Main Menu
User Menu

Hartmann, Erich

     
Příjmení:
Surname:
Hartmann
Jméno:
Given Name:
Erich
Jméno v originále:
Original Name:
Erich Hartmann
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
19.04.1922 Weissach
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
20.09.1993 Weil im Schönbuch
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ JG 71
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Jeden z 27 držiteľov Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantami.
Stíhací eso; 352 potvrzených sestřelů.
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#401460Verze : 0
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Hartmann
Jméno:
Given Name:
Erich
Jméno v originále:
Original Name:
Erich Hartmann
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.1940 Offizieranwärter
31.03.1942 Leutnant
01.07.1944 Oberleutnant
01.09.1944 Hauptmann
08.05.1945 Major
12.12.1960 Oberstleutnant (Bundeswehr)
26.07.1967 Oberst (Bundeswehr)
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Automaticky vyplněné položky:
DD.02.1945-14.02.1945 Velitel : I. skupina Stíhací eskadry 53
01.02.1945-08.05.1945 Velitel : I. skupina Stíhací eskadry 52

Ručně vyplněné položky:
Vyznamenání:
Awards:

17.12.1942

Železný kříž 1939 II. třídy
Iron Cross 2nd Class
Eisernes Kreuz II. Klasse
-

07.03.1943

Železný kříž 1939 I. třídy
Iron Cross 1st Class
Eisernes Kreuz I. Klasse
-

13.09.1943 -

Čestný pohár za zvláštní úspěchy v letecké válce
Honor Goblet of Luftwaffe
Ehrenpokal für besondere Leistung im Luftkrieg
-

17.10.1943 -

Německý kříž ve zlatě
German Cross in Gold
Deutsche Kreuz in Gold
-

29.10.1943

Rytířský kříž Železného kříže 1939
Knight's Cross of the Iron Cross
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939
-

02.03.1944

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti
Knight's Cross with Oak Leaves
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub
420. držiteľ Dubových ratolestí.

02.07.1944

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti a s meči
Knight's Cross with Oak Leaves and Swords
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub und Schwertern
75. držiteľ Mečov.

25.08.1944

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti, s meči a brilianty
Knight's Cross with Oak Leaves, Swords, and Diamonds
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub, Schwertern und Brillianten
18. držiteľ Briliantov.

DD.MM.RRRR -

Společný odznak pro piloty a pozorovatele s brilianty
Combined Pilot and Observer Badge with Diamonds
Gemeinsames Flugzeugführer -und Beobachterabzeichen mit Brillanten
-

MM.DD.RRRR -

Frontová letecká spona denní stíhači - zlatá
Front Flying Clasp Day Fighters - Golden
Frontflugspange Tagjäger - Golg
s číslem 1300

Poznámka:
Note:
21.08.1944 Wehrmachtbericht
25.08.1944 Wehrmachtbericht
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#422230Verze : 1
MOD
Oberst a.D. Erich "Bubi" Hartmann


(na konci 2. sv. války měl hodnost Major)


* 22.04.1922, Weissach
+ 20.09.1993, Weil im Schönbuch


Nejúspěšnější německý stíhač 2. světové války, během 825 bojových letů získal 352 vzdušných vítězství (první 5. 11. 1942, poslední 8. 5. 1945 u Brna).


Prameny:
https://www.luftwaffe.cz/hartmann.html
de.wikipedia.org



(Upravil RoBoT a M. Rak)
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#35823Verze : 0
Stíhací eso Luftwaffe číslo jedna. Narodil se 19. dubna 1922 ve Weissachu ve Würtenbersku. Patřil k mladší válečné generaci. Jeho otce Dr. Alfreda Hartmanna po návratu z 1. světové války, které se zůčastnil jako vojenský lékař, čekala v Německu inflace, nedostatek potravin, politický a hospodářský chaos. Do Německa v této době přicestoval i jeho strýc, tehdejší německý konzul v Šanghaji, aby si prohlédl škody způsobené válkou. Erichův otec na něho nálehal, aby s ním mohl odjet do Číny a tam provozovat lékařskou praxi. Nejdřív tam Dr. Hartmann ocestoval bez rodiny aby se přesvědčil o dobrém místě. Zjistil, že ve srovnání s Německem byla Čína úplným rájem a že Číňané přímo touží využít jeho služeb, platit mu účty a že si ho moc velmi váží. V roce 1925 rodina i s Erichem za ním do Číny přicestovala. Východní idylka netrvala dlouho, když po několika letech začalo projevovat první revoluční hnutí čínského národa. Vypukly nepokoje, jenž postupně přerostly v protikoloniální boj. Agitace zesílila. Dr. Hartmanna naštěstí chránily dvě okolnosti. Zaprvé to bylo jeho postavení lékaře v obci a za druhé na jeho dobré skutky Číňané nezapomněli. Avšak roku 1929 se rodina musela vrátit zpět do Německa a usadila se ve Weilu. Dr. Hartmann přicestoval za nimi až po skoro roce. Elizabeth Hartmannová se poněkud ve Weilu nudila, proto se přihlásila k aeroklubu Böblingen na Stuttgartském letišti. Erichova matka nadaná pilotka získala pilotní průkaz na sportovním Klemmu 27. Brzy na to vlastnila společně s "rosničkáři"dvousedadlový letoun. Takto pak matka často brávala Ericha na okružní lety, jenž si létání díky ní hned zamiloval. Po hospodářském zhroucení v roce 1932 musel být milovaný letoun prodán, což ztráta letadla byla těžkou ztrátou celé rodiny.


V následujícím roce Hitler převzal v Německu moc a začala obroda létání. Hitler si přál vzbudit u německé mládeže nadšení pro létání a proto nálehal na zakládání plachtařských klubů. V roce paní Hartmannová založila ve Weilu plachtařský klub a sama se stala instruktorkou. Ve 14 letech byl Erich vynikajícím plachtařem s průkazem. A do konce roku 1937 se stal plachtařským instruktorem v "Letecké Hitlerově mládeži" - Flieger HJ. Do Luftwaffe vstoupil 15. října 1940, do 10. výcvikového pluku Luftwaffe v Neukuhrenu. 1. března 1941 se pak dostal na leteckou válečnou školu LKS 2 v Berlíně-Gatow. K 1. listopadu 1941 ukončil výcvik stíhacího pilota a dostal se pak na stíhací školu 2 v Lachen-Speyerdorfu. 1. března 1942 byl už ve stíhací škole 2 v Zerbstu-Anhalt. 31. března 1942 byl povýšen na poručíka. Pak následovala stíhací doplňovací skupina východ, Horní Slezsko (20. srpna 1942), odkud byl 10. října 1942 v hodnosti poručíka přeložen na východní frontu k 7./JG 52.


Jeho začátky nebyly vůbec snadné. Při jedné z prvních bojových akcích letěl jako číslo zkušeného Ofw. Edmunda Rossmanna a dopustil se řady základních chyb. Když nasadili k útoku na skupinu sovětských stíhaček, neudržel se, předlétl svého velitele a ukvapeně zahájil palbu. Netrefil a octl se mezi sovětskými letouny, které ho začaly pronásledovat. Naštěstí se dostal do mraků, ale přestože s ním Rossmann udržoval rádiový kontakt, zmatkoval dál. Poté co se vymotal z mraků, spatřil Rossmannův letoun, ale považoval ho za nepřátelský a unikal mu. Nakonec po vyčerpání paliva musel nouzově přistát a poškodil letoun bez sebemenšího nepřátelského zásahu. Dostal zákaz startu na tři dny a po tuto dobu musel sloužit u pozemního personálu. 5. listopadu 1942 startoval ve své Schwarm proti osmnácti bitevním Il-2 doprovázeným deseti stíhacími LaGG-3. První útok proti Il-2 se nezdařil, když pancéřování odráželo i střely z 20 mm kanónů. Při následujícím útoku byl Hartmann úspěšnější a z bezprostřední blízkosti zasáhl olejový chladič bitevního letounu. Zanedlouho byl však nucen opět nouzově přistát, neboť jeho letoun byl poškozen a zapálen troskami z vybuchnuvšího Il-2. Do poloviny dubna 1943 absolvoval 100 bojových letů, ale jeho skóre obnášelo jen 7 sestřelů. 30. dubna 1943 sestřelil dva LaGG-3.


Jeho kariéra začala strmě stoupat v bitvě u Kurska. Již v její první den, tj. 5. Července 1943, zaznamenal čtyři vítězství a o dva dny později sestřelil čtyři La-5 a tři Il-2. Jen za srpen dosáhl 49 sestřelů (stejného počtu, také za srpen, dosáhl Maj. Walter Nowotny, 258 sestřelů, Br), mj. sedmi 7.srpna a do 20. srpna celkem už svého 90 vítězství. Tento den však pro něj mohl znamenat definitivní konec. Jeho letoun musel nouzově přistát na břicho a Hartmann skončil v zajetí, z něhož se mu po předstíraném zranění podařilo uprchnout už po čtyřech hodinách. Za dva dny dorazil za německé linie, kde ho však jen o vlásek minula kulka vypálená vyděšeným strážným. Za tři týdny se vrátil k bojovým letům. 2. září 1943 byl jmenován velitelem 9./JG 52, když dosavadní velitel, Lt. Berthold Korts (113 sestřelů, RK) 29. srpna 1943 zůstal nezvěstný po vzdušném boji s P-39 Airacobrami. 20. září dosáhl stý sestřel.


Toužebně očekávaný Rytířský kříž však přišel až koncem října po 148 sestřelech. 13. prosince 1943 sestřelil 150 letoun a hranici dvou set vítězství dosáhl 2. března 1944 a byl ještě tentýž den vyznamenán Dubovými ratolestmi. Potom se zúčastnil ústupových bojů na Krymu, za nichž 5. a 7. května získal po šesti sestřelech. O den později odstartoval z Krymu naposledy, se dvěma mechaniky v trupu svého Bf 109. Do dalších bojů zasáhl v Rumunsku, kde od 21. května do 24. června sestřelil 43 letounů, z toho jen 4. června sedm a dosáhl tak 250 sestřelu jako čtvrtý stíhací pilot Luftwaffe. V té době se také utkal s Mustangy americké 15. USAAF a získal několik sestřelů. 1. července 1944 byl povýšen na nadporučíka. 24. srpna sestřelil jedenáct sovětských letadel a jako první stíhací pilot vůbec překročil hranici 300 sestřelů., když tabulku dosud vedoucí Maj. Gerhard Barkhorn (301 sestřelů, S) strávil po svém sestřelení v květnu 1944 čtyři měsíce v nemocnici. O den později byl Hartmann vyznamenán Brilianty a dostal zákaz bojových letů. 1. září 1944 byl povýšen na kapitána. Jeho 9./JG 52 pak převzal od 1. října 1944 Lt. Hans-Joachim Birkner (117 sestřelů, KIFA 14.12.1944, když se jeho letounu krátce po startu porouchal motor). Dosáhl zrušení startů a od 1. října 1944 působil ve funkci velitele nově založené 4./JG 52, od konce měsíce operoval z letišť v Maďarsku. Rok 1944 zakončil 331 vítězstvím. 1. února 1945 se stal velitelem I./JG 52 a jeho 4./JG 52 převzal Lt. Friedrich Haas (74 sestřelů, RK, KIA 9.4.1945 po vzdušném boji s Jak-9 nad Vídní, jehož padák se vzhledem k malé výšce, ve kterém se souboj odehrál neotevřel). V témže měsíci podstoupil v Lechfeldu krátkodobý výcvik na Me 262. Ale od 25.3.1945 byl opět zpět na frontě a dále velel I./JG 52. 17. dubna získal jako jediný stíhací pilot 350 sestřel a 8. května 1945 sestřelil nad Brnem svůj poslední letoun, sovětskou stíhačku, provádějící akrobacii. Téhož dne se JG 52 u Písku vzdala Američanům a Hartmann byl ještě ve stejný den povýšen na Majora.


Ale již 24. května byla vydána Rudé armádě. Prožil v ní nejtěžší zajetí v životě. Příslušníci NKVD mu způsobovali psychologické i fyzické útrapy. A to tak moc, že požadoval, aby ho zastřelili, což Rusové neudělali, tak začal držet hladovku. Jakmile vyhublý téměř umíral, doktoři mu strčili do pusy hadici s jídlem aby jim neumřel. Až v květnu 1946 Hartmann dostal krutou ránu, když se dozvěděl, že jeho manželka Urschula "Uš" Hartmannová, rozená Paetschová porodila 21. května 1945 syna Petra Ericha. Malý chlapec však nepřežil kruté poválečné roky a zemřel ve dvou letech a devíti měsících. Další ránou pro něho byla další zpráva, když v roce 1952 zemřel jeho otec. S podlomeným zdravím se nakonec dostal na svobodu v roce 1955 jako jeden z posledních německých válečných zajatců po návštěvě kancléře Konrada Adenauera v Moskvě.


Vstoupil pak do řad nového letectva a brzy mu Uš porodila dcerku, která dostala jméno po mamnice, tedy také Uš. Z aktivní služby odešel na vlastní žádost 30. září 1970 v hodnosti plukovník. Zemřel 20. prosince 1993. Celkem absolvoval 1425 bojových letů, z toho 825 ve vzdušném boji. A 16-krát musel nouzově přistát na břicho, protože jeho letoun byl poškozen troskami ze sestřelených sovětských letounů. Důvodem bylo to, že Hartmann používal taktiku takovou, že střílel až z bezprostřední blízkosti. Přesto nebyl ani jednou zraněn. Na jeho hlavu byla vystavena odměna ve výši 10 tisíc rublů. Rusové se ho snažili zlikvidovat, většina Rusů se ho bála, jakmile v rádiu uslyšeli "Karaya 1". Většinou byl znám s letounem s tulipánovým vzorem na přídi jako "Černý ďábel Ukrajiny".


A ještě jsem k tomu zapomněl dodat, že Hartmann měl předzívku Bubi, díky jeho "dětské" tváři


(Upravil RoBoT)
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#36052Verze : 0
Diskuze ohledně sestřelu z 8.5.1945 byla přesunuta sem.
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#77940Verze : 0
MOD
...
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#35824Verze : 0
Erich Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#53814Verze : 0
Erich Hartmann
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#53815Verze : 0
...
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#169820Verze : 0
Foto
Zdroj fotografií
https://www.epier.com/browse/


V Revi se dokonce píše že v roce 1944 omylem sestřelil Fw190,....dostal za to 7 ostrých. Taky to osobně dost špatně nesl.
Dolin
URL : https://www.valka.cz/Hartmann-Erich-t11282#192161Verze : 0