Název: Name: | K 1 | |
Originální název: Original Name: | K 1 | |
Kategorie: Category: | houfnice | |
Výrobce: Producer: | Škodovy závody, Plzeň / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.193R-DD.MM.1936 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 160 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.193R ? | |
Obsluha: Crew: | 12 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 5200 kg | |
Přepravní hmotnost: Manoeuvre Weight: | 5730 kg | |
Ráže: Calibre: | 150 mm | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 3600 mm | |
Celková délka: Overall Length: | ? mm | |
Celková šířka: Overall Width: | ? mm | |
Celková výška: Overall Height: | ? mm | |
Náměr: Elevation: | -5° - +75 ° | |
Odměr: Traverse: | ±22,5 ° | |
Přepravní rychlost: Manoeuvre Speed: | ? km/h | |
Používaná munice: Ammo Used: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 15150 m - | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 3 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 570 m/s - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Archiv Škoda: fond GŘ, karton 491, složka: Obusier de campagne de 149,7 m/m (Tur.) Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, edice Mars sv. 13, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá Jiří Janoušek: Československé dělostřelectvo 1918-1939, Nakladatelství Corona, Praha 2007, ISBN 978-80-86116-34-1 |
URL : https://www.valka.cz/CZK-K-1-15cm-tezka-houfnice-t113997#534958Verze : 1
wade
MOD
15 cm těžká houfnice K1 soustavy Škoda
Stručná historie
Na začátku třicátých let vyvinula Škodovka exportní houfnici K s jmenovitou ráží 15 cm. První export 160 kusů se uskutečnil do Turecka. Jednalo se o verzi K1 v provedení pro koňský zápřah. Zbraň byla přepravována rozloženém stavu na dvě části na hlavňovém a lafetový voze. Je zajímavé, že ač se jednalo o hipomobilní verzi, tak turecká armáda k přepravě houfnic používala rychloběžné pásové traktory z ČKD. Teprve po válce došlo v tureckých útvarových dílnách k modernizaci zbraně, při které byl podvozek s loukoťovými koly přestavěn pro nová kola se širokými pneumatikami.
Takticko-technická data
- hmotnost za pochodu: 5730 kg
- hmotnost v palebném postavení: 5200 kg
- ráže jmenovitá: 15 cm
- ráže konstrukční: 149,7 mm
- délka hlavně: 3,6 m, d/24
- náměr: -5° až +70°
- odměr: ± 22,5°
- hmotnost střely: 42 kg
- úsťová rychlost: 570 m/s
- max. dostřel: 15150 m
- kadence: 3 rány za minutu
- obsluha: 12 osob
Poznámka
Houfnici v provedení K1 Beta si zakoupil Irán, a v provední K2 byla dodána Jihoslávii a Rumunsku. Koncem třicátých let si armáda Rčs objednala houfnici v provedení K4. K vyzbrojení dělostřeleckých jednotek 15 cm houfnicí vz. 37 již nedošlo, protože první kusy expedované ze Škodovky v březnu 1939, již přejímali důstojníci Wehrmachtu.
Archiv Škoda: fond GŘ, karton 491, složka: Obusier de campagne de 149,7 m/m (Tur.)
Pozn. autora
24.06.2011 byly upřesněny některé údaje, podle informace získané z Archivu Škoda.
Místo koní traktory Praga.
Hlavňový vůz 15 cm houfnice.
Náladová fotografie - via Overwagen.
Dar Turecké republiky pražskému VHÚ.
15/24 Sm Agir Obus (model) 1933.
Stručná historie
Na začátku třicátých let vyvinula Škodovka exportní houfnici K s jmenovitou ráží 15 cm. První export 160 kusů se uskutečnil do Turecka. Jednalo se o verzi K1 v provedení pro koňský zápřah. Zbraň byla přepravována rozloženém stavu na dvě části na hlavňovém a lafetový voze. Je zajímavé, že ač se jednalo o hipomobilní verzi, tak turecká armáda k přepravě houfnic používala rychloběžné pásové traktory z ČKD. Teprve po válce došlo v tureckých útvarových dílnách k modernizaci zbraně, při které byl podvozek s loukoťovými koly přestavěn pro nová kola se širokými pneumatikami.
Takticko-technická data
- hmotnost za pochodu: 5730 kg
- hmotnost v palebném postavení: 5200 kg
- ráže jmenovitá: 15 cm
- ráže konstrukční: 149,7 mm
- délka hlavně: 3,6 m, d/24
- náměr: -5° až +70°
- odměr: ± 22,5°
- hmotnost střely: 42 kg
- úsťová rychlost: 570 m/s
- max. dostřel: 15150 m
- kadence: 3 rány za minutu
- obsluha: 12 osob
Poznámka
Houfnici v provedení K1 Beta si zakoupil Irán, a v provední K2 byla dodána Jihoslávii a Rumunsku. Koncem třicátých let si armáda Rčs objednala houfnici v provedení K4. K vyzbrojení dělostřeleckých jednotek 15 cm houfnicí vz. 37 již nedošlo, protože první kusy expedované ze Škodovky v březnu 1939, již přejímali důstojníci Wehrmachtu.
Archiv Škoda: fond GŘ, karton 491, složka: Obusier de campagne de 149,7 m/m (Tur.)
Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, edice Mars sv. 13, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
Jiří Janoušek: Československé dělostřelectvo 1918-1939, Nakladatelství Corona, Praha 2007, ISBN 978-80-86116-34-1
forum.axishistory.com
www.network54.com
https://www.vhu.cz/cs/novinky/530
https://www.vhu.cz/cs/novinky/533
zpravy.idnes.cz
Pozn. autora
24.06.2011 byly upřesněny některé údaje, podle informace získané z Archivu Škoda.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Místo koní traktory Praga.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Hlavňový vůz 15 cm houfnice.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Náladová fotografie - via Overwagen.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Dar Turecké republiky pražskému VHÚ.
Období | - |
Typ stroje | CZK - K 1 (15cm těžká houfnice) |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
15/24 Sm Agir Obus (model) 1933.
URL : https://www.valka.cz/CZK-K-1-15cm-tezka-houfnice-t113997#397186Verze : 2
Jiří Tintěra
MOD
Vážení,
díky kolegům dělostřelcům, kteří si nepřejí býti jmenováni, jsem se dozvěděl upřesňující informace o ráži houfnic K1.
Stručně řečeno:
1/ od PSV byla turecká armáda vyzbrojena děly ráže 149,7 mm soustavy Krupp,
2/ tuto skutečnost ve své nabídce zohlednila Škodovka,
3/ tureckou zkratku: 15/24 Sm., lze vyložit jako: ráže 15 cm, délka hlavně 24 násobek ráže.
díky kolegům dělostřelcům, kteří si nepřejí býti jmenováni, jsem se dozvěděl upřesňující informace o ráži houfnic K1.
Stručně řečeno:
1/ od PSV byla turecká armáda vyzbrojena děly ráže 149,7 mm soustavy Krupp,
2/ tuto skutečnost ve své nabídce zohlednila Škodovka,
3/ tureckou zkratku: 15/24 Sm., lze vyložit jako: ráže 15 cm, délka hlavně 24 násobek ráže.
URL : https://www.valka.cz/CZK-K-1-15cm-tezka-houfnice-t113997#401710Verze : 0
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.