Main Menu
User Menu

Heinkel He 59 B-1

     
Název:
Name:
Heinkel He 59 B-1
Originální název:
Original Name:
Heinkel He 59 B-1
Kategorie:
Category:
víceúčelový bojový letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.04.1935 Ernst Heinkel Flugzeugwerke AG, Warnemünde /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.04.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
16
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.01.1932 Heinkel He 59b (D-2214)
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
6215 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9110 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9400 kg
Rozpětí:
Wingspan:
23,700 m
Délka:
Length:
17,400 m
Výška:
Height:
7,100 m
Plocha křídla:
Wing Area:
153,40 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
59,46 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
BMW VI 6,0 ZU, kapalinou chlazený řadový dvanáctiválec s válci do V o výkonu 416 / 436 kW.
Vrtule čtyřlisté dřevěné s pevným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
900 l ve vnitřních nádržích, 2x palivové nádrže v plovácích po 900 l a v případě potřeby bylo možno do pumovnice umístnit dvě přídavné nádrže po 250 l.
Celkem mohl nést až 3 200 l paliva.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
220 km/h v 0 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
152 km/h v 1000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,33 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
11,2 min do 2000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
3500 m
Dolet:
Range:
940 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1598 km
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm v předním střelišti (975 nábojů),
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm ve hřbetním střelišti (975 nábojů) a
1x pohyblivý kulomet MG 15 ráže 7,92 mm ve spodním střelišti (675 nábojů).
Pumový náklad: Do 1 000 kg pum (20x 50 kg nebo 4x 250 kg nebo 2x 500 kg nebo 1x torpédo o hmotnosti 730 kg později o hmotnosti 1 000 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- Konstruktérem letounu He 59 byl Reinhold Mewes.
- Heinkel He 59 patřil k utajovaným projektům německých bojových letadel, podle firmy Heinkel se mělo jednat o velký plovákový nákladní letoun. Letoun měl dosti staromodní vzhled, to díky umístnění motorů BMW s velkými čelními chladiči mezi křídla.
- Nejprve byly postaveny dva prototypy He 59a měl plovákový podvozek a druhý He 59b měl podvozek kolový s mohutným kapotováním. První vzlétl letoun s kolovým podvozkem (09. 1931) a v lednu 1932 jej následoval první prototyp.
- Po zkouškách byl přijat do vázbroje rodící se Luftwaffe, nejdříve byl zařazen jako cvičný a od roku 1934 již jako torpédový bombardér, průzkumný letoun, dopravní a později také záchranný.
- Po nepočetné předsérii He 59A byla varáběna šastnáctikusová série He 59 B-1 (později přeznačena na B-0). Zavedením této série do výroby se letoun mírně změnil, byly zavedena nová prosklená příď letounu s otevřeným předním střelištěm a byla zvýšena zásoba neseného paliva. Následující verze He 59 B-2 přinesla vylepšené přístrojové vybyvení. V době vypuknutí války byl již letoun stahován od prvoliniových jednotek.

Operační nasazení:
- Letoun zasáhl do bojů ve Španělsku jako hlídkový proti lodím a jako bombardér. Operačně zde létalo nejméně 10 letadel B-2, Španělé mu říkali Zapatones (Velké boty), to pro jeho velké plováky.
Zdroje:
Sources:
L+K 8/1983, Václav Němeček, Letadla 39-45, Heinkel He 59.
https://www.wwiivehicles.com/.../heinkel-he-59-floatplane.asp
https://www.aviastar.org/air/germany/he-59.php
https://de.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_59
https://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft26206.htm
archiv autora

Heinkel He 59 B-1 -


URL : https://www.valka.cz/Heinkel-He-59-B-1-t114740#399296Verze : 0
MOD