Main Menu
User Menu

Pfalz D.IIIa

     
Název:
Name:
Pfalz D.IIIa
Originální název:
Original Name:
Pfalz D.IIIa
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.11.1917-DD.03.1918 Pfalz Flugzeugwerke GmbH, Speyer /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1917-DD.03.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
750
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
697 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
934 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,420 m
Délka:
Length:
6,950 m
Výška:
Height:
2,670 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,17 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mercedes D.IIIa o výkonu 118 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
181 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7 min do 1500 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m
Dolet:
Range:
400 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný 7,92mm kulomet LMG 08/15
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Grosz, P. M. Pfalz DIIIa, Windsock Datafile No. 21. Albatros Productions, Berkhamsted 1990. ISBN 0-948414-25-1.
Zahálka, Petr; Tesař, Petr Aharon. Pfalz D.III/D.IIIa, HPM 1994/08-09.
Gray, Peter L. The Pfalz D III, Profile No.43. Profile Publications, Leatherhead 1965.
Kroschel, G.; Stützer, H. Die deutschen Militärflugzeuge 1910 - 1918. Weltbild Verlag, Augsburg 1994. ISBN 3-89350-693-4.
Gray, Peter; Thetford, Owen. German Aircraft Of The First World War. Doubleday, Garden City 1970.
https://www.airwar.ru/enc/fww1/pfd3.html

Pfalz D.IIIa - Kořistní D.IIIa během testů ve Villacoublay.

Kořistní D.IIIa během testů ve Villacoublay.
URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#403213Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - V zimě 1917/18 létal u Jasta 18 na tomto Pfalzu Gefr. Hitschler. Červená příď a modrý trup jsou znakem jednotky. modré jsou také horní plochy křídel a VOP, na výškovce jsou však ponechány tenké šedostříbrné lemy původního hliníkového nátěru. Hliníkovou barvou natřeny též spodní plochy křídel a podvozek. Bílé pruhy za kabinou jsou individuálním označením. Stroj pocházel z počáteční produkce, která využívala spodního křídla z verze D.III.

V zimě 1917/18 létal u Jasta 18 na tomto Pfalzu Gefr. Hitschler. Červená příď a modrý trup jsou znakem jednotky. modré jsou také horní plochy křídel a VOP, na výškovce jsou však ponechány tenké šedostříbrné lemy původního hliníkového nátěru. Hliníkovou barvou natřeny též spodní plochy křídel a podvozek. Bílé pruhy za kabinou jsou individuálním označením. Stroj pocházel z počáteční produkce, která využívala spodního křídla z verze D.III.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Pfalz D.IIIa -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401197Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Vzfw. Jakob Pollinger byl 8. 5. 1918 převelen k Jasta 77b. Nicméně již 28. 5. byl s tímto Pfalzem donucen k přistání v britských liniích a zajat. Letoun měl trup natřen hliníkovou barvou, modrou příď i záď, bílou směrovku. Osobní označení pilota byla oblíbená svastika pro štěstí, křídla i VOP byly potaženy lozengovým plátnem, mezikřídelní vzpěry zůstaly v barvě dřeva. Na trupu již byly aplikovány trámové kříže, které byly zavedeny v dubnu, avšak na křídlech zůstaly původní železné kříže. Stroj pocházel z novější série se spodním křídlem se zaoblenými konci.

Vzfw. Jakob Pollinger byl 8. 5. 1918 převelen k Jasta 77b. Nicméně již 28. 5. byl s tímto Pfalzem donucen k přistání v britských liniích a zajat. Letoun měl trup natřen hliníkovou barvou, modrou příď i záď, bílou směrovku. Osobní označení pilota byla oblíbená svastika pro štěstí, křídla i VOP byly potaženy lozengovým plátnem, mezikřídelní vzpěry zůstaly v barvě dřeva. Na trupu již byly aplikovány trámové kříže, které byly zavedeny v dubnu, avšak na křídlech zůstaly původní železné kříže. Stroj pocházel z novější série se spodním křídlem se zaoblenými konci.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401210Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Oranžové diamanty byly znakem Jasta 30. S tímto strojem létalo v březnu 1918 eso a pozdější velitel této jednotky Hans-Georg von der Marwitz. Kromě oranžových doplňků je celý stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.

Oranžové diamanty byly znakem Jasta 30. S tímto strojem létalo v březnu 1918 eso a pozdější velitel této jednotky Hans-Georg von der Marwitz. Kromě oranžových doplňků je celý stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Pfalz D.IIIa -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401213Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Vzfw. Max von Holtzem létal u Jasta 16b s tímto Pfalzem ozdobeným symbolem komety. Von Holtzem válku přežil, později emigroval do USA, kde ve 40. letech spolupracoval na výrobě stíhačky P-51 Mustang. Letoun je opatřen šedsotříbrným hliníkovým nátěrem na všech plochách, záď i pruhy za kabinou jsou černé, symbol komety černobílý.

Vzfw. Max von Holtzem létal u Jasta 16b s tímto Pfalzem ozdobeným symbolem komety. Von Holtzem válku přežil, později emigroval do USA, kde ve 40. letech spolupracoval na výrobě stíhačky P-51 Mustang. Letoun je opatřen šedsotříbrným hliníkovým nátěrem na všech plochách, záď i pruhy za kabinou jsou černé, symbol komety černobílý.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401217Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Tento D.IIIa se zajímavým markingem nápaditě využívajícím výsostné označení patřil dalšímu esu H.-J. Buddeckemu, jenž  sloužil u Jasta 30. Je zajímavé, že kromě Buddeckeho osobního označení stroj nenesl oranžové diamanty - znak jednotky.

Tento D.IIIa se zajímavým markingem nápaditě využívajícím výsostné označení patřil dalšímu esu H.-J. Buddeckemu, jenž sloužil u Jasta 30. Je zajímavé, že kromě Buddeckeho osobního označení stroj nenesl oranžové diamanty - znak jednotky.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401220Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Eso Rudolf Stark své stroje zpravidla označoval barevnými doplňky barvy lila (zde vrtulový kužel a pruh za kabinou). U tohoto letounu byly po nařízení ke změně výsostného označení železné kříže přetřeny na trámové. Bílý lem trupového kříže vytvořil další pruh. Jinak stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.

Eso Rudolf Stark své stroje zpravidla označoval barevnými doplňky barvy lila (zde vrtulový kužel a pruh za kabinou). U tohoto letounu byly po nařízení ke změně výsostného označení železné kříže přetřeny na trámové. Bílý lem trupového kříže vytvořil další pruh. Jinak stroj standardně natřen hliníkovým nátěrem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401223Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Eso Carl Degelow si na trup svého Pfalzu nechal namalovat znak slavného drážďanského sanatoria U bílého jelena. Degelow ovšem patrně využil původního hliníkového nátěru, protože jeho jelen je stříbrný se zlatými parohy. křídla a spodní plocha VOP zůstaly v šedostříbrné barvě, trup, podvozek, VOP seshora a kýlovka černé. Degelow na tomto stroji dosáhl jednoho sestřelu, ale později jej rozbil při havárii.

Eso Carl Degelow si na trup svého Pfalzu nechal namalovat znak slavného drážďanského sanatoria U bílého jelena. Degelow ovšem patrně využil původního hliníkového nátěru, protože jeho jelen je stříbrný se zlatými parohy. křídla a spodní plocha VOP zůstaly v šedostříbrné barvě, trup, podvozek, VOP seshora a kýlovka černé. Degelow na tomto stroji dosáhl jednoho sestřelu, ale později jej rozbil při havárii.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

Pfalz D.IIIa -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401228Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Osobní stroj velitele Jasta 30 esa Hanse Bethgeho z počátku roku 1918. Bethge však v březnu zahynul v kokpitu jiného letounu a na tomto stroji později létali další letci. Celý stroj natřen bílou barvou, ocas černě olemován, na trupu šedé pruhy, oranžový černě lemovaný diamant byl znakem Jasta 30. Křídla potažena lozengovým plátnem. Vzpěry a podvozek natřen patrně hliníkovou barvou.

Osobní stroj velitele Jasta 30 esa Hanse Bethgeho z počátku roku 1918. Bethge však v březnu zahynul v kokpitu jiného letounu a na tomto stroji později létali další letci. Celý stroj natřen bílou barvou, ocas černě olemován, na trupu šedé pruhy, oranžový černě lemovaný diamant byl znakem Jasta 30. Křídla potažena lozengovým plátnem. Vzpěry a podvozek natřen patrně hliníkovou barvou.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401234Verze : 0
MOD
.
Pfalz D.IIIa - Na jaře 1918 létal velitel JG II Rudolf Berthold v čele letounů Albatros D.V na tomto Pfalzu D.IIIa, ačkoliv většina pilotů Pfalz považovala za horší než Albatros D.V. Hlavní důvod zřejmě spočíval v tom, že Berthold tehdy po zranění nemohl hýbat pravou rukou a u Pfalzu byla plynová páka umístěná na kniplu, mohl tedy stroj  řídit jednou rukou. Stroj nese marking Jasta 18, u níž Berthold sloužil předtím. Po svém jmenování velitelem JG II si vymohl výměnu personálu Jast 15 a 18 (Jasta 18 do JG II nepatřila). Proto se červeno-modrý marking používal i u Jasta 15. Podvozek a spodní plochy zůstaly  ve stříbrošedé barvě. Na trupu Bertholdův osobní znak - okřídlený meč.

Na jaře 1918 létal velitel JG II Rudolf Berthold v čele letounů Albatros D.V na tomto Pfalzu D.IIIa, ačkoliv většina pilotů Pfalz považovala za horší než Albatros D.V. Hlavní důvod zřejmě spočíval v tom, že Berthold tehdy po zranění nemohl hýbat pravou rukou a u Pfalzu byla plynová páka umístěná na kniplu, mohl tedy stroj řídit jednou rukou. Stroj nese marking Jasta 18, u níž Berthold sloužil předtím. Po svém jmenování velitelem JG II si vymohl výměnu personálu Jast 15 a 18 (Jasta 18 do JG II nepatřila). Proto se červeno-modrý marking používal i u Jasta 15. Podvozek a spodní plochy zůstaly ve stříbrošedé barvě. Na trupu Bertholdův osobní znak - okřídlený meč.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Pfalz-D-IIIa-t115597#401588Verze : 0
MOD