Název: Name: | Avia B-71 | |
Originální název: Original Name: | Avia B-71 | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.07.1939-DD.04.1941 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice / DD.MM.1939-DD.11.1940 Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.04.1941 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 45 Aero (c/n 107-151) 66 Avia (c/n 152-217) 61 dodáno ze SSSR1) (c/n 1-61) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 21.07.1939 B-71.152 | |
Osádka: Crew: | 3 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4137 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6000 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 20,33 m | |
Délka: Length: | 12,27 m | |
Výška: Height: | 3,25 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 56,70 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 106 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Avia HS 12Ydrs o výkonu 625 kW/850 k dvoulistá kovová na zemi stavitelná vrtule Letov Hd-43 | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1600 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 430 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 345 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 7,5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 10,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9000 m | |
Dolet: Range: | 1000 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 v přídi, 300 nábojů 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 ve hřbetním střelišti, 300 nábojů 1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 ve výstřelné štěrbině v podlaze trupu, 400 nábojů 6x 100kg bomba nebo 2x 200kg bomba | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) B-71 dodané ze SSSR byly SB 2M-100A, z nichž první tři byly dodány v roce 1937; všechny byly upraveny zástavbou československých motorů a výzbroje - devět strojů bylo upraveno na zvědné, s fotokomorami A--34 a A-II-30 umístěnými v pumovnici; v této podobě mělo být (ale nebylo) dokončeno také 40 licenčních strojů - licenční stroje byly dokončovány jako vlečné a cvičné ve dvou modifikacích: B-71A s navijákem lana pro vlekání plátěného rukávu, umístěným v pumovnici a místě spodního výstřelného kanálu, bez výzbroje B-71B s navijákem posunutým více dopředu, více dopředu byl posunut také zadní prostor člena osádky; v této podobě dokončeno asi 20 strojů | |
Zdroje: Sources: | Václavík, Josef. Lehký bombardovací a zvědný letoun Avia B-71, HPM 2000/09-11. Vraný, Jiří. Případ B-71. L+K 1988/19. Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983. |
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#4913Verze : 0
Admin
MOD
...
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#27067Verze : 0
Reklama
Boční pohled s dobře viditelným kulometem
přední pohled
Přední kulometné střeliště
Zdroj: www.militaryphotos.net
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
přední pohled
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Přední kulometné střeliště
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#336963Verze : 0
Avia B-71 (LP+FB) z dodávek ze SSSR v barvách Luftwaffe, jaro 1940.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | LPFB |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1940 jaro |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398402Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
V době mobilizace byly letouny B-71 zbaveny plukovních znaků a opatřeny kamufláží zemitě hnědé, špinavé zelené a zelenošedé na horních a bočních plochách, zatímco spodní zůstaly v původní modrošedé barvě. V této podobě létal B-71.19 u chrudimské Letky 74 Leteckého pluku 6 až do 24. listopadu 1938, kdy jej uzemnila nehoda při přistání ve Spišské Nové Vsi.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 19 |
Taktické označení / imatrikulace | V3 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Letka 74 [1934-1938] |
Základna | Chrudim |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1938 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398411Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
B-71.19 již v barvách Slovenských vzdušných zbraní, příslušel letecké škole až do 18. dubna 1943, kdy byl použit k úletu do Turecka.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 19 |
Taktické označení / imatrikulace | V3 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 18.04.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398415Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Přes poměrně dobré fotografické zdokumentování celé havárie je velice obtížné jednoznačně určit použité barvy na letounech. Teoreticky měly být Avie B 71 opatřeny standardním nátěrem pro bombardovací stroje Luftwaffe, nepravidelnými plochami černozelené RLM 70 a tmavě zelené barvy RLM 71 na horních a bočních plochách a se světle modrou RLM 65 na spodních plochách, která částečně přecházela i na boční plochy. Tolik teorie. Prakticky lze z fotografií vystopovat, že každý kus B 71 vyrobený v Avii měl odlišný tvar polí. Z toho lze usuzovat, že předpis nebyl vydán nebo se nedodržoval. Pravděpodobnější je první varianta, neboť jak říkají pamětníci " za Němců muselo jít vše podle foršriftu". Tedy, při neexistenci předpisu mohla existovat jen nějaká všeobecná směrnice a ta se mohla týkat i barev. Je třeba těžko představitelné, že by se staré zásoby barev pro čs. letectvo prostě vyhodily. Bohužel jakékoliv záznamy o zásobách, nebo použití barev se zatím nepodařilo objevit a je otázka, zda se ještě objeví. Naproti tomu je naprosto jisté, že horní plochy letounu B 71 B v.č. 213 kryla ostře lomená pole dvou zelených barev a dosti pravděpodobné je naproti tomu, že trup byl nastříkán jen jednou zelenou barvou. Černé kříže byly ve všech standardních pozicích se silnými bílými výsečemi. Z fotografií se nedá jednoznačně určit, zda i na horních plochách měly bílé lemy křížů tenké černé lemování, tak jako kříže na trupu a spodních plochách křídel. Při pokusu o start 11.2.1941 v 15.58 hodin byl letoun opatřen licenčním motorem Avia 12 Ydrs č. 2038 s vrtulí M 100 č. 1058 vlevo a stejným motorem č. 382 a vrtulí č. 1059 vpravo.
Toho dne s letounem smrtelně havaroval zálétávací pilot Avie František Zemánek. Během vzletu vybočil s letounem ze směru startu, vrazil do zaparkovaného letounu Ar 96 B-1 (W.Nr.4062) a poté do betonové zdi. B 71 byl totálně zničen, Zemánek utrpěl těžká zranění a po převozu do nemcnice na Bulovce zemřel. Druhý člen osádky, kontrolor Soldán, utrpěl otřes mozku.
Zdroj:
Janovský, Václav: Avia B 71.213, Smrtelná havárie Františka Zemánka, HPM 5/2008
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Toho dne s letounem smrtelně havaroval zálétávací pilot Avie František Zemánek. Během vzletu vybočil s letounem ze směru startu, vrazil do zaparkovaného letounu Ar 96 B-1 (W.Nr.4062) a poté do betonové zdi. B 71 byl totálně zničen, Zemánek utrpěl těžká zranění a po převozu do nemcnice na Bulovce zemřel. Druhý člen osádky, kontrolor Soldán, utrpěl otřes mozku.
Zdroj:
Janovský, Václav: Avia B 71.213, Smrtelná havárie Františka Zemánka, HPM 5/2008
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 213 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | SE+FU |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 11.02.1941 Praha |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398685Verze : 0
Michal Rak
MOD
.
Avia B-71, připravená v továrně Letov na výstavu ukořistěné letecké výzbroje pro německou delegaci (účastnil se též např. Ernst Udet), která do Protektorátu dorazila hned v březnu 1939. Stroj nastříkán světle šedou (nebo modrošedou) barvou a narychlo dostal hákové kříže nejen na SOP, ale i na křídla. Záhadou je konstrukce pod trupem, která není dobovou dokumentací nijak doložena.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | - |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Kořistní |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1939 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia B-71, připravená v továrně Letov na výstavu ukořistěné letecké výzbroje pro německou delegaci (účastnil se též např. Ernst Udet), která do Protektorátu dorazila hned v březnu 1939. Stroj nastříkán světle šedou (nebo modrošedou) barvou a narychlo dostal hákové kříže nejen na SOP, ale i na křídla. Záhadou je konstrukce pod trupem, která není dobovou dokumentací nijak doložena.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470953Verze : 0
Rad
MOD
.
Avia B-71B upravený k vlekání terčů. Zobrazený stroj byl předposlední vyrobený kus. Není zcela jasné jaké barvy používaly stroje, které převzala Luftwaffe. Zda šlo o původní čs. barvy, anebo o německou kombinaci RLM 70/71/65. Žluté doplňky měly stroj zvýraznit kvůli větší bezpečnosti při leteckých střelbách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | SEFX |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 29.03.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Avia B-71B upravený k vlekání terčů. Zobrazený stroj byl předposlední vyrobený kus. Není zcela jasné jaké barvy používaly stroje, které převzala Luftwaffe. Zda šlo o původní čs. barvy, anebo o německou kombinaci RLM 70/71/65. Žluté doplňky měly stroj zvýraznit kvůli větší bezpečnosti při leteckých střelbách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470955Verze : 0
Rad
MOD
.
Celkem 24 letounů Avia B-71 Němci prodali v září 1939 do Bulharska. Stroje byly přelétávány v původním čs. nátěru, pouze se zastříkanými čs. znaky a opatřeny německou civilní imatrikulací. Spodní plochy tak kryla světlá šedá, horní a boční plochy potom nepravidelná pole šedé, tmavě zelené a hnědé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | D-RVAE |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.09.1939 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Celkem 24 letounů Avia B-71 Němci prodali v září 1939 do Bulharska. Stroje byly přelétávány v původním čs. nátěru, pouze se zastříkanými čs. znaky a opatřeny německou civilní imatrikulací. Spodní plochy tak kryla světlá šedá, horní a boční plochy potom nepravidelná pole šedé, tmavě zelené a hnědé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470956Verze : 0
Rad
MOD
.
B-71 již v bulharských barvách. Letoun sloužil u 5. bombardovacího pluku v Plovdivu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 6 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
B-71 již v bulharských barvách. Letoun sloužil u 5. bombardovacího pluku v Plovdivu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470957Verze : 0
Rad
MOD
.
Další z bulharských B-71. Bulharsko tyto stroje používalo i v boji nejprve proti Jugoslávii, v roce 1944 i proti Němcům. Avie u Bulharů sloužily pod bojovým jménem Žerav (Jestřáb). 5. bombardovací pluk v Plovdivu, 2. letka.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Avia |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 21 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Další z bulharských B-71. Bulharsko tyto stroje používalo i v boji nejprve proti Jugoslávii, v roce 1944 i proti Němcům. Avie u Bulharů sloužily pod bojovým jménem Žerav (Jestřáb). 5. bombardovací pluk v Plovdivu, 2. letka.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470958Verze : 0
Rad
MOD
Vážení,
od kolegy Radka Zavadila jsem dnes obdržel informaci o archiváliích Národního archivu, které mají vztah k bombardéru Avia B.71.
Fond Nejvyšší účetní a kontrolní úřad
Karton 484
Reservativní spisy
inv.č. 20
Služební cesta do SSSR - účel - převzetí 40 bomb. letadel typu B71
od kolegy Radka Zavadila jsem dnes obdržel informaci o archiváliích Národního archivu, které mají vztah k bombardéru Avia B.71.
Fond Nejvyšší účetní a kontrolní úřad
Karton 484
Reservativní spisy
inv.č. 20
Služební cesta do SSSR - účel - převzetí 40 bomb. letadel typu B71
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#579294Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
www.ebay.de
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Avia B-71 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#592818Verze : 0
brano
MOD
Porovnáním TTD zjišťuji, že tento lehký bombardér byl v těsně předválečných letech naše nejrychlejší letadlo - stíhačka B 534 IV. serie měla maximálku 380 km/hod, byla tedy o plných 50 km/hod pomalejší. Pokud Katuška letěla plně naložená, asi jí "pětistovky" ještě stačily, ale když se zbavila pumové zátěže ....
A myslím, že jsem četl, že poslední serie těchto SB-2 byly ještě rychlejší.
A myslím, že jsem četl, že poslední serie těchto SB-2 byly ještě rychlejší.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#61464Verze : 0
To Fantan: pokud budu brát v potaz čistě průmyslovou stránku a to znamená i prototypy, jejichž výroba se teprve připravovala, tak rychlejší než B - 72 byly hned čtyři další čs.letecké konstrukce: Aero A-300, Avia B-35, Avia B-135 a Praga E-51. Ale pokud bereš potaz letectvo čs. armády tak máš samozřejně pravdu.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#61467Verze : 0
Na fotkách není s největší pravděpodobností AVIA B.71 ale sovětský SB-2 z přímé dodávky, tedy bez úprav. Stroj S18 je ze zkoušek a nejde o B.71, ale právě o původní stroj na které se zkoušely úpravy.Původní sovětské SB-2 byly ještě v SSSR upraveny montáží našich motorů Avia HS 12Ydrs a našich kulometů místo škasů, nebylo to ale ve dvojčatech, nýbrž jednotlivě, na rozdíl od sovětského vzoru. Výroba v AVIA běžela až od roku 1939 a vyrobené stroje (111 kusů) převzali až Němci. Zavádějící je tedy název tématu AVIA B.71, protože výroba je v SSSR, stejně tak informace o výzbroji, šlo jen 3x1 kulomet vz.30. Strojů bylo ze SSSR objednáno 61, ale dodáno zřejmě jen 53. Možná byly značeny B.71, ale sotva AVIA, pro aviácké bylo připraveno označení B.71A (bombardovací) a B.71B (průzkumné)
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#336985Verze : 1
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.