Jakovlev UT-1

Yakovlev UT-1
Яковлев УТ-1
     
Název:
Name:
Jakovlev UT-1 Yakovlev UT-1
Originální název:
Original Name:
Яковлев УТ-1
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.MM.1936 Moskevský letecký závod č. 115, Moskva /
DD.MM.1936-DD.MM.1940 Letecký opravárenský závod č. 47 Maxima Gorkého, Leningrad /
DD.MM.1936-DD.MM.1939 Letecký kombinát č. 150, Stupino /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1242:
1? závod č. 115
982 závod č. 47
259 závod č. 150
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.12.1935
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
434 kg 957 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
596 kg 1314 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
611 kg 1347 lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,300 m 23ft 11,4in
Délka:
Length:
5,750 m 18ft 10,4in
Výška:
Height:
2,340 m 7ft 8,1in
Plocha křídla:
Wing Area:
9,58 m2 103.12 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
62,21 kg/m2 12.74 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-11G vzduchem chlazený hvězdicový pětiválec o výkonu 80/88 kW.
Vrtule dvoulistá dřevěná.
Shvetsov M-11G five-cylinder air-cooled radial engines rated at 110/120 hp,
drivig a two-blade wooden propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
234 km/h v 1000 m 145.4 mph in 3281 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
206 km/h v ? m 128 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,1 m/s 1200.8 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4600 m 15092 ft
Dolet:
Range:
520 km 323.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
670 km 416.3 mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Prototyp byl označen jako AIR-14 (čtrnáctá konstrukce A. S. Jakovleva).
Letoun byl nejdříve poháněn Motorem M-11 o výkonu 74 kW a o něco později byly poháněny výkonnějšími verzemi motoru M-11, konkrétně M-11G o výkonu 86 kW a M-11E o výkonu 100 kW.
Přibližně 50 letadel UT-1 bylo na počátku války ozbrojeno dvojicí kulometů ŠKAS ráže 7,62 mm a neslo 2-4 malé pumy nebo 2-4 neřízené rakety RS-82, tyto stroje potom podnikaly útoky na německá postavení pod označením UT-1B. Tyto stroje operovaly především okolo Sevastopolu, letouny, které dokázaly přežít toto nasazení byly v roce 1942 výzbroje zbaveny.
After some changes, the AIR-14 was accepted for production. Among other improvements, the 100 hp Shvetsov M-11 radial was changed to the more powerful 115 hp M-11G. The plane received the designation UT-1 (uchebno-trenirovochnyi, primary trainer); despite this designation, it was not suitable for primary training.
During World War II, from 1941, the UT-1 was also used for reconnaissance. Some were used as improvised combat machines, after fitting with underwing ShKAS machine-guns or even 2 unguided rockets RS-82. In February 1942, about 50 UT-1 were converted in workshops as improvised ground attack planes UT-1B (УТ-1б), fitted with two machineguns and 2-4 rockets. They were next used in the Black Sea Fleet aviation in Sevastopol and Caucasus. The survivors were disarmed in December 1942.
Zdroje:
Sources:
L+K 16/1978, Václav Němeček, Letadla 1939-1945, Jakovlev UT-1
http://www.aviastar.org/air/russia/yak_ut-1.php
http://www.airwar.ru/enc/other1/ut1.html
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20031.htm
http://www.luxavia.ru/item/53
http://rusaviagold.narod.ru/Airplane/UT1/ut1.htm
http://www.aviarmor.net/aww2/Trainer/ussr/ut1.htm
archiv autora

Jakovlev UT-1 -


Jakovlev UT-1 -


Jakovlev UT-1 -


Jakovlev UT-1 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UT-1-t116457#429877 Verze : 1
Dôstojníci nemeckej armády si prezerajú ukoristený UT-1, v pozadí Polikarpov I-16, neznáma lokalita, rok 1941. Všimnite si muža v uniforme stojaceho v kokpite lietadla. Rukávová páska s hákovým krížom a čiapka nasvedčujú, že ide zrejme o príslušníka SA (Sturmabteilung).


www.asisbiz.com

Jakovlev UT-1 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-UT-1-t116457#537788 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více