Název: Name: | Mikasa | |
Originální název: Original Name: | 三笠 / みかさ | |
Kategorie: Category: | bitevní loď | |
Třída: Class: | - | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Vickers, Sons & Maxim, Barrow-in-Furness / | |
Založení kýlu: Laid Down: | 24.01.1899 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 08.11.1900 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 01.03.1902 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 20.09.1923 (slouží dodnes jako námořní muzeum v Jokosuce / today as memorial ship in Yokosuka ) | |
Velitel: Commander: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Idžiči, Hikodžiró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Posádka: Crew: | 830 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 15383 t | |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 15423 t | |
Délka: Length: | 131.67 m | |
Šířka: Beam: | 23.16 m | |
Ponor: Draught: | 8.28 m | |
Pancéřování: Armour: | boky: 102-229 mm boky nahoře: 152 mm paluba: 51-76 mm dělové věže: 203-254 mm barbety: 203-356 mm kasematy: 51-152 mm přepážky: 152-356 mm velitelská věž: 102-356 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 2x trojčinný pístový parní stroj 25x kotel Belleville | |
Výkon: Power: | 11185.5 kW při ? ot/min | |
Šrouby: Propellers: | 2 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | 1545 t | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 33.3 km/h | |
Dosah: Range: | 12964 km při rychlosti 18.5 km/h | |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 4x 305 mm/40 EOC G (2xII) 14x 152 mm/40 EOC Z (14xI) 20x 76 mm/40 EOC N (20xI) 8x 47 mm/40 Hotchkiss (8xI) 4x 47 mm/30 Hotchkiss (4xI) 8x kulomet 7,7 mm/87 Maxim (8xI) 4x torpédomet 457 mm (4xI) od srpna 1908: 4x 305 mm/45 41-shiki (2xII) 14x 152 mm/40 EOC Z (14xI) 20x 76 mm/40 EOC N (20xI) 8x 47 mm/40 Hotchkiss (8xI) 4x 47 mm/30 Hotchkiss (4xI) 8x kulomet 7,7 mm/87 Maxim (8xI) 4x torpédomet 457 mm (4xI) | |
Vybavení: Equipment: | - | |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | - | |
Poznámka: Note: | 01.09.1921 - překlasifikována na Loď pobřežní ochrany 1.třídy 12.11.1926 - muzeum v Jokosuce / | |
Zdroje: Sources: | en.wikipedia.org www.naval-history.net/WW1NavyJapanese.htm www.bobhenneman.info/pdhome.htm www.cityofart.net/bship/mikasa.htm www.navypedia.org/ships/japan/jap_bb_mikasa.htm http://homepage2.nifty.com/nishidah/e/stc0110.htm navalhistory.flixco.info HYNEK, Vladimír, KLUČINA, Petr: Válečné lodě[2]. 1.vydání. Praha: Naše vojsko s.p. 1986. 336s. 28-058-86 |
Edit Tars
URL : https://www.valka.cz/BB-Mikasa-1900-t115967#402038Verze : 0
Mikasa je představitelem lodí éry zvané pre-dreadnought. Její konstrukce vychází z britské třídy Majestic. Oproti ní má zvýšenou tonáž, větší rychlost, silnější výzbroj a pevnější pancéřování. To mělo sice stejnou tloušťku, ale byla použita Kruppova ocel, která byla o 15% pevnější než ocel Harvey použitá u Majesticu.
Její hlavní děla byla uskupena do pancéřových věží v centrální pozici, což umožnilo dobrou ochranu lodě Kruppovými pancéři. Tím mohla loď více odolávat přímým zásahům. V Bitvě na Žlutém moři 10.8.1904 dostala okolo 20 přímých zásahů a okolo 30 zásahů v Bitvě u Cušimi bez vážnějších poškození.
U Cušimi Mikasa vedla kombinovanou japonskou flotilu do jedné z nejrozhodujících bitev námořní historie. Ruská flotila byla téměř zničena. Z 38 ruských lodí bylo 21 potopeno, 7 zajato, 6 odzbrojeno. Bylo zabito 4 545 ruských námořníků a 6 106 zajato. Japonsko ztratilo pouze 116 mužů a 3 torpedové čluny.
Krátce po podepsání míru se Mikasa 11.9.1905 potopila v přístavu Sasebo. Příčinou byl výbuch způsobený požárem ve skladu munice. Při nehodě zahynulo 339 námořníků, skoro třikrát více než během bojů ve válce. Dalších 300 mužů bylo zraněno. Loď spočinula v 11m hloubce. Velkým úsilím byla 8.8.1906 vyzdvižena a odtažena do námořního arzenálu Maizuru. Po dvou letech oprav, zahrnujících výměnu zrezavělých hlavních děl za výkonější byla Mikasa roku 1908 znovu zařazena do aktivní služby.
Mezitím se stala zastaralou a byla překlasifikována na bitevní loď 2. třídy, potom 3. třídy a nakonec 1.9.1921 na loď pobřežní ochrany 1. třídy. Během Sibiřské intervence najela na mělčinu při hlídkování za mlhy v průplavu Askold. Byla opravena ve Vladivostoku. Po návratu do Maizuru byla zařazena do “uskladněné″ flotily.
Na základě Washingtonské námořní dohody byla určena ke sešrotování. Na žádost japonské vlády, kterou odsouhlasily vlády všech účastnických států byla přeměna na loď-muzeum a vystavena 12.11.1925 v Jokosuce. Během 2. světové války byla několikrát bombardována americkým letectvem. Po válce byla zkonfiskována Američany. Ti z ní odstranili děla a zanechali ji ve špatném stavu.
Koncem 60tých let začala renovace za finanční podpory USA a osobní intervence admirála Chestera Nimitze. Rekonstrukce byla ukončena 27.5.1961. Velká část náhradních dílů byla použita z chilské bitevní lodě Almirante Latorre, která byla v té době v Japonsku na sešrotování.

loď slúži ako múzeum v meste Yokosuka
Zdroj:
en.wikipedia.org
www.naval-history.net/WW1NavyJapanese.htm
www.bobhenneman.info/
www.cityofart.net/bship/mikasa.htm
Její hlavní děla byla uskupena do pancéřových věží v centrální pozici, což umožnilo dobrou ochranu lodě Kruppovými pancéři. Tím mohla loď více odolávat přímým zásahům. V Bitvě na Žlutém moři 10.8.1904 dostala okolo 20 přímých zásahů a okolo 30 zásahů v Bitvě u Cušimi bez vážnějších poškození.
U Cušimi Mikasa vedla kombinovanou japonskou flotilu do jedné z nejrozhodujících bitev námořní historie. Ruská flotila byla téměř zničena. Z 38 ruských lodí bylo 21 potopeno, 7 zajato, 6 odzbrojeno. Bylo zabito 4 545 ruských námořníků a 6 106 zajato. Japonsko ztratilo pouze 116 mužů a 3 torpedové čluny.
Krátce po podepsání míru se Mikasa 11.9.1905 potopila v přístavu Sasebo. Příčinou byl výbuch způsobený požárem ve skladu munice. Při nehodě zahynulo 339 námořníků, skoro třikrát více než během bojů ve válce. Dalších 300 mužů bylo zraněno. Loď spočinula v 11m hloubce. Velkým úsilím byla 8.8.1906 vyzdvižena a odtažena do námořního arzenálu Maizuru. Po dvou letech oprav, zahrnujících výměnu zrezavělých hlavních děl za výkonější byla Mikasa roku 1908 znovu zařazena do aktivní služby.
Mezitím se stala zastaralou a byla překlasifikována na bitevní loď 2. třídy, potom 3. třídy a nakonec 1.9.1921 na loď pobřežní ochrany 1. třídy. Během Sibiřské intervence najela na mělčinu při hlídkování za mlhy v průplavu Askold. Byla opravena ve Vladivostoku. Po návratu do Maizuru byla zařazena do “uskladněné″ flotily.
Na základě Washingtonské námořní dohody byla určena ke sešrotování. Na žádost japonské vlády, kterou odsouhlasily vlády všech účastnických států byla přeměna na loď-muzeum a vystavena 12.11.1925 v Jokosuce. Během 2. světové války byla několikrát bombardována americkým letectvem. Po válce byla zkonfiskována Američany. Ti z ní odstranili děla a zanechali ji ve špatném stavu.
Koncem 60tých let začala renovace za finanční podpory USA a osobní intervence admirála Chestera Nimitze. Rekonstrukce byla ukončena 27.5.1961. Velká část náhradních dílů byla použita z chilské bitevní lodě Almirante Latorre, která byla v té době v Japonsku na sešrotování.

loď slúži ako múzeum v meste Yokosuka
Zdroj:
en.wikipedia.org
www.naval-history.net/WW1NavyJapanese.htm
www.bobhenneman.info/
www.cityofart.net/bship/mikasa.htm
URL : https://www.valka.cz/BB-Mikasa-1900-t115967#402074Verze : 1
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.