PZL P.11g Kobuz

     
Název:
Name:
PZL P.11g Kobuz PZL P.11g Kobuz
Originální název:
Original Name:
PZL P.11g Kobuz
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.08.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.08.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1939
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1150 kg 2535 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1650 kg 3638 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,719 m 35ft 2in
Délka:
Length:
7,550 m 24ft 9,24in
Výška:
Height:
2,850 m 9ft 4,2in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,90 m2 192.67 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
92,179 kg/m2 18.88 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
PZL-WS-1 Mercury VIII, vzduchem chlazený, přeplňovaný hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 545 kW při 2650 ot./min, maximální stálý výkon 626 kW při 2750 ot./min
Vrtule trojlistá stavitelná Hamilton-Standard
PZL-WS-1 Mercury VIII, nine-cylinder, single-row, supercharged, air-cooled radial engine, rated 730 hp at 2,650 rpm for take-off, maximum power output 840 hp at 2,750 rpm, at 13,976 ft,
driving a three-blade variable-pitch Hamilton-Standard propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
224 l 49.3 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
390 km/h v 4000 m 242.3 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
275 km/h v 3000 m 170.9 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s 2559.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
500 km 310.7 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm na boku motoru (po 500 nábojích) a
4x pevný kulomet PWU wz.33 ráže 7,92 mm v křídle (po 300 nábojích).

Pumový náklad: do 50 kg (4x 12,5 kg puma) pod křídly
Two fixed forward-firing 0.311 inch PWU Wz.33 machine-guns in the sides of the nose, 500 rounds each and
four fixed forward-firing 0.311 inch PWU Wz.33 machine-guns in the wing leading edges 300 rounds each.
Bomb load: Up to 110 lb of disposable stores carried on four underwing hardpoints, rated at 27.5 lb each (four 27.5lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
PZL P.11g Kobuz vznikl spíše jako nouzové řešení poté, co bylo zjištěno, že se vývoj moderní stíhačky PZL P.50 Jastrzab protáhne a napětí ve vztahu s Německem vzrůstalo.
Již v roce 1937 byl projekčně zpracován návrh na použití motoru Mercury VIII, propočty předpokládaly rychlost až 420 km/h. V roce 1939 k zástavbě motoru do draku P.11c došlo, následné zkoušky však ukázaly, že realita je jiná a max. rychlost není vyšší než 390 km/h. Polské letectvo však potřebovalo výkonnější letoun než byly zastaralé PZL P.7a a P.11a, motorů Mercury VIII byl dostatek (měly pohánět Jastrzaba) a proto byla objednána stavba celkem 90 letedel označených P.11g Kobuz. Výroba měla proběhnout ve třech sériích po 30 letounech. S ohledem na skutečnost, že prototyp Kobuzu vzlétl v srpnu 1939 je jasné, že nebyl vyroben žádný další letoun.
Novinkou byla zakrytá kabina pilota, stejná jakou měly exportní stíhačky PZL P.24.
Prototyp byl nasazen bojově a sestřelil dva letouny He-111, po válce byl, po obsazení letiště, zničen německým vojskem.
PZL P.11g Kobuz - In order to provide the P.llc with greater capability, the installation of a 840 hp licence-built Mercury VIIIa engine and four-gun armament was proposed and an enclosed cockpit. A prototype was flown as the P.11g Kobuz and quantity production was initiated, but the German invasion of Poland had started before any of these aircraft were delivered.
Zdroje:
Sources:
Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05
Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN.
L+K 14/67, Letadla 1939-45
L+K 25/1974, Václav Němeček, Monografie
www.pilotfriend.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html
http://www.aviastar.org/air/poland/pzl_p-11.php
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-P-11g-Kobuz-t112264#392817 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více