Název: Name: | T-54-2 | |
Originální název: Original Name: | Т-54-2 (Т-54 обр. 1949 г.) | |
Kategorie: Category: | střední tank | |
Výrobce: Producer: | DD.10.1949-DD.MM.1951 Uralský tankový závod č. 183 J. V. Stalina, Nižnyj Tagiľ / DD.11.1949-DD.MM.1951 Omský státní závod č. 174 K. E. Vorošilova, Omsk / DD.11.1949-DD.MM.1951 Charkovský závod č. 75, Charkov / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1949-DD.MM.1951 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | cca 2523 + min. 5 prototypov | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1948 ? | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 35500 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 9000 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 6270 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3270 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 2400 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 425 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 580 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | 0,079 MPa | |
Pancéřování: Armour: | 100 mm (predná časť trupu) 80 mm (boky trupu) 200 mm (predná časť veže) | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | V-54 | |
Výkon: Power: | 382 kW při 2000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanická | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 50 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 15 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 330 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 30 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,7 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,8 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,4 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 1 x 100 mm kanón D-10T (34 nábojov) | |
Vedlejší: Secondary: | 1 x 7,62 mm guľomet SG-43 (spriahnutý) 1 x 7,62 mm guľomet SG-43 (v prednej časti trupu) 1 x 12,7 mm guľomet DŠK (protiletadlový) | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | Objekt 137, známy aj ako T-54 model 1949 | |
Zdroje: Sources: | Kolektív: T-54/55 časť 1, Vojenno-techničeskaja seria 102, Tornado vadimvswar.narod.ru |
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-54-2-T-54-model-1949-t117553#405496Verze : 0
buko1
MOD
T-54 model 1949 (T-54-2)
Po skúsenostiach s prvými sériovými tankami T-54 model 1946 sa v roku 1948 rozbehli práce na vylepšení konštrukcie stredného tanku (tieto práce urýchlilo aj rozhodnutie o zastavení ďalšej sériovej výroby tankov T-54-1 v januári 1949 do doby, pokiaľ nedôjde k odstráneniu nedostatkov). Jednotlivé prvky konštrukcie, ktoré mali riešiť odstránenie problémov T-54 model 1946 boli testované na piatich prototypoch postavených v priebehu roku 1948 a sériová výroba nového modelu sa začala počas roku 1949.
Hlavným rozlišovacím znakom upraveného T-54 bola nová veža (bez zúženia spodnej časti z prednej strany), ktorá bola charakteristická svojím výklenkom v zadnej časti (aj tento výklenok bol oproti veže T-54-1 menší). Aj zostávajúce zúženie v zadnej časti bolo znížené na minimálnu mieru potrebnú pre otvorenie poklopu vodiča. Na veži sa objavila veliteľská vežička novej konštrukcie. Zmena nastala aj v uložení kanónu, kde absentovala pancierová maska (v tanku T-54-1 sa demontovala súčasne s kanónom smerom dopredu). Absencia masky umožnila zmeniť čelný tvar veže a dosiahnuť vyššiu odolnosť proti prierazu (v čelnej časti veže zostala pre inštaláciu kanónu strieľňa s priemerom 400 mm). Zmena veže priniesla aj iné uloženie kanónu, ktorého uchytenie sa presunulo dozadu o 60 mm a dolu o 25 mm, čo umožnilo aj celkové zníženie výšky veže. Nové upevnenie kanónu zamerané na odolnosť ale skomplikovalo jeho výmenu (musela sa demontovať zadná časť veže). Ďalšie zmeny nastali v čelnom panciere korby. Nakoľko cca 90% všetkých zásahov tankov v bojových situáciách boli vyššie ako 1 m nad zemou, bolo rozhodnuté zmenšiť hrúbku čelnej pancierovej dosky korby tanku zo 120 mm na 100 mm, čím došli k zníženiu hmotnosti tanku. Hrúbka bočného panciera korby (80 mm ) a čelného panciera veže (200 mm) zostala nezmenená. Pevné guľomety nad pásmi boli zrušené. Miesto nich bol vpravo od vodiča inštalovaný jeden pevný guľomet kalibru 7,62 mm (strieľajúci otvorom v čelnej pancierovej doske) ovládaný vodičom. Uvedená inštalácia umožňovala prebitie guľometu, prípadne odstránenie poruchy bez opustenia vnútorného priestoru tanku. Pre 7,62 mm guľomety viezol tank 3500 nábojov. V súvislosti so zmenou konštrukcie veže bol zmenený aj prielez vodiča z okrúhleho na skosený. Zmenené bolo aj uchytenie protilietadlového guľometu (s možnosťou celokruhového ostreľovania bez nutnosti natáčania veže).
V motorovom priestore pribudol nezávislý dýzový systém ohrevu oleja a motora (spaľovaním nafty v samostatnej spaľovacej komore), bol inštalovaný nový olejový multicyklónový čistič vzduchu s ejektorovým odsávaním prachu. V súvislosti so znížením veže (zrušené zúženie v spodnej časti) došlo aj k celkovej rekonštrukcii krytu motora, kde boli minimalizované všetky von vystupujúce časti v dosahu otáčania veže.
Pre zlepšenie práce vodiča počas náhle zníženej viditeľnosti bol do jeho priestoru inštalované tankové navigačné zariadenie – gyrokompas GPK-48, umožňujúce držať nastavený kurz po dobu 15 minút. Pre zníženie merného tlaku bola zväčšná šírka pásu o 80 mm, na 580 mm, čísm sa merný tlak znížil z hodnoty 0,93 kg/cm2 na 0,81 kg/cm2. Bola upravená konštrukcia riadenia. Valcové vonkajšie valcové palivové nádrže boli nahradené dvojicou plochých pravouhlých nádrží (nad blatníkmi v pravej zadnej časti korby) priamo zapojených do palivového systému tak, aby sa palivo primárne čerpalo z nich a až po ich vyčerpaní z nádrží umiestnených v korbe tanku.
Úpravy umožnili znížiť hmotnosť tanku na cca 35500 kg.
Sériová výroba prebiehala od roku 1949 do roku 1951 v 3 výrobných závodoch (Závod 183, Závod 75 a Závod 174), ale len pozvoľna a skutočná masová výroba sa rozbehla až v roku 1951 (celkom bolo vyrobených cca 2523 ks, z toho v roku 1949 54 ks, 1950 1007 ks a v roku 1951 1462 ks), pričom plynule prešla do výroby finálneho modelu tanku T-54 – T-54 model 1951 (T-54-3).
Časť tankov bola neskôr modernizovaná na úroveň T-54B so zachovaním konštrukčných odlišností (veža).
Zdroj:
Po skúsenostiach s prvými sériovými tankami T-54 model 1946 sa v roku 1948 rozbehli práce na vylepšení konštrukcie stredného tanku (tieto práce urýchlilo aj rozhodnutie o zastavení ďalšej sériovej výroby tankov T-54-1 v januári 1949 do doby, pokiaľ nedôjde k odstráneniu nedostatkov). Jednotlivé prvky konštrukcie, ktoré mali riešiť odstránenie problémov T-54 model 1946 boli testované na piatich prototypoch postavených v priebehu roku 1948 a sériová výroba nového modelu sa začala počas roku 1949.
Hlavným rozlišovacím znakom upraveného T-54 bola nová veža (bez zúženia spodnej časti z prednej strany), ktorá bola charakteristická svojím výklenkom v zadnej časti (aj tento výklenok bol oproti veže T-54-1 menší). Aj zostávajúce zúženie v zadnej časti bolo znížené na minimálnu mieru potrebnú pre otvorenie poklopu vodiča. Na veži sa objavila veliteľská vežička novej konštrukcie. Zmena nastala aj v uložení kanónu, kde absentovala pancierová maska (v tanku T-54-1 sa demontovala súčasne s kanónom smerom dopredu). Absencia masky umožnila zmeniť čelný tvar veže a dosiahnuť vyššiu odolnosť proti prierazu (v čelnej časti veže zostala pre inštaláciu kanónu strieľňa s priemerom 400 mm). Zmena veže priniesla aj iné uloženie kanónu, ktorého uchytenie sa presunulo dozadu o 60 mm a dolu o 25 mm, čo umožnilo aj celkové zníženie výšky veže. Nové upevnenie kanónu zamerané na odolnosť ale skomplikovalo jeho výmenu (musela sa demontovať zadná časť veže). Ďalšie zmeny nastali v čelnom panciere korby. Nakoľko cca 90% všetkých zásahov tankov v bojových situáciách boli vyššie ako 1 m nad zemou, bolo rozhodnuté zmenšiť hrúbku čelnej pancierovej dosky korby tanku zo 120 mm na 100 mm, čím došli k zníženiu hmotnosti tanku. Hrúbka bočného panciera korby (80 mm ) a čelného panciera veže (200 mm) zostala nezmenená. Pevné guľomety nad pásmi boli zrušené. Miesto nich bol vpravo od vodiča inštalovaný jeden pevný guľomet kalibru 7,62 mm (strieľajúci otvorom v čelnej pancierovej doske) ovládaný vodičom. Uvedená inštalácia umožňovala prebitie guľometu, prípadne odstránenie poruchy bez opustenia vnútorného priestoru tanku. Pre 7,62 mm guľomety viezol tank 3500 nábojov. V súvislosti so zmenou konštrukcie veže bol zmenený aj prielez vodiča z okrúhleho na skosený. Zmenené bolo aj uchytenie protilietadlového guľometu (s možnosťou celokruhového ostreľovania bez nutnosti natáčania veže).
V motorovom priestore pribudol nezávislý dýzový systém ohrevu oleja a motora (spaľovaním nafty v samostatnej spaľovacej komore), bol inštalovaný nový olejový multicyklónový čistič vzduchu s ejektorovým odsávaním prachu. V súvislosti so znížením veže (zrušené zúženie v spodnej časti) došlo aj k celkovej rekonštrukcii krytu motora, kde boli minimalizované všetky von vystupujúce časti v dosahu otáčania veže.
Pre zlepšenie práce vodiča počas náhle zníženej viditeľnosti bol do jeho priestoru inštalované tankové navigačné zariadenie – gyrokompas GPK-48, umožňujúce držať nastavený kurz po dobu 15 minút. Pre zníženie merného tlaku bola zväčšná šírka pásu o 80 mm, na 580 mm, čísm sa merný tlak znížil z hodnoty 0,93 kg/cm2 na 0,81 kg/cm2. Bola upravená konštrukcia riadenia. Valcové vonkajšie valcové palivové nádrže boli nahradené dvojicou plochých pravouhlých nádrží (nad blatníkmi v pravej zadnej časti korby) priamo zapojených do palivového systému tak, aby sa palivo primárne čerpalo z nich a až po ich vyčerpaní z nádrží umiestnených v korbe tanku.
Úpravy umožnili znížiť hmotnosť tanku na cca 35500 kg.
Sériová výroba prebiehala od roku 1949 do roku 1951 v 3 výrobných závodoch (Závod 183, Závod 75 a Závod 174), ale len pozvoľna a skutočná masová výroba sa rozbehla až v roku 1951 (celkom bolo vyrobených cca 2523 ks, z toho v roku 1949 54 ks, 1950 1007 ks a v roku 1951 1462 ks), pričom plynule prešla do výroby finálneho modelu tanku T-54 – T-54 model 1951 (T-54-3).
Časť tankov bola neskôr modernizovaná na úroveň T-54B so zachovaním konštrukčných odlišností (veža).
Zdroj:
Kolektív: T-54/55 časť 1, Vojenno-techničeskaja seria 102, Tornado
vadimvswar.narod.ru
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-54-2-T-54-model-1949-t117553#405501Verze : 2
buko1
MOD
T-54 model 1949 v Múzeu Kubinka (autor: Дмитрий Федоров - https://dfedoroff.livejournal.com/65791.html ).
T-54 model 1949
Web autora : https://dfedoroff.livejournal.com/65791.html
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Typ stroje | SOV - T-54-2 (T-54 model 1949) |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() |
|
Země | ![]() |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | https://dfedoroff.livejournal.com/65791.html |
T-54 model 1949
Web autora : https://dfedoroff.livejournal.com/65791.html
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-54-2-T-54-model-1949-t117553#405527Verze : 1
buko1
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.