíhací letoun používající invertní řadový motor. Prototyp byl postaven na základě smlouvy o zapůjčení, stroj tedy zůstával majetkem firmy a armáda poskytla motor a výzbroj. Firemním označením Model 66, XP-8 vycházel z řady PW-9/FB, z větší části šlo ale o úplně nový stroj. Křídla byla podobná, měla ale o dvě stopy kratší rozpětí, naopak dolní křídlo bylo prodlouženo. Kostra přední části trupu byla svařovaná z ocelových trubek, od kokpitu vzad byla nýtovaná duralová, stejně jako u PW-9, pouze výztužné dráty byly nahrazeny úhlopříčnými trubkami. Kromě motoru byl ale hlavním rozdílem chladič, umístěný pod trupem uprostřed spodního křídla. V předních podvozkových nohách byly po vzoru FB-2 olejopneumatické tlumiče, které se potom staly standardem pro následující Boeingovy konstrukce.


Boeing předal Model 66 armádě v červenci 1927 a 14. července poprvé vzlétl, označení XP-8 ovšem dostal až poté, co byl armádou zakoupen v lednu 1928. Předběhl ho tak Model 93, čili XP-7, který sice vzlétl až v září 1928, byl ale s armádním označením již objednán. Testy byly spíše zklamáním a armáda nedoporučila zavedení sériové výroby. Hlavním důvodem byl motor, který stále nepostoupil ze zkušební fáze, měl problémy s těsností a voda a olej zanášely svíčky. Některé novinky v konstrukci otestované na Modelu 66 byly poté aspoň použity na XF2B-1, který se sériové výroby dočkal. V majetku armády zůstal XP-8 až do června 1929, kdy byl na Wright Field vyřazen. Pravděpodobně nebyl sešrotován, ale převeden pod ministerstvo obchodu, které ho prodalo soukromému majiteli, nikdy ale nebyl zapsán co civilního registru.
Boeing XP-8 - Původní civilní podoba, s broučím logem na trupu a bez výsostných znaků.

Původní civilní podoba, s "broučím logem" na trupu a bez výsostných znaků.
Boeing XP-8 - XP-8 již s výsostnými znaky na Wright Field.

XP-8 již s výsostnými znaky na Wright Field.
URL : https://www.valka.cz/Boeing-XP-8-t122889#418971 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více