Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
IAR-27
Originální název:
Original Name:
IAR-27
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1937-DD.MM.19RR SA Industria Aeronautică Română, Brasov /
DD.MM.1941-DD.MM.1942 Fabrica de Avioane SET inginer Grigore Zamfirescu, Bukuresti /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1937-DD.MM.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
200 IAR
30 SET
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1937
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
670 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
948 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,100 m
Délka:
Length:
7,410 m
Výška:
Height:
2,400 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,60 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
57,11 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
IAR 6G1, vzduchem chlazený řadový šestiválec o výkonu 132 kW.
Vrtule dvoulistá dřevěná s pevným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
180 km/h v 640 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
165 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5000 m
Dolet:
Range:
400 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
Žádná
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Konstruktér rumunské továrny IAR inženýr Lascu se v roce 1937 pokusil zmodernizovat cvičný dvojplošník Fleet F-10G, jehož licenční výroba se továrně IAR rozeběhla v roce 1936. Pro modernizaci použil takřka nezměněný trup, který doplnil zcela novým obdelníkovým křídlem s celokovovou kostrou a plátěným potahem. Křídlo bylo v dolnoplošné poloze a bylo vyztuženo dvojicí profilovaných drátů vedoucích od horního nosníku trupu až k podvozku. Podvozek byl značně zjednodušen. Abychom byli spravedliví, mělo by se mluvit spíše o stavbě nového letounu a ne o modernizaci. Letoun byl poháněn licenčním motorem Gipsy Six, továrna IAR jej vyráběla pod označením IAR 6G1.

Sériová výroba byla započata těsně před vypuknutím války a nejsou o ní zcela přesné údaje. Po válce sloužily tyto cvičné letouny k základnímu výcviku civilních i vojenských pilotů.
Zdroje:
Sources:
L+K 8/1992, Václav Němeček, Letadla 39-45, IAR 27
https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_27
https://www.airwar.ru/enc/other1/iar27.html
archiv autora

IAR-27 -


IAR-27 -


IAR-27 -


URL : https://www.valka.cz/IAR-27-t114848#399661Verze : 1
MOD