Název: Name: | DANA-M1 CZ | |
Originální název: Original Name: | DANA-M1 CZ | |
Kategorie: Category: | samohybná kanónová houfnice | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR EXCALIBUR ARMY spol. s r.o., Šternberk | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp / prototype | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.2011 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | ~281001) kg | |
Celková délka: Overall Length: | 111562) mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3000 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 33503) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 410 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Tatra T3-930-52M (modernizovaný) - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, přeplňovaný - počet válců: 12 - vrtání: 120 mm - zdvih: 140 mm - objem válců: 19 000 cm3 | |
Výkon: Power: | 265 kW při 2200 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | Tatra - Norgren 5+1; řazení mechanické s pneumatickým posilovačem, normální a redukovaný chod | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 804) km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 255) km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 600 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | 250-500 km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 30 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | 15 ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 2,0 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,6 m | |
Brodivost: Fording Depth: | 1,4 m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 152mm kanónová houfnice - ráže: 152,4 mm - počáteční rychlost střely: 693 m/s - zákluz: - maximální: 1300 mm (do náměru 20°) - minimální: 750 mm (při náměru 30° až 70°) - maximální dostřel dálkovým granátem DN1CZ: 25500 m - maximální dostřel: 18700 m - minimální dostřel: 4600 m - náměr: -4° až +70° - odměr: 225° - odměr při nepřímé střelbě: ±45° - bojová rychlost střelby: - při automatickém nabíjení: 5 výstřelů/min - při ručním nabíjení: 2 výstřely/min - množství granátů v nabíjecím automatu: 36 ks - počet vezených nábojů: 40 - 60 ks | |
Vedlejší: Secondary: | protiletadlový kulomet NSV - ráže 12,7 mm | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | 1) včetně 40 nábojů, ~29250 kg včetně 60 nábojů 2) s hlavní vpřed, délka korby ~8870 mm 3) bez protiletadlového kulometu, s protiletadlovým kulometem 3530 mm 4) maximální, průměrná 40 km/h 5) průměrná rozchod: - přední nápravy: 2000 mm - zadní nápravy: 1950 mm rozvor náprav: 1650 + 2970 ? + 1450 mm | |
Zdroje: Sources: | firemní materiály EXCALIBUR ARMY, spol. s r.o. |
URL : https://www.valka.cz/CZE-DANA-M1-CZ-152mm-samohybna-kanonova-houfnice-t115294#535054Verze : 14
Martin Smíšek
MOD
DANA-M1 CZ
Modernizace samohybné kanónové houfnice vz. 77 DANA s cílem prodloužení životního cyklu a zvýšení jejích bojových možností. Oproti původnímu typu se DANA-M1 CZ vyznačuje vyšší přesností střelby, lepší ovladatelností vozidla a spolehlivostí provozu.
Modernizace se dotkla především těchto oblastí:
- systém řízení palby;
- modernizace podvozku;
- modernizovaná munice (dálkový náboj DN1CZ).
Řešení obsahuje nový výkonný systém řízení palby (SŘP), umožňující zvýšení bojové efektivity systému a zjednodušení obsluhy. SŘP charakterizuje:
- maximální autonomnost zbraně;
- minimální čas potřebný k zaujetí palebné pozice a přípravě k zahájení palby;
- podstatné zvýšení přesnosti palby;
- jednoduché provádění oprav palby;
- snadné zamíření zbraně;
- archivování palebných úloh;
- zvýšenou bojovou efektivitu;
- krátkou dobu k zasažení cíle z nepřipravené střelecké pozice.
Architektura SŘP:
- inerciální navigační zařízení;
- balistický počítač velitele děla;
- inteligentní zobrazovací jednotka střelce;
- komunikační prostředky.
Nezávislá navigační jednotka je mechanicky spojena s osou hlavně. To umožňuje vynechat složitou a časově náročnou topografickou orientaci zbraně. Nezávislá navigační jednotka trvale přenáší aktuální pozici zbraně a náměrové i odměrové úhly do balistického počítače.
Balistický počítač je jádrem systému řízení palby a provádí následující výpočty:
- řízení navigační jednotky prostřednictvím sériové datové komunikace;
- vytvoření palebné úlohy včetně identifikace munice a topografického určení cíle;
- vstup všech dat nezbytných pro výpočet palebných položek.
Modernizací podvozku bylo dosaženo výrazného zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti vozidla. Bylo upraveno řízení a doplněno elektronické řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN. Podstatnou úpravou prošel i motor T3-930, který dostal nová turbodmychadla a byl doplněn mezichladič. Výsledkem je pak lepší průběh kroutícího momentu a výkonu motoru.
Výraznou obměnou prošla i kabina. Zásadně se zlepšil výhled z vozidla, bylo přepracováno řízení, ovládací panel řidiče, zabudovány nové sedačky, instalována nezávislá klimatizační jednotka. Vozidlo dostalo nové osvětlení se systémem BLACKOUT a kamerový systém, který zlepšuje výhled vzad.
Úpravy podvozku:
- poloautomatický systém řazení TATRA-NORGREN;
- neprůstřelná skla pro lepší výhled;
- přepracovaná ergonomie kabiny;
- osvětlení vozidla – systém BLACKOUT;
- úprava motoru – nová turbodmychadla, mezichladič stlačeného vzduchu;
- spojka 430 SACHS pro větší přenos síly;
- pomocný pohon přímo z převodovky a hydraulické čerpadlo QLS 125;
- čerpadlo PARKER pomocného okruhu řízení;
- nezávislá topná a klimatizační jednotka;
- kamerový systém výhledu vzad;
- pneumatiky MICHELIN XZL 14R20 a kola s automatickým podhuštěním;
- řízení pomocí monobloku ZF s pomocným válcem druhého okruhu.
Dálkový náboj DN1CZ je primárně určený pro zbraňové systémy vz. 77 DANA a DANA-M1 CZ (resp. DANA-M1M) bez nutnosti úprav systému automatického nabíjení. Jedná se o dělený náboj tvořený střelou 152 mm OFdDV (HE ER BB) a nábojkou P740 a určený pro ničení živé síly, palebných prostředků nepřítele, zákopů, zátarasů, lehké bojové techniky, budov, pozorovatelen, apod. na vzdálenost až 25 500 m.
Na základě houfnice DANA-M1 CZ byla vyvinuta verze DANA-M1M s dalšími vylepšeními, mezi něž například patří pomocná pohonná jednotka od společnosti Elbit Systems umožňující chod houfnice bez zapnutého hlavního motoru, nový balistický počítač či systém velení, které taktéž pochází od izraelské firmy Elbit Systems. Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systémů.
K vyšší přesnosti palby a bojové hodnotě modernizované houfnice přispívá i inerciální navigační zařízení a nové spojovací prostředky. Varianta DANA-M1M byla zavedena do výzbroje ázerbájdžánské armády.
Modernizace samohybné kanónové houfnice vz. 77 DANA s cílem prodloužení životního cyklu a zvýšení jejích bojových možností. Oproti původnímu typu se DANA-M1 CZ vyznačuje vyšší přesností střelby, lepší ovladatelností vozidla a spolehlivostí provozu.
Modernizace se dotkla především těchto oblastí:
- systém řízení palby;
- modernizace podvozku;
- modernizovaná munice (dálkový náboj DN1CZ).
Řešení obsahuje nový výkonný systém řízení palby (SŘP), umožňující zvýšení bojové efektivity systému a zjednodušení obsluhy. SŘP charakterizuje:
- maximální autonomnost zbraně;
- minimální čas potřebný k zaujetí palebné pozice a přípravě k zahájení palby;
- podstatné zvýšení přesnosti palby;
- jednoduché provádění oprav palby;
- snadné zamíření zbraně;
- archivování palebných úloh;
- zvýšenou bojovou efektivitu;
- krátkou dobu k zasažení cíle z nepřipravené střelecké pozice.
Architektura SŘP:
- inerciální navigační zařízení;
- balistický počítač velitele děla;
- inteligentní zobrazovací jednotka střelce;
- komunikační prostředky.
Nezávislá navigační jednotka je mechanicky spojena s osou hlavně. To umožňuje vynechat složitou a časově náročnou topografickou orientaci zbraně. Nezávislá navigační jednotka trvale přenáší aktuální pozici zbraně a náměrové i odměrové úhly do balistického počítače.
Balistický počítač je jádrem systému řízení palby a provádí následující výpočty:
- řízení navigační jednotky prostřednictvím sériové datové komunikace;
- vytvoření palebné úlohy včetně identifikace munice a topografického určení cíle;
- vstup všech dat nezbytných pro výpočet palebných položek.
Modernizací podvozku bylo dosaženo výrazného zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti vozidla. Bylo upraveno řízení a doplněno elektronické řazení převodových stupňů TATRA-NORGREN. Podstatnou úpravou prošel i motor T3-930, který dostal nová turbodmychadla a byl doplněn mezichladič. Výsledkem je pak lepší průběh kroutícího momentu a výkonu motoru.
Výraznou obměnou prošla i kabina. Zásadně se zlepšil výhled z vozidla, bylo přepracováno řízení, ovládací panel řidiče, zabudovány nové sedačky, instalována nezávislá klimatizační jednotka. Vozidlo dostalo nové osvětlení se systémem BLACKOUT a kamerový systém, který zlepšuje výhled vzad.
Úpravy podvozku:
- poloautomatický systém řazení TATRA-NORGREN;
- neprůstřelná skla pro lepší výhled;
- přepracovaná ergonomie kabiny;
- osvětlení vozidla – systém BLACKOUT;
- úprava motoru – nová turbodmychadla, mezichladič stlačeného vzduchu;
- spojka 430 SACHS pro větší přenos síly;
- pomocný pohon přímo z převodovky a hydraulické čerpadlo QLS 125;
- čerpadlo PARKER pomocného okruhu řízení;
- nezávislá topná a klimatizační jednotka;
- kamerový systém výhledu vzad;
- pneumatiky MICHELIN XZL 14R20 a kola s automatickým podhuštěním;
- řízení pomocí monobloku ZF s pomocným válcem druhého okruhu.
Dálkový náboj DN1CZ je primárně určený pro zbraňové systémy vz. 77 DANA a DANA-M1 CZ (resp. DANA-M1M) bez nutnosti úprav systému automatického nabíjení. Jedná se o dělený náboj tvořený střelou 152 mm OFdDV (HE ER BB) a nábojkou P740 a určený pro ničení živé síly, palebných prostředků nepřítele, zákopů, zátarasů, lehké bojové techniky, budov, pozorovatelen, apod. na vzdálenost až 25 500 m.
Na základě houfnice DANA-M1 CZ byla vyvinuta verze DANA-M1M s dalšími vylepšeními, mezi něž například patří pomocná pohonná jednotka od společnosti Elbit Systems umožňující chod houfnice bez zapnutého hlavního motoru, nový balistický počítač či systém velení, které taktéž pochází od izraelské firmy Elbit Systems. Palba tak může být vedena autonomně nebo na základě digitálních údajů ze systému řízení a velení, který je získává například z dělostřeleckých radarů nebo od předsunutých dělostřeleckých pozorovacích systémů.
K vyšší přesnosti palby a bojové hodnotě modernizované houfnice přispívá i inerciální navigační zařízení a nové spojovací prostředky. Varianta DANA-M1M byla zavedena do výzbroje ázerbájdžánské armády.
URL : https://www.valka.cz/CZE-DANA-M1-CZ-152mm-samohybna-kanonova-houfnice-t115294#535057Verze : 13
Martin Smíšek
MOD
Reklama
DANA-M1 CZ s multispektrálním kamuflážním pokryvem, veletrh IDET 2013, Brno, květen 2013.
Období | - |
Typ stroje | CZE - DANA-M1 CZ (152mm samohybná kanónová houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | CZE - DANA-M1 CZ (152mm samohybná kanónová houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | CZE - DANA-M1 CZ (152mm samohybná kanónová houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | CZE - DANA-M1 CZ (152mm samohybná kanónová houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | CZE - DANA-M1 CZ (152mm samohybná kanónová houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZE-DANA-M1-CZ-152mm-samohybna-kanonova-houfnice-t115294#535060Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
DANA-M1 CZ, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.
autor: Josef Holek
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/CZE-DANA-M1-CZ-152mm-samohybna-kanonova-houfnice-t115294#534632Verze : 3
RoBoT
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.