Main Menu
User Menu

Albatros D.III (Oef) série 153

     
Název:
Name:
Albatros D.III (Oef) série 153
Originální název:
Original Name:
Albatros D.III (Oef) Serie 153
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
Österreichische Flugzeugfabrik AG, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1917-DD.03.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
281
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
690 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
964 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,05 m
Délka:
Length:
7,35 m
Výška:
Height:
2,80 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20,56 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
46,7 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Austro-Daimler AD6 série 19000 o výkonu 147 kW/200 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
188 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,92 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
500 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 8mm kulomet Schwarzlose
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Historie zde: Albatros D.III
Zdroje:
Sources:
Grosz, Peter M. Albatros D.III (OEF), Windsock Datafile No.19, Albatros Productions, Berkhamsted 1987. ISBN 0-948414-23-5.
Tesař, Petr A. Albatros D.II & D.III Oeffag. JaPo, Hradec Králové 1998.
https://de.wikipedia.org/wiki/Oeffag_D.III
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#402236Verze : 0
MOD
Poslední úlovek F. Baraccy, jenž letěl na Spadu 13.

Na tomto Oeffagu D.III letěl dne 15. 6. 1918 Lt. Sigmund von Josipovich (někdy udávány 2 sestřely) jako doprovod průzkumného letounu. Josipovich letěl na konci celé skupiny, čítající celkem 25 letadel, zřejmě proto si jej ve 12.45 hod. vyhlédl Francesco Baracca a bleskovým střemhlavým útokem jej sestřelil. Josipovich nouzově přistál za italskými liniemi a putoval do zajetí. Stroj se při přistání převrhl a poškodil si křídla, Baracca se nechal vyfotit pouze s odstrojeným trupem. Letoun celý v barvě materiálu, šesticípá hvězda byla znakem jednotky Flik 51J.


URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#398877Verze : 0
MOD
.

Na tomto stroji Albatros D.III (Oeffag) létal počátkem roku 1918 u polní letecké setniny 41J rakousko-uherského letectva z letiště Torresella v severovýchodní Itálii Feldpilot Josef Novák (3 sestřely). 8. 3. 1918 na něm prodělal těžký souboj s přesilou nepřátelských stíhačů. Novák dokázal s těžce poškozeným strojem nouzově přistát za rakouskými liniemi. Letoun později absolvoval úspěšnou opravu, při níž musely být vyměněny nosné plochy. S výjimkou rudého pruhu na trupu je celý stroj v barvě materiálu.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#412956Verze : 0
MOD
Zobrazený stroj je osobním strojem Josefa Nováka, o čemž svědčí iniciály jeho jména na horní nosné ploše. Kromě něj však se strojem létali také G. Brumowski, F. Navratil či Korporal Hans Schraffl, jenž také v troskách stroje 6. 5. 1918 zahynul.

Oeffag D.III rakousko-uherské polní letecké setniny 41J, letiště Torresella v severovýchodní Itálii, jaro 1918. Jako svůj osobní stroj jej v prvních čtyřech měsících roku 1918 používal Feldpilot Josef Novák. Kromě něj s letounem létali také další příslušníci Flik 41J, např. Godwin Brumowski (35 sestřelů), Friedrich Navratil (10 sestřelů) i Hans Schraffl, jenž byl 6. 5. 1918 za jeho řízením sestřelen a zahynul. Letoun byl celý v barvě materiálu, na horní nosné ploše počáteční písmena pilotova jména, na boku trupu dosud nerozluštěný rébus; existuje domněnka, že jde o písmena "Lil" a tedy o zkratku křestního jména některé z četných dámských obdivovatelek Josky Nováka. Na obrázku jsou také zachyceny dvě originální popisky používané firmou Oeffag: označení osy trupu a šipka, kde je třeba trup zvedat.


URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#412994Verze : 0
MOD
.

Albatros D.III (Oef), jenž sloužil v listopadu 1917 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. Získal s ním 15. listopadu 1917 svůj 8. a 9. sestřel. Letoun v barvě materiálu, horní plochy křídel, VOP, dále směrovka a potahy kol tmavě zelené s natupovanými žlutými "spirálkami"
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#413856Verze : 0
MOD
.

Albatros D.III (Oef) 153.47 patřil do stavu polní letecké setniny 55J a operoval v lednu 1918 z letiště Pergine v severovýchodní Itálii. Sériové číslo není určeno zcela spolehlivě. Na stroji 153.47 dosáhl nejméně tří sestřelů Josef Kiss, eso s 19 vítězstvími. Letoun na spodních plochách nese nátěr světle modrou barvou, horní a boční plochy natřeny tmavou barvou (možná zde použitá zelenošedá), kovové panely krytu motoru a vrtulový kužel v barvě zašedlého kovu či tmavě šedé. Vzpěrový systém černý, číslice 7 černobílá.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#413994Verze : 0
MOD
.

Albatros D.III (Oef), jenž sloužil koncem listopadu 1917 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. 27. listopadu 1917 s ním Kiss získal své 13. a 14. potvrzené vítězství. Letoun kompletně v barvě materiálu. Později dostal obdobnou kamufláž jako stroj 153.17, tedy horní plochy křídel, VOP, dále směrovka a potahy kol byly tmavě zelené s natupovanými žlutými "spirálkami".
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#414544Verze : 0
MOD
.

Albatros D.III (Oef), jenž sloužil v dubnu 1918 u Flik 55J na letišti Pergine v severovýchodní Itálii. Na tomto stroji létal Josef Kiss, eso s 19 sestřely. Sériové číslo letounu není určeno s jistotou, patrně šlo o letoun č. 153.159 nebo 153.186. Letoun má spodní plochy natřené světlou modrou, horní a boční plochy nesou zajímavou kamufláž, kde byla na podklad v barvě materiálu (tj. na lakované plátno na křídlech a ocasních plochách a lakovanou překližku popř. plechové panely na trupu) nanesena tupováním tmavě zelená barva tak, aby podklad částečně prosvítal.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#414547Verze : 0
MOD
.

Albatros D.III (Oef) 153.110, s nímž létal počátkem roku 1918 u Flik 61J z letiště Motta di Livensa Oblt. i. d. R. Otto Schrimpl (narozen ve Vrchlabí, 4 potvrzené sestřely + 1 nepotvrzený). Stroj je na všech plochách kamuflován hnědou barvou, alpská protěž je osobním označením pilota.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#431775Verze : 0
MOD
.

S tímto Oeffagem D.III (s. č. 153.24) létal od října 1917 u Kampfstaffel Galanesti na rumunské frontě v Bukovině pražský rodák Hans Fischer (údajně 2 sestřely). Letoun byl v zimě vybaven krytem motoru a celý zůstal v barvě materiálu. Černá Davidova hvězda byla osobním označením pilota a nacházela se na všech čtyřech stranách trupu.


URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#431776Verze : 0
MOD
.

S Oeffagem D.III (s. č. 153.198) létal v červnu 1918 u Flik 3J z letiště Romagno nový velitel Fliku Oblt. Friedrich Navratil (10 sestřelů). Hned prvního operačního dne (28. 6. 1918) s ním otevřel skóre jednotky, když sestřelil italský SPAD. Stroj v červenci havaroval a do služby se vrátil v srpnu. Kromě Navratila s letounem létali také Stfw. Otto Förster (nejméně 1 sestřel) a Kpl. August Korkisch. Stroj v počátcích své kariéry létal kompletně v barvě materiálu.

Oeffag D.III (153.198) ve své pozdější podobě. Jako ostatní letouny Flik 3J dostal novou kamufláž, sestávající z nátěru tmavě zelenou barvou na trupu a na horních plochách křídel a VOP, na nějž byly natupovány skvrny tmavě hnědou. Komu patřil emblém na trupu není známo.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#431777Verze : 0
MOD
.

Oeffag D.III (s. č. 153.246), s nímž v létě 1918 u Flik 3J na letišti Gargolo létali Oblt. Friedrich Navratil a Stwf. Otto Förster. Stroj v červenci 1918 těžce havaroval. Letoun nesl na trupu a horních plochách křídel a VOP nátěr tmavě zelenou barvou, doplněný natupovanými tmavě hnědými skvrnami. Spodní plochy zůstaly v barvě materiálu. Komu patřil emblém na trupu není známo.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#431782Verze : 0
MOD
Na tomto stroji zahynul Oberleutnant Josef Pürer, eso Flik 3. Sestřelil jej Capt. Joseph Cottle na Camelu, eso 45. perutě.

Albatros D.III Oeffag sériového čísla 153.234, letiště Romagnano Dne 31. 8. 1918 byl na tomto stroji sestřelen a zahynul Oberleutnant Josef Pürer (6 sestřelů) od jednotky Flik 3. Sestřelil jej Capt. Joseph Cottle (14 sestřelů) na Camelu od 45. perutě. Jako ostatní letouny Flik 3J dostal kamufláž, sestávající z nátěru tmavě zelenou barvou na trupu a na horních plochách křídel a VOP, na nějž byly natupovány skvrny tmavě hnědou. Spodní plochy zůstaly v barvě lakovaného plátna.
URL : https://www.valka.cz/Albatros-D-III-Oef-serie-153-t116078#611966Verze : 0
MOD