Main Menu
User Menu

North American NA-73X

     
Název:
Name:
North American NA-73X
Originální název:
Original Name:
North American NA-73X
Kategorie:
Category:
experimentální letoun
Výrobce:
Producer:
North American Aviation Inc., Inglewood, Kalifornie
Období výroby:
Production Period:
23.05.1940-26.10.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
26.10.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2848 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3612 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3916 kg
Rozpětí:
Wingspan:
11,280 m
Délka:
Length:
9,830 m
Výška:
Height:
3,710 m
Plocha křídla:
Wing Area:
21,65 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
180,88 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Allison V-1710-39 o vzletovém výkonu 857,5 kW při 3 000 ot/min, nominální výkon 857,5 kW v 3 566 m, bojový výkon 1 111,1 kW v h= 1 311 m při 3 000 ot/min a plnícím tlaku 1,896 baru.
Vrtule trojlistá stavitelná Curtiss o průměru 3 200 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
681 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
615 km/h v 4180 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
494 km/h v 3048 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
13,0 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9750 m
Dolet:
Range:
593 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1200 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Browning M2 ráže 12,7 mm v přídi pod motorem po 400 nábojích a
4x pevný kulomet Browning ráže 7,62 mm v křídlech po 500 nábojích.
Výzbroj nebyla instalována.
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
Příběh stíhacího letounu North American P-51 se začal psát v lednu 1940, tehdy Britové potřebovali moderní stíhačky, které by doplnily Spitfiry a Hurricany. Britská nákupní komise se proto obrátila na továrnu North American s požadavkem na licenční stavbu Curtissů P-40.


Společnost NA měla vyšší ambice než jen licenčně vyrábět Curtissy a tak Britům nabídla, že pro ně vyvine a postaví výkonnější letoun než byla Curtissova P-40 a přitom bude nový letoun poháněn stejným motorem Allison V-1710. Britům se taková nabídka líbila, P-40 nedosahoval takových výkonů jako Supermarine Spitfire nebo Bf-109 E a tak nabídka vyšších výkonů a krátký termín vedly Brity k sepsání smlouvy.


Britové měly dva zásadní požadavky – použití motoru Allison V-1710 bez turbokomprecoru a cena letounu nesměla přesáhnout hranici 40 000 $. Dne 4. 5. 1940 bylo uděleno povolení k prodeji. North American postavil drak nového letounu NA-73X s laminárním profilem křídel za 107 dní, bohužel, potom se čekalo na motor Allison V-1710-39. První vzlet byl proveden 26. 10. 1940.


Prototyp NA-73X neměl dlouhou životnost, 20. 11. 1940 byl vážně poškozen při přistání, poté byl opraven a létal od 11. 1. 1941, svou kariéru ukončil 15. 07. 1945 po 45 provedených letech.


Britové byli s výkony vcelku spokojeni a objednali stavbu 150 letadel Mustang I. s motory Allison, tento motor byl díky jednostupňovému a jednorychlostnímu kompresoru optimalizován pro male a střední výšky.
Zdroje:
Sources:
Jacek B. Źurek, Monografie Lotnicze 55, North American P-51 Mustang, cz.1, AJ-Press, Gdaňsk 5, 1999, ISBN 83-7237024*
https://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p51_1.html
https://www.aerofiles.com/JBnoram-na73.html
https://www.faqs.org/docs/air/avp511.html
https://www.airwar.ru/enc/fww2/na73.html
archiv autora

North American NA-73X -


North American NA-73X -


North American NA-73X -


URL : https://www.valka.cz/North-American-NA-73X-t116401#402918Verze : 0
MOD