Main Menu
User Menu

Aiči Typ H

Aichi Type H / 仮称H式艦上戦闘機

Aichi Type H - přehled verzí


愛知タイプH - Type H Carrier Fighter – Palubní stíhač typ H


Spojenecké kódové jméno: -
Japonské jméno: -



Označení Provedení letounu - popis
Heinkel HD-23 dva prototypy postavené v Německu pro Císařské námořní letectvo, motory BMW VIa
Aichi Type H první letoun postavený továrnou Aichi, provedený další úpravy, motor zůstal původní BMW VIa
Aichi Type H druhý prototyp postavený v Japonsku, tentokrát s motorem Hispano-Suiza 12Ha.





Výrobce Období výroby
Heinkel Flugzeugwerke, Warnemünde 1926 2 prototypy Henkel HD-23
Aichi Tonkei Denki K. K., Funataka 1926 – 1927 2 další pozměněné prototypy
celkem 1926 - 1927 4 prototypy



Použité prameny:
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books, Lomdon, rok 1994, ISBN: 1858337771
Volker Koos, Ernst Heinkel Flugzeugwerke 1922 - 1932, Gebunden Heel Verlag GmbH; ISBN: 3898805026
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-Typ-H-t118295#407231Verze : 1
MOD
Aichi Type H
HD-23


Historie:
Společnost Aichi Tonkei Denki K. K. byla v květnu roku 1926 vyzvána Císařským námořním letectvem, aby se společně s dalšími dvěma společnostmi, kterými byly Nakajima Hikoki K. K. a Mitsubishi Jukogyo K. K., zúčastnila soutěže o palubní stíhací letoun, který měl nahradit poměrně úspěšné letouny Mitsubishi 1MF1. Jmenované společnosti se soutěže zúčastnily a navíc zcela z vlastní iniciativy se do soutěže přihlásila ještě továrna Kawanishi Kokuki K. K. se svým prototypem K 11.
Společnost Aichi Tonkei Denki K. K. v druhé polovině úzce spolupracovala s německou továrnou Ernst Heinkel AG. v Rostoku zejména při konstrukci plovákových průzkumných letounů HD-25, HD-26 a HD-28. V továrně Heinkel byla v té době na stáži skupina japonských techniků pod vedením inženýra Tetsuo Mikiho, tato skupina se podílela na konstrukci stíhacího letounu Heinkel HD-23. První dva letouny dle japonské objednávky vyrobila továrna Ernst Heinkel Flugzeugwerke ještě v roce 1926, tyto letouny byly poháněny dvanáctiválcovými motory BMW VIa. Další dva letouny již vyrobila továrna Aichi Tonkei Denki K. K., tyto v Japonsku postavené stroje byly upraveny dle dalších požadavků Císařského námořnictva.
Technický odbor Kaigun Koku Hombu si tak například vymínil, s ohledem na skutečnost, že se jedná o palubní stíhačky, další konstrukční změny. Inženýr Tetsuo Miki se svým týmem provedl úpravy na konstrukci křídla, zde nově vzniklo několik vodotěsných oddílů, které měly zajistit setrvání letounu na mořské hladině v případě jeho nouzového přistání. Bezpečné přistání na hladinu měly zajistit i další provedené úpravy - odhoditelný podvozek a zařízení blokující vrtuli ve vodorovné poloze. Křídla byla vybavena sloty, které měly pomoci udržet rychlost potřebnou pro přistání letounu v přijatelných mezích.
Zkoušky nedopadly pro německo-japonský letoun dobře, letoun byl shledán nestabilním a pro přistání na palubě byl vysloveně nebezpečným, byl příliš „těžký na hlavu“. Vítězem této soutěže se stal letoun společnosti Nakajima Type 3, možná známější pod označením Nakajima A1N1 (upravený Gloster Gambet).


Použité prameny:
Volker Koos, Ernst Heinkel Flugzeugwerke 1922 - 1932, Gebunden Heel Verlag GmbH; ISBN: 3898805026
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Aici-Typ-H-t118295#192897Verze : 0
MOD