Main Menu
User Menu

Fokker G.IB

     
Název:
Name:
Fokker G.IB
Originální název:
Original Name:
Fokker G.IB
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 N. V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker, Amsterodam /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
25 - 26
První vzlet:
Maiden Flight:
16.03.1937 demostrátor X-2
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3150 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4400 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4800 kg
Rozpětí:
Wingspan:
16,500 m
Délka:
Length:
10,380 m
Výška:
Height:
3,370 m
Plocha křídla:
Wing Area:
35,70 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
123,25 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior, vzduchem chlazený přeplňovaný dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vletovém výkonu 615 kW a nominálním výkonu 550 kW.
Vrtule trojlisté s nastavitelným úhlem náběhu.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
432 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
364 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,2 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9100 m
Dolet:
Range:
1390 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Madsen ráže 23 mm v přídi
2x pevný kulomet Madsen ráže 7,92 mm v přídi a
1x pohyblivý kulomet ve střeliši na koci trupové gondoly.
Pumový náklad: do 400 kg.
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
Kanóny Madsen nebyly dodány a tak byly pouze čtyři letouny, z dvánácti tehdy postavených, nouzově vyzbrojeny čtyřmi kulomety FN-Browning ráže 7,92 mm, tyto stroje létaly až do kapitulace Nizozemska jako průzkumné.


Fokker G.I byl představen v listopadu 1936 na Pařížském aerosalonu. Letoun byl prezentován jako těžký stíhač, přepadový stíhač nebo bitevní letoun. Svým vzhledem, prezentovanými výkony a výzbrojí způsobil značný rozruch, ve skutečnosti se však tehdy jednalo o nezalétaný předváděcí letoun - demonstrátor.
Po přehlídce byl Fokker G.I odeslán na letiště Welschap, kde byl dne 16. března 1937 zalétán. Nejprve byl prototyp G.I poháněn motory Hispano-Suiza 80-82, které měly navzájem protiběžný chod, ale také značné problémy, protže se potíže s novými motory obtížně a pomalu odstraňovaly, došlo na jejich výměnu, vybrány byly americké čtrnáctiválce Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior.


Po svém debutu v Paříži se o nový letoun začali zajímat zahraniční zákazníci a Fokker exportní verzi označil jako G.IB. Předběžné zahraniční objednávky byly z těchto zemí: Finsko (26), Estonsko (9), Švédsko (18) a Republikánské Španělsko (12), o licenční výrobu mělo předběžně zájem Dánsko a Maďarsko chtělo tyto letony vyrábět v továrně Manfred Weiss. Nizozemská vláda vyhlásila embargo na export zbraní do Španělska, ale dodávka do Finska byla dána do výroby. Po kapitulaci Nizozemska Němci několik letadel této verze nechali dokončit a zřejmě je testovali bez výzbroje.


5. května 1941 na jednom stroji G.1B ulétl tovární zalétávač Leegstra společně s inženýrem Vossem do Anglie.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co.(Publishers) Ltd., 1961, ISBN 0-356-01447-9.
Bart Van der Klaauw, Profile Publications, The Fokker G-1, Number 134, Profile Publications Ltd., Windsor, Berkshire, UK, 1966
https://www.go2war2.nl/artikel/190
https://www.aviastar.org/air/holland/fokker_g-1.php
https://www.cofe.ru/avia/F/F-112.htm
archiv autora

Fokker G.IB -


Fokker G.IB -


Fokker G.IB -


URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#398285Verze : 1
MOD
Stroj 348 byl na Ockenburgu ukořistěn Němci, kteří ze začátku ponechali původní kamufláž a pouze překryli dosavadní výsostné označení svými trámovými kříži.
Fokker G.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420393Verze : 0
MOD
Fokker G.1B nesoucí standardní německou kamufláž (RLM 70 a RLM 71 na horních a bočních plochách s RLM 76 na plochách spodních). Stroj s označením NE+UN byl v září 1940 umístěn na letišti v Maldegenu.
Fokker G.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420395Verze : 0
MOD
Jediný Fokker G.1B, který se dostal do rukou RAF díky odvaze dvou nizozemských zalétávacích pilotů, si ponechal původní kamufláž, doplněnou ovšem britskými kokardami.
Fokker G.IB -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Fokker-G-IB-t114354#420396Verze : 0
MOD