Main Menu
User Menu

Avia B-71

     
Název:
Name:
Avia B-71
Originální název:
Original Name:
Avia B-71
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.07.1939-DD.04.1941 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice /
DD.MM.1939-DD.11.1940 Aero, továrna letadel, dr. Kabeš, Praha-Vysočany /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.04.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
45 Aero (c/n 107-151)
66 Avia (c/n 152-217)
61 dodáno ze SSSR1) (c/n 1-61)
První vzlet:
Maiden Flight:
21.07.1939 B-71.152
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4137 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6000 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
20,33 m
Délka:
Length:
12,27 m
Výška:
Height:
3,25 m
Plocha křídla:
Wing Area:
56,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
106 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Avia HS 12Ydrs o výkonu 625 kW/850 k
dvoulistá kovová na zemi stavitelná vrtule Letov Hd-43
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1600 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
345 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
7,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m
Dolet:
Range:
1000 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 v přídi, 300 nábojů
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 ve hřbetním střelišti, 300 nábojů
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.30 ve výstřelné štěrbině v podlaze trupu, 400 nábojů


6x 100kg bomba nebo
2x 200kg bomba
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
1) B-71 dodané ze SSSR byly SB 2M-100A, z nichž první tři byly dodány v roce 1937; všechny byly upraveny zástavbou československých motorů a výzbroje


- devět strojů bylo upraveno na zvědné, s fotokomorami A--34 a A-II-30 umístěnými v pumovnici; v této podobě mělo být (ale nebylo) dokončeno také 40 licenčních strojů
- licenční stroje byly dokončovány jako vlečné a cvičné ve dvou modifikacích:
B-71A s navijákem lana pro vlekání plátěného rukávu, umístěným v pumovnici a místě spodního výstřelného kanálu, bez výzbroje
B-71B s navijákem posunutým více dopředu, více dopředu byl posunut také zadní prostor člena osádky; v této podobě dokončeno asi 20 strojů
Zdroje:
Sources:
Václavík, Josef. Lehký bombardovací a zvědný letoun Avia B-71, HPM 2000/09-11.
Vraný, Jiří. Případ B-71. L+K 1988/19.
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#4913Verze : 0
MOD
...


URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#27067Verze : 0
Boční pohled s dobře viditelným kulometem

Zdroj: www.militaryphotos.net




přední pohled

Přední kulometné střeliště
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#336963Verze : 0
Avia B-71 (LP+FB) z dodávek ze SSSR v barvách Luftwaffe, jaro 1940.


URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398402Verze : 0
MOD
V době mobilizace byly letouny B-71 zbaveny plukovních znaků a opatřeny kamufláží zemitě hnědé, špinavé zelené a zelenošedé na horních a bočních plochách, zatímco spodní zůstaly v původní modrošedé barvě. V této podobě létal B-71.19 u chrudimské Letky 74 Leteckého pluku 6 až do 24. listopadu 1938, kdy jej uzemnila nehoda při přistání ve Spišské Nové Vsi.


URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398411Verze : 0
MOD
B-71.19 již v barvách Slovenských vzdušných zbraní, příslušel letecké škole až do 18. dubna 1943, kdy byl použit k úletu do Turecka.


URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398415Verze : 0
MOD
Přes poměrně dobré fotografické zdokumentování celé havárie je velice obtížné jednoznačně určit použité barvy na letounech. Teoreticky měly být Avie B 71 opatřeny standardním nátěrem pro bombardovací stroje Luftwaffe, nepravidelnými plochami černozelené RLM 70 a tmavě zelené barvy RLM 71 na horních a bočních plochách a se světle modrou RLM 65 na spodních plochách, která částečně přecházela i na boční plochy. Tolik teorie. Prakticky lze z fotografií vystopovat, že každý kus B 71 vyrobený v Avii měl odlišný tvar polí. Z toho lze usuzovat, že předpis nebyl vydán nebo se nedodržoval. Pravděpodobnější je první varianta, neboť jak říkají pamětníci " za Němců muselo jít vše podle foršriftu". Tedy, při neexistenci předpisu mohla existovat jen nějaká všeobecná směrnice a ta se mohla týkat i barev. Je třeba těžko představitelné, že by se staré zásoby barev pro čs. letectvo prostě vyhodily. Bohužel jakékoliv záznamy o zásobách, nebo použití barev se zatím nepodařilo objevit a je otázka, zda se ještě objeví. Naproti tomu je naprosto jisté, že horní plochy letounu B 71 B v.č. 213 kryla ostře lomená pole dvou zelených barev a dosti pravděpodobné je naproti tomu, že trup byl nastříkán jen jednou zelenou barvou. Černé kříže byly ve všech standardních pozicích se silnými bílými výsečemi. Z fotografií se nedá jednoznačně určit, zda i na horních plochách měly bílé lemy křížů tenké černé lemování, tak jako kříže na trupu a spodních plochách křídel. Při pokusu o start 11.2.1941 v 15.58 hodin byl letoun opatřen licenčním motorem Avia 12 Ydrs č. 2038 s vrtulí M 100 č. 1058 vlevo a stejným motorem č. 382 a vrtulí č. 1059 vpravo.
Toho dne s letounem smrtelně havaroval zálétávací pilot Avie František Zemánek. Během vzletu vybočil s letounem ze směru startu, vrazil do zaparkovaného letounu Ar 96 B-1 (W.Nr.4062) a poté do betonové zdi. B 71 byl totálně zničen, Zemánek utrpěl těžká zranění a po převozu do nemcnice na Bulovce zemřel. Druhý člen osádky, kontrolor Soldán, utrpěl otřes mozku.

Zdroj:
Janovský, Václav: Avia B 71.213, Smrtelná havárie Františka Zemánka, HPM 5/2008



URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#398685Verze : 0
MOD
.

Avia B-71, připravená v továrně Letov na výstavu ukořistěné letecké výzbroje pro německou delegaci (účastnil se též např. Ernst Udet), která do Protektorátu dorazila hned v březnu 1939. Stroj nastříkán světle šedou (nebo modrošedou) barvou a narychlo dostal hákové kříže nejen na SOP, ale i na křídla. Záhadou je konstrukce pod trupem, která není dobovou dokumentací nijak doložena.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470953Verze : 0
MOD
.

Avia B-71B upravený k vlekání terčů. Zobrazený stroj byl předposlední vyrobený kus. Není zcela jasné jaké barvy používaly stroje, které převzala Luftwaffe. Zda šlo o původní čs. barvy, anebo o německou kombinaci RLM 70/71/65. Žluté doplňky měly stroj zvýraznit kvůli větší bezpečnosti při leteckých střelbách.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470955Verze : 0
MOD
.

Celkem 24 letounů Avia B-71 Němci prodali v září 1939 do Bulharska. Stroje byly přelétávány v původním čs. nátěru, pouze se zastříkanými čs. znaky a opatřeny německou civilní imatrikulací. Spodní plochy tak kryla světlá šedá, horní a boční plochy potom nepravidelná pole šedé, tmavě zelené a hnědé.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470956Verze : 0
MOD
.

B-71 již v bulharských barvách. Letoun sloužil u 5. bombardovacího pluku v Plovdivu.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470957Verze : 0
MOD
.

Další z bulharských B-71. Bulharsko tyto stroje používalo i v boji nejprve proti Jugoslávii, v roce 1944 i proti Němcům. Avie u Bulharů sloužily pod bojovým jménem Žerav (Jestřáb). 5. bombardovací pluk v Plovdivu, 2. letka.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#470958Verze : 0
MOD
Vážení,
od kolegy Radka Zavadila jsem dnes obdržel informaci o archiváliích Národního archivu, které mají vztah k bombardéru Avia B.71.


Fond Nejvyšší účetní a kontrolní úřad
Karton 484
Reservativní spisy
inv.č. 20
Služební cesta do SSSR - účel - převzetí 40 bomb. letadel typu B71
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#579294Verze : 0
MOD
www.ebay.de


URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#592818Verze : 0
MOD
Diskuse
Porovnáním TTD zjišťuji, že tento lehký bombardér byl v těsně předválečných letech naše nejrychlejší letadlo - stíhačka B 534 IV. serie měla maximálku 380 km/hod, byla tedy o plných 50 km/hod pomalejší. Pokud Katuška letěla plně naložená, asi jí "pětistovky" ještě stačily, ale když se zbavila pumové zátěže ....
A myslím, že jsem četl, že poslední serie těchto SB-2 byly ještě rychlejší.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#61464Verze : 0
To Fantan: pokud budu brát v potaz čistě průmyslovou stránku a to znamená i prototypy, jejichž výroba se teprve připravovala, tak rychlejší než B - 72 byly hned čtyři další čs.letecké konstrukce: Aero A-300, Avia B-35, Avia B-135 a Praga E-51. Ale pokud bereš potaz letectvo čs. armády tak máš samozřejně pravdu.
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#61467Verze : 0
Na fotkách není s největší pravděpodobností AVIA B.71 ale sovětský SB-2 z přímé dodávky, tedy bez úprav. Stroj S18 je ze zkoušek a nejde o B.71, ale právě o původní stroj na které se zkoušely úpravy.Původní sovětské SB-2 byly ještě v SSSR upraveny montáží našich motorů Avia HS 12Ydrs a našich kulometů místo škasů, nebylo to ale ve dvojčatech, nýbrž jednotlivě, na rozdíl od sovětského vzoru. Výroba v AVIA běžela až od roku 1939 a vyrobené stroje (111 kusů) převzali až Němci. Zavádějící je tedy název tématu AVIA B.71, protože výroba je v SSSR, stejně tak informace o výzbroji, šlo jen 3x1 kulomet vz.30. Strojů bylo ze SSSR objednáno 61, ale dodáno zřejmě jen 53. Možná byly značeny B.71, ale sotva AVIA, pro aviácké bylo připraveno označení B.71A (bombardovací) a B.71B (průzkumné)
URL : https://www.valka.cz/Avia-B-71-t1161#336985Verze : 1