CZK - D 12 (122 mm horská houfnice)

     
Název:
Name:
D 12 D 12
Originální název:
Original Name:
D 12
Kategorie:
Category:
horská húfnica mountain howitzer
Výrobce:
Producer:
Škoda, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (sériová výroba nezahájena / serial production not started)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp / 1 prototype
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1952
Obsluha:
Crew:
?
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
1735 kg 4012 lb
Přepravní hmotnost:
Manoeuvre Weight:
1830 1) kg 4034 1) lb
Ráže:
Calibre:
122 mm 4,8in
Délka hlavně:
Barrel Length:
2350 mm 7ft 8.5in
Celková délka:
Overall Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
? mm ?
Celková výška:
Overall Height:
? mm ?
Náměr:
Elevation:
+8 °- +70 °
Odměr:
Traverse:
45 °
Přepravní rychlost :
Manoeuvre Speed:
? km/h ? mph
Používaná munice:
Ammo Used:
nárazový granát
dýmový granát
kumulatívny granát
fragmentation round
smoke round
high explosive anti-tank round
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range:
11200 m -
12248 yd -
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
? ran/min ? rpm
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
493 m/s -
1 617 ft/s -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
1) Hmotnosť pri mototrakcii. 1) Weight when towed by a vehicle.
Zdroje:
Sources:
Mgr.Martin Dubánek - Od bodáku po tryskáče - Nedokončené Československé zbrojní projekty 1945-1955, Mladá fronta 2011, ISBN : 978-80-204-2515-7
URL : https://www.valka.cz/CZK-D-12-122-mm-horska-houfnice-t121633#517073 Verze : 0
122mm horská houfnice D12


V rámci unifikace zbraní a munice s Rudou armádou vyvinula plzeňská Škodovka také 122mm horskou houfnici D12. Konstrukčně vychází ze své předchůdkyně 105mm horské houfnice D10, je však již komorována na sovětské dělené střelivo pro 122mm houfnici vz. 38.
Houfnice se skládá z úplné hlavně, kolébky s brzdovratným zařízením (dále jen BVZ), horní a spodní lafety s rozevíratelnými lafetovými rameny, nápravy s koly, miřidel a lafetového štítu.


Hlaveň se skládá z duše, zadku hlavně s unášecím okem, vodícího můstku a našroubované hlavně. Závěr je vodorovný klínový. Zvláštností je dvoudílná kolébka, která se při rozkládání k přepravě rozloží na dvě části. Přední část kolébky tvoří celek s hlavní a BVZ. V kolébce je uloženo BVZ, které se skládá z kapalinové brzdy (upravena na tři délky zákluzu v souvislosti s náměrem) a vzduchokapalinového vratníku. Takto do jednoho válce spojené BVZ s regulátorem délky zákluzu požívala Škodovka již na svých předválečných dělech, například už u houfnice H1, ale také u houfnice H3, která je vystavena ve VTM v Lešanech. Po stranách kolébky za lafetovým štítem jsou umístěny dva pružinové vyvažovače. Vrchní lafeta je otočně uložena pivotovým čepem na svém nosiči. Náměr se uděluje ručními kolečky umístěnými po stranách vrchní lafety a odměrové řididlo je jenom na levé straně. Spodní lafeta je tvořena nosičem vrchní lafety, kde jsou uchycena lafetová ramena s pevnými rydly a tučky. Náprava je uložena kyvně čepem v nosiči vrchní lafety. Houfnice je jen částečně odpérována pomocí zpruhových nárazníků a to pouze při přepravě v jedné jednotce. Disková kola mají pneumatiky plněné houbovou vložkou. Kolová brzda je bubnová, čelisťová ovládaná dvěma na sobě nezávislými ručními pákami po obou stranách houfnice. Ochranný lafetový štít je vyroben z 5mm neprostřelitelného plechu a upevněn na vrchní lafetě. Na levém kolébkovém čepu jsou uchycena miřidla, která tvoří nezávislý bubínkový zaměřovač vz. 38S s periskopickým panoramatickým dělovým dalekohledem PG a zaměřovačem pro přímou střelbu vz. 52 s dalekohledem 3 x 8°.


Houfnice se mohla přepravovat v jedné jednotce zapřažená přímo za tažným vozidlem nebo rozložená do dvou jednotek tandemově zapřažených v koňském dvojspřeží. Střelivo a výstroj se přepravovala v jedné jednotce na tažném vozidle nebo na horské káře tažené dvojspřežím.


Pro houfnici se počítalo se sovětským děleným střelivem pro 122mm houfnici vz. 38, především granáty nárazový, dýmový a průpalný.


Bohužel i tento vývoj skončil prototypem v roce 1954. Další osudy tohoto prototypu jsou zatím neznámé.


TTD:
Ráž 121,92 mm
Hmotnost: nárazového granátu 21,76 kg
dýmového granátu 23,25 kg
průpalného granátu 16,8 kg
Počáteční rychlost nárazového granátu 493 m.s-1
Maximální dostřel nárazovým granátem 11 200 m
Palná výška 1 150 mm
Rozsah náměru
– ramena rozevřena +8° ÷ +70°
– ramena sevřena +8° ÷ +15°
Rozsah odměru
– ramena rozevřena 45°
– ramena sevřena 10°
Délky zákluzu 1400/1200/900 mm
Hmotnost houfnice v palebném postavení 1 735 kg
Hmotnost houfnice při dopravě v jedné jednotce 1 830 kg
Hmotnost hlavňové jednotky 1 070 kg
Hmotnost lafetové jednotky 1 110 kg
Hmotnost prázdné horské káry 360 kg


Zdroj: Konštrukta Trenčín n. p. Trenčín – Vývoj 1945 - 1956
CZK - D 12 (122 mm horská houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/CZK-D-12-122-mm-horska-houfnice-t121633#416400 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více