Sd.Kfz. 9

prehľadová téma / v službách cudzích armád
Heereswaffenamt zadal roce 1935 firmě Fahrzeug und Motorenbau GmbH (FAMO) Breslau vývoj nového těžkého polopásu o váze 18 tun. Měl být schopen vléci dělo nebo přívěs až do hmotnosti 22 tun.
V roce 1936 staví FAMO první prototypy označení FM gr 1, po jejich zkouškách je zahájena sériová výroba.
V roce 1938 vzniká sériová verze F 2, ta se liší zvětšenými rozměry, silnějším motorem a dalšími vylepšeními.
V roku 1939 přišla do výroby poslední a vlastně jediná velkosériová modifikace F 3 s novým motorem Maybach HL 108 TUKRM
Celková produkce od roku 1936 až do zastavení (1944) činila přibližně 2.500 vozů, nejpočetnější byla varianta F 3.
V průběhu výroby se F3 vizuálně pozměňoval. První verze měla stále mohutné blatníky, stejně jako starší typy, později se však blatník nad kolem s pneumatikou zkracuje. Pozdější stroje dostávají i nárazník, vyrobený z mohutné ocelové tyče.
V projektovém návrhu zůstala verze F 4. Pohon tohoto vozidla měl zabezpečit nový 6-válcový motor Maybach HL 116. Byl to identický motor jaký měl mít vývojový HK 1601 (vývojová verze nahrazujíci 12-tonové hmotnostní kategorii Sd.Kfz. 8 i 18-tonovou Sd.Kfz. 9).

Sd.Kfz. 9 se dělily na podvarianty podle určené činnosti:
- verze pro dělostřelectvo měl v nákladovém prostoru tři řady sedaček, na kterých se přemísťovaly obsluhy těžkých děl tažených za polopásem. Vzhledem k tomu, že existuje jen jediná fotografie této verze, lze usoudit, že se tato verze buď vyrobilo pouze v prototypu.
- standardní a hlavní sériově vyráběná verze F 3 měla za řidičskou kabinou jen jednu řadu sedaček, za kterými se nacházel nákladový prostor, na který bylo možno uložit náklad o hmotnosti 2,8 tuny. Tato varianta byla ze všech nejpočetnější. Na omezený počet byla umístěna rozměrná ocelová radlice, která se nacházela na zádi vozidla.
Za vozidlo zapřahovali vedle děl i přívěsy. Kromě čtyřnápravového Sd. Anh. 116 o nosnosti 22 tun, tak i menší Sd. Anh. 115 o nosnosti 10 tun. Na větším přívěsu bylo možno přepravovat např. střední tank Pz.Kpfw. IV. V případě odtažení těžkého Tigeru bylo nutné zapřáhnout tři polopásy za sebou.

Sd.Kfz. 9 - (kódové označení Frankfurt/Main)
Sd.Kfz. 9/1 nesla v místě nákladového prostoru otočný jeřáb (firmy Billstein) o nosnosti 6 tun (kódové označení Freiberg)
Sd.Kfz. 9/2 nesla jeřáb (firmy Demag) silnější a rozměrnější, o nosnosti 10 tun (kódové označení Flensburg)
Sd.Kfz. 9/3, či Sd.Kfz. 9/6 měl být verzí vybavenou výkonným navijákem o tahu 40 tun (kódové označení Fallersleben)
8,8 cm FlaK 37 ausf. Sd.Kfz.9 - protiletadlová verze
7,5 cm Doppel-Flak auf. 18t Zgkw. Entwurf 1 - návrh firmy Rheinmetall na protilietadlový stroj s dvojicí 7,5 cm kanónů (datovaný k 17.5.1939)
Fahrschulle (školná-výcviková) Sd.Kfz. 9 s namontovaným drevoplynospaľovacím zariadením Imbert GMR 19/65-70/21

Výroba vozidel probíhala nejdříve v FAMO Breslau (Wroclaw), později i ve Varšavě. Na produkci se později podílela i firmy Vomag. U firmy Tatra vznikl prototyp, poháněný vidlicovým naftovým dvanáctiválcem Tatra 103. Stroj se na první pohled lišil překonstruovanou kapotáží motoru a změnami v prostoru kabiny. Vznikl jen v jednom exempláři.

Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019
Dr. Nicolaus Hettler, Heiner F. Duske, Tony Greenland, Detlev Terlisten - Büssing´s schwerer Wehrmachtschlepper (sWS) armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolt Vol. 41, rok vydania 2018
Edit : brano
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#38405 Verze : 21
Sd.Kfz. 9 v bulharskej armáde
Bulharská armáda obdržala dvojicu týchto ťahačov spoločne s 22-tonovým prívesom Sd.Ah. 116. Tieto komplety boli zaradené do 1. a 2. oddielu samohybných diel, kde mali poslúžiť k odťahu poškodených samohybných diel StuG III Ausf. G.
Počas záverečných bojov sa v Obrnenej brigáde objavil Sd.Kfz. 9/1. Buď ho ukoristili samotní Bulhari alebo ho získali od sovietského 3. ukrajinského frontu (tak ako mnoho inej techniky v rámci nahradenia bojových strát). Fotograficky zdokumentovaný je Sd.Kfz. 9/1 i na povojnových fotografiách bulharských tankov Panther v kasárňach Obrnenej brigády v Sofii.
V prehľade techniky z 12/1945 sa uvádzajú štyri Sd.Kfz. 9 (po dvoch rozdelené medzi 1. a 2. obrnenú brigádu).

Kaloyan Matev - The Armoured Forces of the Bulgarian Army 1936-45, Helion & Company, rok vydania 2015, ISBN: 978-1-909384-16-3

Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9/1 vľavo hore

Sd.Kfz. 9/1 vľavo hore
Sd.Kfz. 9 - 1. bulharská armáda, Maďarsko, máj 1945

1. bulharská armáda, Maďarsko, máj 1945
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#667819 Verze : 2
Sd.Kfz. 9 v československej armáde
Povojnové využitie nemeckých polopásov Sd.Kfz. 9 a Sd.Kfz. 9/1 našlo asi najväčšie a najdlhšie uplatnenie v československej armáde. Poslúžili v jednotkách ťažkého protilietadlového delostrelectva (105 mm PLK vz. 39N, 88 mm PLK vz. 37N), či ako ťažné a vyprosťovacie vozidlá.

Martin Dubánek - Československá armáda ve fotografiích 1945 - 1960, 1. diel, vydavateľstvo Mladá fronta, rok vydania 2019 v Prahe, ISBN: 978-80-204-5532-1
Frasier Gray - Post War Panzers - German weapons in Czech service, vydavateľstvo Guidine publications, rok vydania 2015, ISBN: 978-1-908565-04-4
Petr Brojo, Josef Studeny - The Czechoslovak Army 1945-1954 in photography, ISBN: 978-80-87578-01-8
Petr Brojo - The Czechoslovak People´s Army 1955-1990 in photography, ISBN: 978-80-87578-18-6
www.leteckabadatelna.cz
Jiří Frýba - Tatra 813, Grada, ISBN 978-80-247-4347-9



Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9 evidenčného čísla 64822 (číslo 6 je cenzorom zaretušované). Vozidlo pravdepodobne ťahá  protilietadlový kanón.

Sd.Kfz. 9 evidenčného čísla 64822 (číslo "6" je cenzorom zaretušované). Vozidlo pravdepodobne ťahá protilietadlový kanón.
Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9 ťahá 105 mm PLK vz. 39N

Sd.Kfz. 9 ťahá 105 mm PLK vz. 39N
Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9 ťahá 105 mm PLK vz. 39N

Sd.Kfz. 9 ťahá 105 mm PLK vz. 39N
Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 - Následky búrky 18. 6. 1952 na letisku v Českých Budejoviciach. Poškodené bolo i vozidlo Sd.Kfz. 9/1 evidenčného čísla 64991.

Následky búrky 18. 6. 1952 na letisku v Českých Budejoviciach. Poškodené bolo i vozidlo Sd.Kfz. 9/1 evidenčného čísla 64991.
Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9 evidenčného čísla 522265 bol použitý pri skúškach podvalníka P-20, máj 1955

Sd.Kfz. 9 evidenčného čísla 522265 bol použitý pri skúškach podvalníka P-20, máj 1955
Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9/1 evidenčného čísla 64989

Sd.Kfz. 9/1 evidenčného čísla 64989
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#746156 Verze : 9
Sd.Kfz. 9 vo fínskej armáde
Nemecký spojenec Fínsko a jeho armáda obrdžali dvojicu ťahačov vyrobených firmou Vomag pravdepodobne v roku 1943 (dodané v 1/1944). Ide o neskoršiu produkciu s prvou verziou upravených blatníkov predných kolies. Vozidlá dostali mimoriadne atraktívnu fínsku kamufláž. Vo fínskej armáde slúžili ako odťahové vozidlá pre jednotky vybavené tankami Pz.Kpfw. IV a samohybnými delami StuG III až do 60. rokov 20. storočia.
Vozidlá obdržali fínske registračné čísla SA 38565 a SA 38566. V roku 1947 boli tieto čísla zmenené na SA 3824 (SA 38566) a SA 3858 (SA 38565).

Dr. Nicolaus Hettler - Famo's Sd.Kfz. 9 18 ton Zugkraftwagen – armoured and unarmoured variants, Nuts & Bolts vol. 43, rok vydania 2019


Sd.Kfz. 9 - Vozidlo nesie fínsku registračnú značku SA 38566 (vozidlo malo podľa zdroja motor výrobného čísla 901114). V roku 1947 obdržal novú registračnú značku SA 3824. Vozidlo slúžilo až do roku 1964 v obrnenom pluku v Parole, následne bolo v 6/1964 odovzdané do múzea v Parole.

Vozidlo nesie fínsku registračnú značku SA 38566 (vozidlo malo podľa zdroja motor výrobného čísla 901114). V roku 1947 obdržal novú registračnú značku SA 3824. Vozidlo slúžilo až do roku 1964 v obrnenom pluku v Parole, následne bolo v 6/1964 odovzdané do múzea v Parole.
Sd.Kfz. 9 - Vozidlo neslo pôvodne fínsku registračnú značku SA 38565 (vozidlo malo podľa zdroja motor výrobného čísla 901106). V roku 1947 obdržal novú registračnú značku SA 3825. Vozidlo bolo začiatkom 60. rokov 20. storočia zrušené a zošrotované.

Vozidlo neslo pôvodne fínsku registračnú značku SA 38565 (vozidlo malo podľa zdroja motor výrobného čísla 901106). V roku 1947 obdržal novú registračnú značku SA 3825. Vozidlo bolo začiatkom 60. rokov 20. storočia zrušené a zošrotované.
Sd.Kfz. 9 - Fotografia je urobená 26.8.1947 až 30.8.1947 vo výcvikovom priestore Niinisalo. Ide o vozidlo SA 38565.

Fotografia je urobená 26.8.1947 až 30.8.1947 vo výcvikovom priestore Niinisalo. Ide o vozidlo SA 38565.
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#747094 Verze : 4
Sd.Kfz. 9 v rumunskej armáde
Informácie o používaní tohoto ťahače zatiaľ nemám k dispozícii, no predpokladám, že dodnes dochované vozidlo vo vojenskom múzeu v Bukurešti používala rumunská armáda.


Sd.Kfz. 9 -


URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#747096 Verze : 1
Sd.Kfz. 9 v sovietskej armáde
Ukoristené polopásové vozidlá počas vojny i po jej skončení používali rôzne armády. Výnimkou nebola ani tá sovietska. Sú známe fotografie modifikovaného Sd.Kfz. 9, na ktorom bola namontovaná celokovová uzavretá kabína. Skôr to vyzerá ako civilná prestavba na autobus (i so záclonkami). Vo vleku však ťahá sovietsky 85 mm protilietadlový kanón vz. 1939 (52-K). Pravdepodobne slúžil k testovacím jazdám alebo ako vyprosťovacie vozidlo.

Fotografie pravdepodobne pochádzajú z porovnávacích testov vojenských terénnych nákladných vozidiel z roku 1956 viď. zdroj uvedený nižšie.

cs.topwar.ru
https://dzen.ru/a/Xk_W7JXtXAWts1Jx
https://dzen.ru/a/Xk_Wip860Uj0FaQk



Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 -


Sd.Kfz. 9 - Ukoristený ťahač od Waffen SS

Ukoristený ťahač od Waffen SS
Sd.Kfz. 9 - Sd.Kfz. 9/1 pravdepodobne v sovietskom civilnom užívaní viď. značka začínajúca na písmeno L (Л52-346) ? Muž na motorke pravdepodobne typu DKW NZ 500.

Sd.Kfz. 9/1 pravdepodobne v sovietskom civilnom užívaní viď. značka začínajúca na písmeno L (Л52-346) ? Muž na motorke pravdepodobne typu DKW NZ 500.
Sd.Kfz. 9 - Budapešť 1945

Budapešť 1945
Sd.Kfz. 9 - Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov

Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov
Sd.Kfz. 9 - Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov

Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov
Sd.Kfz. 9 - Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov

Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov
Sd.Kfz. 9 - Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov

Pre odťah pozostatkov superťažkého prototypu tanku Maus sústredili sovietskí vojaci množstvo ukoristených ťahačov
URL : https://www.valka.cz/Sd-Kfz-9-t11831#747090 Verze : 6
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více