Main Menu
User Menu

AMX-50 Surbaissé

AMX-50B

     
Název:
Name:
AMX-50 Surbaissé
Originální název:
Original Name:
AMX-50 Surbaissé
Kategorie:
Category:
těžký tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1958-DD.MM.1958 Ateliers de Construction d'Issy-les-Moulineaux, Issy-les-Moulineaux
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1958-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1949 AMX M4
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
57800 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
11906 mm
Délka korby:
Hull Length:
7235 mm
Celková šířka:
Overall Width:
3400 mm
Celková výška:
Overall Height:
3350 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
490 mm
Šířka pásu:
Track Width:
740 mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
Korba:
- čelní - 60 mm, 64°
- boky - 30 mm
- zadní - 30 mm, 50°
- horní - 20 mm
- spodní - 20 mm


Věž:
- čelní - 85 mm
- boky - 40 mm
- horní - 20 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Maybach HL 295
Výkon:
Power:
625,2 kW při 3000 ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
ZF, 5+1
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
51 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
45 km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
300 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
32 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
3,40 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
1,25 m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
kanon ráže 120 mm, 46 nábojů
Vedlejší:
Secondary:
spřažený kulomet AAT-52 ráže 7,5 mm
kulomet AAT-52 ráže 7,5 mm ve věžičce
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
www.chars-francais.net
sites.google.com
www.tankarchives.ca
www.tanks-encyclopedia.com
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#667911Verze : 0
MOD
AMX-50 120 mm
V průběhu let 1949-1958 vznikly tři verze podvozku, které byly různě upravovány. První je v zahraniční literatuře občas označována jako AMX-50A a byla určena pro lehčí typ kyvné věže osazené 100 mm kanonem. Druhá a třetí, která často nese označení AMX-50B, je spojována s těžší kyvnou věží osazenou 120 mm kanonem. Naproti tomu francouzské internetové stránky "Char et blindes francais" zásadně rozlišují verze prototypů podle roku vzniku a použité výzbroje.

Konstrukční kancelář Ateliers de construction d'Issy les Moulineaux (AMX) zahájila práce na vozidle AMX-50 koncem roku 1945. Při vývoji vycházela z poznatků konstrukcí německých středních a těžkých tanků. Projekt tanku byl předložen armádě k posouzení v roce 1946. Vozidlo mělo být souměřitelné se sovětskými tanky řady IS. Projekt na modernizaci vznikl v roce 1951. U druhé verze prototypu vyrobené v roce 1953 se stal hlavní zbraní dlouhohlavňový kanon ráže 120 mm. Zesílená kyvná věž se skládala z dvou částí. Spodní otáčivé základny a horního kyvného dílu. Tato horní část byla vybavena zvětšeným záďovým výstupkem, který tvořil protizávaží k nesené zbrani. Byly vyrobeny asi tři kusy prototypových tanků, jejich zkoušky probíhaly v letech 1953 až 1958. Díky nákupu levnějšího severoamerického tanku M47 Patton nebyla zavedena do výzbroje ani jedna z verzí tanku AMX-50.

Rozlišovací znaky prototypu z roku 1953
- kyvná věž původního provedení pro 120 mm kanon měla pravděpodobně dva kryty otvorů pro odsávání spalin umístěny v pravé zadní části věže
- prototyp měl před řidičem ještě čelní pancéřovou desku z jednoho kusu
- trup motorové části byl oproti bojové části o pár centimetrů vyšší
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem

Rozlišovací znaky modernizovaného prototypu z roku 1955 ("Surblindé" - zesílené pancéřování)
- prototyp měl před řidičem čelní pancéřovou desku svařovanou z dvou šikmo uložených pancéřových plechů
- trup bojové a motorové části byl bez výškového rozdílu, horní pancéřová deska byla rovná
- pomocné vodicí kladky podvozku byly uloženy v rovině
- dva výfuky motoru jsou pravděpodobně vyvedeny na zádi takzvaným německým stylem
- díky zesílení pancíře dosáhla hmotnost vozidla 60 Mg

Rozlišovací znaky poslední modernizace prototypu z roku 1958 ("Surbaissé" - snížený)
- kyvná věž nového typu má přesunut odsávací otvor do blízkosti kanonu v čelní části stropu věže
- prototyp měl před řidičem tvarovaný pancéř z jednoho kusu vyhotoven odlitím
- napojení čelního pancíře na pancéřové plechy trupu spojeny svarem
- trup a pojezdová část změněny
- pomocné vodicí kladky a napínací kolo podvozku byly u čelní nájezdové části uloženy výše

Zdroj
https://daniel.rabbe.free.fr/fiches/amx/amx50.htm
https://www.achtungpanzer.bos.ru/p_e50.htm
www.chars-francais.net
www.chars-francais.net
https://www.chars-francais.net/archives/m47.htm
www.patton-mania.com
https://www.redtanks.bos.ru/guide.htm
www.uspoliticsonline.com

AMX-50 Surbaissé  - Modelářská rekonstrukce prototypu z roku 1958.

Modelářská rekonstrukce prototypu z roku 1958.
AMX-50 Surbaissé  - Věž prototypu z roku 1958.

Věž prototypu z roku 1958.
AMX-50 Surbaissé  - Ukázka svarů mezi čelním a trupovým pancířem u prototypu z roku 1958.

Ukázka svarů mezi čelním a trupovým pancířem u prototypu z roku 1958.
AMX-50 Surbaissé  - Prototyp z roku 1958 je exponátem v saumurské tankovém muzeu.

Prototyp z roku 1958 je exponátem v saumurské tankovém muzeu.
AMX-50 Surbaissé  - Prototyp z roku 1955 s pancířem z válcovaných plechů.

Prototyp z roku 1955 s pancířem z válcovaných plechů.
AMX-50 Surbaissé  - Prototyp z roku 1953.

Prototyp z roku 1953.
URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#140769Verze : 2
MOD
foto
AMX-50 Surbaissé  -


URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#35678Verze : 0
MOD
Saumur 2007
Foto Dolin
AMX-50 Surbaissé  -


AMX-50 Surbaissé  -


URL : https://www.valka.cz/AMX-50-Surbaisse-t11230#223824Verze : 0