Main Menu
User Menu

Kaibo Gikai KB

Kaibo Gikai KB

海防義会KB飛行艇

     
Název:
Name:
Kaibo Gikai KB - Experimentální létající člun
Originální název:
Original Name:
海防義会KB飛行艇
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1924-DD.12.1924 Yokosuka Naval Arsenal, Yokosuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1922-DD.12.1924
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1925
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2012 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3086 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
21,780 m
Délka:
Length:
13,950 m
Výška:
Height:
4,000 m
Plocha křídla:
Wing Area:
? m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
BMW IIIa, vodou chlazený řadový šestiválec o vzletovém výkonu 136 kW (185 k) a 169 kW (230 k) v h= 2 000 m.
Vrtule dvoulisté kovové, později vyměněny za dvoulisté dřevěné.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
201.2 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15,0 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6500 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz příspěvek historie letounu.
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2.
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924 - 45, p.163 ISBN 4-7663-3292-X
https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=33697
archiv autora

Kaibo Gikai KB -


Kaibo Gikai KB -


URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409719Verze : 0
MOD
Historie letounu

První celokovový hydroplán navržený a vyrobený v Japonsku byl postaven díky soukromé iniciativě vlasteneckého spolku, známého pod názvem Teikoku Kaibo Gikai. Jeho členové v září 1922 shledali, že se v Japonsku nevyrábí žádný celokovový letoun. Dobré vlastnosti této konstrukce byly již přitom prokázány v mnoha jiných zemích, to byl důvod aby se tohoto projektu vlastenecký spolek ujal.

Byl založen výbor, do kterého byli přizváni význační odborníci na konstrukci letadel. Sešli se zde armádní konstruktéři z PMBRA, Leteckého výzkumného ústavu v Tokiu a tokijské univerzity. Jednalo se o společné dílo armády, námořnictva a civilních pracovišť.
Výbor vedl dr. Aikichi Tanakadate a dalšími členy jsou Narihisa Yokota, který byl jmenován hlavním konstruktérem, Yuzo Hishida, Matsutaro Honda, Shuhei Iwamoto, Yoshitake Ueda, Haruhiko Uemura, Hisakichi Akaishi, Masayuki Hori, Fumio Murase a Kyohei Arisaki, o něco později byli do výboru přizváni dva inženýři Keikichi Satake a Jun Okamura. Na konstrukci a stavbě letounu se podílela tokijská universita, armádní arzenál v Tokiu a námořní arzenál v Jokosuce.

Nejprve byly stanoveny požadavky na výkon, kterých měl celokovový hydroplán dosáhnout, např. maximální rychlost měla být alespoň 200 km/h v operační výšce 3 000 metrů, letoun měl ulétnout vzdálenost 2 000 km a poháněn měly zajistit dva japonské motory o výkonu 200 koní. Letoun byl projektován jako hornoplošník s křídlem neseným na dvou mohutných šikmých pylonech a v místě spojení křídla a pylonů byly instalovány motory. Objednána byla stavba jednoho hydroplánu a jednoho trupu, který byl určen pro pevnostní zkoušky.

V roce 1923 postihlo Japonsko silné zemětřesení, které stavbu opozdilo, drak byl letounu dokončen v březnu 1924, drak byl následně v červenci přepraven do jokosuckého námořního arzenálu, kde byl v prosinci téhož roku dokončen. Zdržení přinesly motory, původně měly být použity japonské motory, které měly poskytovat výkon 200 koní ve výšce 3 000 m, tyto motory se ale opozdily ve svém vývoji, a tak padlo rozhodnutí použít dva motory BMW IIIa.

Výsledným dílem byl dvoumotorový hornoplošný létající člun celokovové konstrukce, plátnem byla potažena křídla a ovládací plochy.

Dokončené letadlo bylo darováno námořnictvu, letové testy byly prováděny v Jokosuce, za kniplem seděl zkušební pilot fregatní kapitán Hisakichi Akaishi. Již v průběhu prvních letů byly zjištěny výborné letové vlastnosti a dobrý výkon, který dával tušit, že požadované výkony by měly být lehce splněny. 22. března 1926, během sedmého zkušebního letu došlo k havárii, při které zahynula celá osádka a letoun se roztříštil o hladinu oceánu. Havárie se přičítá selhání motorů, hydroplán byl viděn, jak ostře sestupuje s oběma motory zastavenými. Ostrý úhel sestupu vedl k téměř kolmému nárazu do vody. Havárií byl tedy ukončen vývoj a zkoušky tohoto letounu, konstruktéři a technici získali cenné zkušenosti, které v roce 1928 využili při stavbě hydroplánu Giyu No.3.

Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, London, 1990, ISBN: 1-155750-563-2.
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Kaibo-Gikai-KB-t119224#409720Verze : 1
MOD