Main Menu
User Menu

Gloster F.9/37

     
Název:
Name:
Gloster F.9/37
Originální název:
Original Name:
Gloster F.9/37 Reaper
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.04.1939 Gloster Aircraft Co., Ltd., Hucclecote
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1938-DD.04.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (L7999)
První vzlet:
Maiden Flight:
03.04.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4004 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
5269 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5300 kg
Rozpětí:
Wingspan:
15,250 m
Délka:
Length:
11,100 m
Výška:
Height:
5,380 m
Plocha křídla:
Wing Area:
35,86 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
146,932 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol Taurus I (TE1M), vzduchem chlazený, přeplňovaný, dvouhvězdicový, přeplňovaný čtrnáctiválec o výkonu 783 kW (1 065 k) a po havárii:
Bristol Taurus III, vzduchem chlazený, dvouhvězdicový čtrnáctiválec o výkonu 671 kW (912 k).
Vrtule trojlisté Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 048 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
579.4 km/h v 4572 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
489.2 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
12,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
19,6 min do 8534 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9144 m
Dolet:
Range:
901.2 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón British Hispano ráže 20 mm a
4x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7,69 mm.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8
Eric B. Morgan, The Gloster F.9/37, Twentyfirst Profile Volume 1, No.12, March 1992. 21st Profile Ltd., 1992, New Milton, Hants, UK
Skrzydlata Polska, nr. 3/96
L+K 6/1973, Gloster F.9/37, Letadla 1939-45
https://www.samoloty.ow.pl/str117.htm
www.aviastar.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394639Verze : 0
MOD
Fotogrsfie prvního prototypu
Zdroj: https://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


Gloster F.9/37 -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394641Verze : 0
MOD
Stručná historie:


V roce 1937 vydává britské ministerstvo letectví specifikace F.9/37, těmito specifikacemi požaduje stavbu dvoumotorového těžkého stíhacího letounu pro stíhání ve dne i v noci.


Na základě těchto specifikací továrna Gloster Aircraft Company Ltd. předložila projekt označený podle výše uvedených specifikací - tedy Gloster F.9/37, na základě předloženého projektu byla objednána stavba dvou prototypů. Připomeňme si, že u Glosteru byly dosud stavěny pouze lehké jednomotorové dvouplošníky Gauntlet a Gladiator a navíc zde byl, po odchodu zkušeného H. P. Follanda, nově jmenovaný šéfkonstruktér W. G. Carter.


Práce na novém dvoumotorovém letounu začaly v únoru 1938 a 3. 4. 1939 vzlétl první prototyp. Jednalo se o celokovový dolnoplošník, který byl poháněn dvouhvězdicovými motory Bristol Taurus I, původní plány počítaly s mohutnou výzbrojí šesti dvacetimilimetrových kanónů Hispano, kanónů byl ale v Anglii nedostatek a tak se i z hmotnostních důvodů dále počítalo s výzbrojí dvou kanónů a čtyř kulometů Browning .303.


Zkoušky probíhaly hladce, letoun měl velmi dobré letové vlastnosti a zkušební pilot P. E. G. Sayer se vyjadřoval o letounu následnou větou: "...je s ním radost létat". Maximální rychlost byla na svou dobu vynikající 579 km/h, což byla nejvyšší rychlost, jakou létala stíhačka RAF do té doby.


27. července 1939 došlo při přistání k velmi těžké havárii, továrna převzala letoun k celkové rekonstrukci, Letoun byl opraven, ale protože se motory Taurus I nevyznačovaly příliš velkou spolehlivostí, byly do prototypu nainstalovány, sice spolehlivé, ale také méně výkonné motory Taurus III (671 kW). Výkony samozřejmě poklesly, jen maximální rychlost poklesla na hodnotu 534 km/h. Prototyp dokončil letové zkoušky v Aeroplane & Armament Experimental Establishment v Boscombe Down v červenci 1940.


Druhý prototyp byl poháněn řadovými dvanáctiválci Rolls-Royce Peregrine o výkonu 660 kW, tento letoun již nedosahoval takových výkonů jako původní první prototyp. Do výroby se Gloster F.9/37 nedostal. RAF přijala letouny Bristol Beaufighter a Westland Whirlwind.


Použité prameny:
Skrzydlata Polska, nr. 3/96
L+K 6/1973, Václav Němeček, Gloster F.9/37, Letadla 1939-45, str. 32/232.
https://www.samoloty.ow.pl/str117.htm
www.aviastar.org
https://www.airwar.ru/enc/fww2/reaper.html
archiv autora

Gloster F.9/37 -


URL : https://www.valka.cz/Gloster-F-9-37-t112935#394640Verze : 0
MOD