Main Menu
User Menu

Kätzchen 38t

     
Název:
Name:
Kätzchen 38t (Vollkettenaufklärer 38(t))
Originální název:
Original Name:
Kätzchen 38t (Vollkettenaufklärer 38(t))
Kategorie:
Category:
prieskumné vozidlo
Výrobce:
Producer:
B.M.M., Praha /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0 (len drevená maketa v M 1:1)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1944
Osádka:
Crew:
6-8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10500 kg
Celková délka:
Overall Length:
5100 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm
Celková výška:
Overall Height:
1500 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
? mm
Pancéřování:
Armour:
čelo - 50 mm
boky - 30 mm
zadok - 20 mm
(15-10-5 mm)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Plánovaná motorizácia:

1. prototyp:
Praga NR 1) (vodou chladený zážihový 8-valec objemu 14.236 cm3)

2. prototyp:
Tatra 103 2) (vzduchom chladený vznetový 12-valec objemu 14.800 cm3)
Výkon:
Power:
208.8 1) / 164.1 2) kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
64 1) km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
600 2) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
? °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
2x guľomet MG 42 ráže 7,92mm
Vybavení:
Equipment:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Hilary L. Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.15-4, Vollketten M.S.P. Kätzchen and final development of the Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251), rok vydania 2016, bez ISBN
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3

www.armchairgeneral.com
URL : https://www.valka.cz/Kaetzchen-38t-t12141#483626Verze : 0
MOD
Napriek podpore Heeres Waffenamtu a WaPrüf 6 projektu obrneného transportéru firmy Auto Union známeho pod krycím názvom Kätzchen existovala snaha využiť podvozok tanku Pz.Kpfw.38(t) a výrobné kapacity firmy B.M.M. Na požiadavku vývoja nástupcu obrnených transportérov Sd.Kfz.251 zareagovala firma B.M.M. pohotovo a predniesla návrh modifikovanej konštrukcie stíhača tankov 7,5 cm PaK 40 auf Pz. Kpfw. 38 (t) "Marder III Ausf. M" do podoby obrneného transportéra a muničného vozidla Munition- und Mannschaftsträger auf Fahrgestell 38(t). Alternatívnym návrhom nového obrneného transportéra mohol byť projekt "Morserträger". Konečným rozhodnutím bola objednávka zo 6.9.1943 na vývoj a postavenie dvojice nových prototypov (Kätzchen Versuchfahrzeuge).
Nový návrh využíval komponenty z projektu nového prieskumného tanku Pz.Kpfw.38(t) neuer Art.Na podvozok bola namontovaná zhora otvorená pancierová korba. Motor sa nachádzal v zadnej pravej časti vozidla. Zvažovali sa dva typy pohonnej jednotky (vznetový motor Tatra 103 a zážihový motor Praga NR). Obe prototypy mali využívať prevodovku Praga-Wilson. Výzbroj mali tvoriť dvojica guľometov MG 42 v podobnom usporiadaní ako u Sd.Kfz.251.
V 3/1944 bola dokončená drevená maketa v mierke 1:1. V hlásení z 15.7.1944 bolo uvedené, že práce na projekte Kätzchen 38t s motorom Praga NR boli hotové na 65 % a práce na projekte Kätzchen 38t s motorom Tatra boli hotové na 70 %.
9.9.1944 prebehla diskusia za účasti predstaviteľov WaPrüf 6, firmy B.M.M. a Auto Union. Diskusia sa týkala možnej štandardizácii podvozku 38(t) firmy B.M.M. a VKA firmy Auto Union. Zaujímavým zistením pre predstaviteľov firmy Auto Union bolo, že projekt firmy B.M.M. mal oficiálne zmenenú špecifikáciu maximálnej rýchlosti na 50-52 km/hod. Kätzchen firmy Auto Union mala nastavenú špecifikáciu na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 60-65 km/hod. Konštruktéri firmy Auto Union neboli presvedčení o vhodnosti podvozku 38(t) pre dosahovanie takýchto rýchlostí a bolo nutné podvozok prepracovať. Firma B.M.M. začala pracovať na zlepšení podvozku, ktorý sa podobal systému torzného odpruženia. Aj tak panovala obava, že nebude možné dosiahnúť vyššiu rýchlosť ako 35 km/hod. Nevhodnými boli i pásy B.M.M. šírky 350 mm. Auto Union malo používať pásy široké 450 mm. Úvahy o možnej výrobe tohoto nového typu vozidla však zmarila kritická situácia nemeckého priemyslu. Zámer konsolidovať výrobu viedol k veľkým objednávkam zredukovaného počtu typov vozidiel. Mala sa zrušiť výroba vozidiel hmotnostnej kategórie 25 ton (Pz.Kpfw.IV). Výroba mala produkovať univerzálne platformy od najľahšej 38(t), resp. modifikovanej 38 D, cez strednú hmotnostnú kategóriu reprezentovanú typom Panther až po ťažkú hmotnostnú kategóriu Tiger. Úvahy o obrnenom trasportéri obdobnej konštrukcie ako Kätzchen sa týkali novonavrhovanej platformy 38 D.
16.11.1944 bolo rozhodnuté o zrušení plánov na produkciu prieskumných vozidiel na platforme 38(t). Maximálne úsilie sa sústredilo na produkciu stíhačov tankov Jagdpanzer 38(t).
Program Kätzchen 38t teda skončil len v podobe výkresovej dokumentácie a postavení dreveného modelu.


Hilary L. Doyle, Lukas Friedli, Thomas L. Jentz - Panzer Tracts No.15-4, Vollketten M.S.P. Kätzchen and final development of the Schützenpanzerwagen (Sd.Kfz.251), rok vydania 2016, bez ISBN
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
www.armchairgeneral.com
forum.axishistory.com


Je možné, že ide o rozpracovaný prototyp ? Veľký otvor v zadnej časti a veľký motor pravdepodobne Tatra 103.






URL : https://www.valka.cz/Kaetzchen-38t-t12141#39385Verze : 11
MOD