Main Menu
User Menu

CAC CA-12 Boomerang

     
Název:
Name:
CAC CA-12 Boomerang
Originální název:
Original Name:
CAC CA-12 Boomerang
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1942-DD.08.1943 Commonwealth Aircraft Corporation Pty., Ltd., Fishermen's Bend, Victoria
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1942-DD.08.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
5 prototypů
100 sériových
(Serial A46-1 to A46-105)
První vzlet:
Maiden Flight:
29.05.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2437 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3492 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3742 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.970 m
Délka:
Length:
8.150 m
Výška:
Height:
3.960 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20.90 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
166.98 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G Twin Wasp vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 895 kW při 2 700 ot/min, bojový výkon 895 kW v 3 965 m a trvalý max. výkon 820 kW při 2 550 ot./min v 1 890 m.
Vrtule trojlistá kovová Hamilton 3T50 s konstantními otáčkami o průměru 3 350 mm,
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
318 l v trupové nádrži, 2x 204,5 l ve dvou nádržích v centroplánu a 318 l v přídavné překližkové nádrži pod trupem.
Celkem 1 045 l paliva.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
490.8 km/h v 4724 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v 4572 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14.9 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,0 min do 6096 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10363 m
Dolet:
Range:
1496.7 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2575 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm po 60 nábojích,
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,7 mm, po 1 000 nábojích, vše v křídlech.
Pumový náklad: 4x značkovací dýmovnice o hmotnosti 9 kg pod centroplánem.
Uživatelské státy:
User States:
Australie (RAAF)
Poznámka:
Note:
V době, kdy se Australie zapojila do války s Japonskem (12. 1941), nemělo australské letectvo (RAAF) vhodné stíhací letouny, které by mohlo nasadit proti výkonným japonským strojům. Velká Británie prožívala těžkou dobu a sama potřebovala každý stíhací letoun. Australané si museli pomoci sami, konstruktéři Lawrence Wackett a Fred David radikálně přepracovali drak lehkého bombardéru CAC Wirraway a použili motor, který se licenčně stavěl v CAC - Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G. Výsledným dílem byl poměrně malý zavalitý letoun, který byl obratný a ovladatelný natolik, že jej bylo možno postavit proti japonským stíhačům, byť by jen v malých výškách. Později byl letoun převeden k přímé podpoře pozemních jednotek a k označování cílů dýmovnicemi, tyto cíle byly následně bombardovány výkonnějšími a modernějšími stroji.
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., The Commonwealth Boomerang, No. 148., Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England, No ISBN
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1-84065-269-1
Andre R. Zbiegniewski and Jacek Nowicki, CAC Boomerang & CAC Wirraway, Wydawnicto Militaria 43, Warszawa, Wydawnicto Militaria, 1997, ISBN 83-86209-57-7.
archiv autora
URL CZ: https://www.valka.cz/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#422929Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#422929Version : 0
MOD
Commonwealth Aircraft Corporation (CAC) Boomerang

Pre nedostačujúce dodávky vhodných stíhacích lietadiel vznikla u RAAF požiadavka na domácu výrobu. CAC reagoval typom Boomerang. Pre zjednodušenie nábehu výroby sa pri konštrukcii využili niektoré prvky cvičného lietadla Wirraway. Prvých päť lietadiel výrobného bloku CA-12, z dvojhviezdicovým motorom Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G a dvojstupňovým kompressorom, malo výzbroj pozostávajúcu z ôsmich guľometov Browning Mk.II ráže 7,7 mm v krídlach. U ďalších 100 kusov, objednaných vo februári 1942, sa zmenila na dva pevné kanóny Hispano Mk.II ráže 20 mm a štyry guľomety Browning Mk.II. Prvé lietadlo modelu CA-12 vzlietlo 29. mája 1942 a dodávky sériových kusov začali v júly toho istého roku.

Jednotky RAAF používajúce CAC Boomerang 1942-1945:
2. operačně-výcviková jednotka
4. peruť RAAF
5. peruť RAAF
83. peruť RAAF
84. peruť RAAF
85. peruť RAAF
URL CZ: https://www.valka.cz/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39435Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39435Version : 0
...
CAC CA-12 Boomerang -


URL CZ: https://www.valka.cz/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39436Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39436Version : 0
Commonwealth CA-12 Boomerang (c/n 853) 85 Sqn
CAC CA-12 Boomerang -


URL CZ: https://www.valka.cz/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39649Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#39649Version : 0
Diskuse
Jak řešili zaměřování dýmovnic? To je odhazovali odhadem a nebo tam byl nějaký zaměřovací systém?
URL CZ: https://www.valka.cz/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#423949Verze : 0
URL EN: https://www.armedconflicts.com/CAC-CA-12-Boomerang-t12146#423949Version : 0