Název: Name: | AMX-50 Surbaissé | |
Originální název: Original Name: | AMX-50 Surbaissé | |
Kategorie: Category: | těžký tank | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1958-DD.MM.1958 Ateliers de Construction d'Issy-les-Moulineaux, Issy-les-Moulineaux | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1958-DD.MM.1958 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1949 AMX M4 | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 57800 kg | |
Délka s kanónem dopředu: Length with Gun Forward: | 11906 mm | |
Délka korby: Hull Length: | 7235 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 3400 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 3350 mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 490 mm | |
Šířka pásu: Track Width: | 740 mm | |
Měrný tlak: Ground Pressure: | ? MPa | |
Pancéřování: Armour: | Korba: - čelní - 60 mm, 64° - boky - 30 mm - zadní - 30 mm, 50° - horní - 20 mm - spodní - 20 mm Věž: - čelní - 85 mm - boky - 40 mm - horní - 20 mm | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Maybach HL 295 | |
Výkon: Power: | 625,2 kW při 3000 ot/min | |
Převodové ústrojí: Transmission: | ZF, 5+1 | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 51 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | 45 km/h | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 300 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 32 ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | 3,40 m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 1,25 m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | kanon ráže 120 mm, 46 nábojů | |
Vedlejší: Secondary: | spřažený kulomet AAT-52 ráže 7,5 mm kulomet AAT-52 ráže 7,5 mm ve věžičce | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | www.chars-francais.net sites.google.com www.tankarchives.ca www.tanks-encyclopedia.com |
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#667911Verze : 0
Aubi
MOD
AMX-50 120 mm
V průběhu let 1949-1958 vznikly tři verze podvozku, které byly různě upravovány. První je v zahraniční literatuře občas označována jako AMX-50A a byla určena pro lehčí typ kyvné věže osazené 100 mm kanonem. Druhá a třetí, která často nese označení AMX-50B, je spojována s těžší kyvnou věží osazenou 120 mm kanonem. Naproti tomu francouzské internetové stránky "Char et blindes francais" zásadně rozlišují verze prototypů podle roku vzniku a použité výzbroje.
Konstrukční kancelář Ateliers de construction d'Issy les Moulineaux (AMX) zahájila práce na vozidle AMX-50 koncem roku 1945. Při vývoji vycházela z poznatků konstrukcí německých středních a těžkých tanků. Projekt tanku byl předložen armádě k posouzení v roce 1946. Vozidlo mělo být souměřitelné se sovětskými tanky řady IS. Projekt na modernizaci vznikl v roce 1951. U druhé verze prototypu vyrobené v roce 1953 se stal hlavní zbraní dlouhohlavňový kanon ráže 120 mm. Zesílená kyvná věž se skládala z dvou částí. Spodní otáčivé základny a horního kyvného dílu. Tato horní část byla vybavena zvětšeným záďovým výstupkem, který tvořil protizávaží k nesené zbrani. Byly vyrobeny asi tři kusy prototypových tanků, jejich zkoušky probíhaly v letech 1953 až 1958. Díky nákupu levnějšího severoamerického tanku M47 Patton nebyla zavedena do výzbroje ani jedna z verzí tanku AMX-50.
Rozlišovací znaky prototypu z roku 1953
- kyvná věž původního provedení pro 120 mm kanon měla pravděpodobně dva kryty otvorů pro odsávání spalin umístěny v pravé zadní části věže
- prototyp měl před řidičem ještě čelní pancéřovou desku z jednoho kusu
- trup motorové části byl oproti bojové části o pár centimetrů vyšší
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem
Rozlišovací znaky modernizovaného prototypu z roku 1955 ("Surblindé" - zesílené pancéřování)
- prototyp měl před řidičem čelní pancéřovou desku svařovanou z dvou šikmo uložených pancéřových plechů
- trup bojové a motorové části byl bez výškového rozdílu, horní pancéřová deska byla rovná
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou pravděpodobně vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem
- díky zesílení pancíře dosáhla hmotnost vozidla 60 Mg
Rozlišovací znaky poslední modernizace prototypu z roku 1958 ("Surbaissé" - snížený)
- kyvná věž nového typu má přesunut odsávací otvor do blízkosti kanonu v čelní části stropu věže
- prototyp měl před řidičem tvarovaný pancéř z jednoho kusu vyhotoven odlitím
- napojení čelního pancíře na pancéřové plechy trupu spojeny svarem
- trup a pojezdová část změněny
- pomocné vodicí kladky a napínací kolo podvozku byly u čelní nájezdové části uloženy výše
Zdroj
Modelářská rekonstrukce prototypu z roku 1958.
Věž prototypu z roku 1958.
Ukázka svarů mezi čelním a trupovým pancířem u prototypu z roku 1958.
Prototyp z roku 1958 je exponátem v saumurské tankovém muzeu.
Prototyp z roku 1955 s pancířem z válcovaných plechů.
Prototyp z roku 1953.
V průběhu let 1949-1958 vznikly tři verze podvozku, které byly různě upravovány. První je v zahraniční literatuře občas označována jako AMX-50A a byla určena pro lehčí typ kyvné věže osazené 100 mm kanonem. Druhá a třetí, která často nese označení AMX-50B, je spojována s těžší kyvnou věží osazenou 120 mm kanonem. Naproti tomu francouzské internetové stránky "Char et blindes francais" zásadně rozlišují verze prototypů podle roku vzniku a použité výzbroje.
Konstrukční kancelář Ateliers de construction d'Issy les Moulineaux (AMX) zahájila práce na vozidle AMX-50 koncem roku 1945. Při vývoji vycházela z poznatků konstrukcí německých středních a těžkých tanků. Projekt tanku byl předložen armádě k posouzení v roce 1946. Vozidlo mělo být souměřitelné se sovětskými tanky řady IS. Projekt na modernizaci vznikl v roce 1951. U druhé verze prototypu vyrobené v roce 1953 se stal hlavní zbraní dlouhohlavňový kanon ráže 120 mm. Zesílená kyvná věž se skládala z dvou částí. Spodní otáčivé základny a horního kyvného dílu. Tato horní část byla vybavena zvětšeným záďovým výstupkem, který tvořil protizávaží k nesené zbrani. Byly vyrobeny asi tři kusy prototypových tanků, jejich zkoušky probíhaly v letech 1953 až 1958. Díky nákupu levnějšího severoamerického tanku M47 Patton nebyla zavedena do výzbroje ani jedna z verzí tanku AMX-50.
Rozlišovací znaky prototypu z roku 1953
- kyvná věž původního provedení pro 120 mm kanon měla pravděpodobně dva kryty otvorů pro odsávání spalin umístěny v pravé zadní části věže
- prototyp měl před řidičem ještě čelní pancéřovou desku z jednoho kusu
- trup motorové části byl oproti bojové části o pár centimetrů vyšší
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem
Rozlišovací znaky modernizovaného prototypu z roku 1955 ("Surblindé" - zesílené pancéřování)
- prototyp měl před řidičem čelní pancéřovou desku svařovanou z dvou šikmo uložených pancéřových plechů
- trup bojové a motorové části byl bez výškového rozdílu, horní pancéřová deska byla rovná
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou pravděpodobně vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem
- díky zesílení pancíře dosáhla hmotnost vozidla 60 Mg
Rozlišovací znaky poslední modernizace prototypu z roku 1958 ("Surbaissé" - snížený)
- kyvná věž nového typu má přesunut odsávací otvor do blízkosti kanonu v čelní části stropu věže
- prototyp měl před řidičem tvarovaný pancéř z jednoho kusu vyhotoven odlitím
- napojení čelního pancíře na pancéřové plechy trupu spojeny svarem
- trup a pojezdová část změněny
- pomocné vodicí kladky a napínací kolo podvozku byly u čelní nájezdové části uloženy výše
Zdroj
https://daniel.rabbe.free.fr/fiches/amx/amx50.htm
https://www.achtungpanzer.bos.ru/p_e50.htm
www.chars-francais.net
www.chars-francais.net
https://www.chars-francais.net/archives/m47.htm
www.patton-mania.com
https://www.redtanks.bos.ru/guide.htm
www.uspoliticsonline.com
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Modelářská rekonstrukce prototypu z roku 1958.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Věž prototypu z roku 1958.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Ukázka svarů mezi čelním a trupovým pancířem u prototypu z roku 1958.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp z roku 1958 je exponátem v saumurské tankovém muzeu.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp z roku 1955 s pancířem z válcovaných plechů.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prototyp z roku 1953.
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#140769Verze : 2
Jiří Tintěra
MOD
foto
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#35678Verze : 0
ICE
MOD
Exemplář z muzea v Saumuru.
![]()
(©Radek Havelka)

(©Radek Havelka)
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#162649Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Saumur 2007
Foto Dolin
Foto Dolin
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#223824Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.