Název: Name: | Horské vozidlo 3x3 | |
Originální název: Original Name: | Veicolo da Montagna 3x3 | |
Kategorie: Category: | valník | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1960-DD.MM.1963 Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardia | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1960-DD.MM.1963 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 420 | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR ? | |
Počet míst k sezení: Troop Seating Capacity: | 1 + 4 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Náhon: Configuration: | 3x3 | |
Pohotovostní hmotnost: Curb Weight: | 1000 kg | |
Užitečné zatížení: Payload: | 500 kg | |
Celková hmotnost: Gross Vehicle Weight: | ? kg | |
Přípojná hmotnost: Gross Trailer Weight: | ? kg | |
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem: Gross Combination Weight: | ? kg | |
Celková délka: Overall Length: | 3000 mm | |
Celková šířka: Overall Width: | 1100 - 1420 mm | |
Celková výška: Overall Height: | 14201) mm | |
Světlá výška: Ground Clearance: | 250 mm | |
Rozvor: Wheelbase: | 2030 mm | |
Rozchod: Track: | 8302) mm - | |
Brzdová soustava: Braking System: | hydraulická a ruční mechanická | |
Elektrický systém: Electrical System: | ? | |
Pneumatiky: Tyres: | 3x 6,00x15 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | - Moto Guzzi, benzínový, čtyřtaktní, vzduchem chlazený, 2 válce do V (90°) - obsah motoru 754 cm3 - výkon 14,7 kW (20 k) při 4000 ot/min - max. krouticí moment 36 Nm při 2400 ot/min | |
Převodovka: Gearbox: | mechanická, Moto Guzzi (speciál pro toto vozidlo) | |
Spojka: Clutch: | spojka suchá: 6 stupňů vpřed a 1 vzad | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 53 l | |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 50 km/h | |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ? km/h | |
Spotřeba paliva: Fuel Consumption: | 15 l/100 km | |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 350 km | |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ?3) km | |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Nájezdový úhel přední/zadní: Angle of Approach/Departure: | ? ° / ? ° | |
Svah: Gradient: | 274) ° | |
Boční náklon: Side Slope: | ? ° | |
Překročivost: Trench Crossing: | ? m | |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | ? m | |
Brodivost: Fording Depth: | ? m | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 1) prototyp 1330 mm 2) první poloha, druhá poloha 1300 mm 3) vytrvalost 9 hodin 4) svah s pásy 31,5° | |
Zdroje: Sources: | Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN neznámé Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691 Jan Švec: Vozidlo s ekologickým pohonem, bakalářská práce, ČVUT, Brno 2009 La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN nemá bikepassion.org highwayspirit.frbb.net http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html museoauto.poliziadistato.it http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html www.motoguzzi.it http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html www.nasetraktory.eu http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html |
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#706891Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Italská mechanická mula pro alpské střelce
Stručná historie
Kolem roku 1955 vznesli dva italští generálové Garbari a Balanzino požadavek na konstrukci vozidla vhodného k motorizaci horských brigád a v jeho zdůvodnění došli k názoru, že nejvhodnějším řešením bude třístopý motocykl (Mototriciclo).
Vývoje se ujala firma Moto Guzzi. Koncem padesátých let minulého století tak vzniklo vozidlo s netradičním uspořádáním podvozku. Dvacetikusová zkušební série byla vyrobena za finanční podpory USA.
V letech 1957-1958 proběhly zkušební jízdy a vojskové testy. V prostoru poblíž města Dobbiaca (Alto-Comelico) byla 9. července 1958 tříkolka představena zástupcům NATO a sériová výroba se rozběhla v roce 1960.
Generální štáb italské armády rozhodl dne 24. června 1963 o zavedení vozidel do výzbroje, údajně pod názvem: Veicolo da Montagna.
Terénní speciály obdržely horské brigády, kde byly přiděleny k přepravě mužstva a výzbroje, například 81mm minometů, 120mm minometů a 105mm houfnic M56. Poslední dva typy zbraní byly přepravovány v rozloženém stavu. Pro přepravu jedné 105mm houfnice a její obsluhy bylo určeno minimálně pět vozidel. Z toho tři vozidla vezla rozebranou houfnici a dvě munici.
Mechanické muly byly pro zlepšení jízdních vlastností vybaveny přídavným řetězem pro přední kolo a dvěma přídavnými pásy pro kola zadní.
Horský speciál byl do výzbroje italské armády přijat v mnohem menším počtu, než se očekávalo. Snad se tak stalo díky obtížnějšímu ovládání během jízdy a vyšší pořizovací ceně, než bývalo běžné u vozidel obdobných přepravních parametrů. V roce 1975 nabídla armáda civilním zájemcům jejich odkoupení.
V roce 1967 o tříkolku Guzzi 3×3 projevila zájem i italská policie, která si od jeho zavedení slibovala zvýšení pohyblivosti v příhraničním horském terénu. Zkušební jízdy proběhly téhož roku, na sněhu v Alpách, poblíž města Moena (Trento). Průběh a výsledek jízdních zkoušek není znám.
Základní údaje
- charakteristika: vozidlo pro horský terén
- zadavatel: Servizio Tecnico Motorizzazione Esercito (technická služba italské armády)
- výrobce: Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardia
- výroba: 1960-1963
- počet vyrobených kusů: 420 (předsérie a prototypy: 20 ks, plus dvě série po 200 ks)
- zavedení do výzbroje: 1963
- vyřazení z výzbroje: 1975
- tovární název: není znám
- armádní název: Veicolo da Montagna 3×3
- jiné názvy: Autoveicolo da montagna, Moto Guzzi Mototriciclo, Motocarro da montagna, Mulo Meccanico 3×3, atp.
Rozměry
- délka: 3,00 m
- šířka: 1,10 až 1,42 m
- výška: 1,42 m (prototyp 1,33 m)
- světlá výška: 0,25 m
- pohotovostní hmotnost: 1000 kg
Pohonná jednotka
- výrobce, typ: Moto Guzzi, typ neupřesněn (konstrukčně navazuje na experimentální motor V7)
- popis: benzínový, čtyřtaktní, vzduchem chlazený, 2 válce do V (90°)
- obsah motoru: 754 cm3
- vrtání válců: Ø 80 mm
- zdvih válců: 75 mm
- kompresní poměr: 6,5:1
- výkon: 14,7 kW (20 k) při 4000 ot/min
- max. krouticí moment: 36 Nm při 2400 ot/min
- spotřeba paliva: 15 dm3/100 km
- obsah palivové nádrže: 53 dm3
Převodovka:
- mechanická
- výrobce, typ: Moto Guzzi (speciál pro toto vozidlo)
- spojka suchá: 6 stupňů vpřed a 1 vzad
Podvozek
- brzdy: hydraulické a ruční mechanická
- přední hnaná náprava: jednoramenná teleskopická vidlice
- zadní hnaná náprava: dvě jednoramenné kyvné vidlice s přídavnou kladkou pro vedení snímatelného pásu
- rozvor: 2,03 m
- rozchod kol zadní nápravy, dvě polohy nastavení: 0,83 a 1,30 m
- pneumatiky se speciální komorou: 6,00×15 (3 kusy)
- rozměr článku pásu: 200×95 mm
Výkony
- maximální rychlost: 50 km/h
- dojezd: až 350 km (v terénu přibližně 9 hodin)
- poloměr zatáčení: 2,20 m
- svah bez pásů: 60% (27°)
- svah s pásy: 70% (31,5°)
- únosnost: 500 kg
Poznámka
Fotografie a náčrtky, použity z níže uvedených internetových stránek.
Technické údaje upraveny podle ČSN 01 1300.
Zdroj
Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN neznámé
Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691
Jan Švec: Vozidlo s ekologickým pohonem, bakalářská práce, ČVUT, Brno 2009
La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN nemá
Internet
bikepassion.org
highwayspirit.frbb.net
http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html
http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html
museoauto.poliziadistato.it
http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html
www.motoguzzi.it
http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html
www.nasetraktory.eu
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html
Poznámka
Dne 04.03.2011 byly údaje doplněny, nebo opraveny, díky informacím od Jana Roháče.
JRT
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto prototypu Mulo Meccanico z dobového francouzského tisku.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Foto Mulo Meccanico z armádních zkoušek v italských Alpách.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Něco pro modeláře.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Motor Guzzi 760 ccm v řezech.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Prostorový řez Mulo Meccanico z italského motoristického časopisu.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#392365Verze : 1
Jiří Tintěra
MOD
Reklama
Vážení,
před čtrnácti dny jsem dostal dopis s níže uvedenými poznámkami od Jana Roháče - jediného známého majitele mechanické muly v ČR. Cituji:
Prototyp
Jeden z prvních prototypů je na obrázku, kde mula šplhá na zeď. Lze to poznat podle rámu, výfuku a hlavně podle pérování předního kola, které se později montovalo úplně jiné! Prototypy byly o něco málo nižší a "hranatější".
Motor
Co se týká motoru, byl to vůbec první motor u firmy Moto Guzzi konstruovaný do "V napříč" a poprvé byl namontován do Veicolo da Montagna. O hodně později se tento motor montoval do normálních motorek a automobilů FIAT!
Zádní náprava
Nevím jestli v tomto případě se dá hovořit o nápravě, protože ve skutečnosti jsou to dvě nezávislá ramena, která během jízdy (asi 20 metrů) se mohla roztáhnout z 80 cm na 130 cm! I při maximálním rozchodu kol bylo vozidlo velmi vratké v terénu italských Dolomitů. Myslím si, že toto byl také jeden z důvodů (kromě jiných), proč se tyto stroje neosvědčily. Z vlastní zkušenosti vím, že neroztažení kol při jízdě v terénu má za následek převrácení!
Pneumatiky se speciální komorou
Asi je tím myšlen speciální tvar pneumatik s výklenky do kterých přesně zapadají výstupky každého článku přídavného pásu. Tato úprava zabraňuje prokluzování pásu. Je pravda, že jakýkoliv jiný dezén by "neměl šanci" a kola v pásu by prokluzovala.
Fotografie publikována se svolením JR.
před čtrnácti dny jsem dostal dopis s níže uvedenými poznámkami od Jana Roháče - jediného známého majitele mechanické muly v ČR. Cituji:
Prototyp
Jeden z prvních prototypů je na obrázku, kde mula šplhá na zeď. Lze to poznat podle rámu, výfuku a hlavně podle pérování předního kola, které se později montovalo úplně jiné! Prototypy byly o něco málo nižší a "hranatější".
Motor
Co se týká motoru, byl to vůbec první motor u firmy Moto Guzzi konstruovaný do "V napříč" a poprvé byl namontován do Veicolo da Montagna. O hodně později se tento motor montoval do normálních motorek a automobilů FIAT!
Zádní náprava
Nevím jestli v tomto případě se dá hovořit o nápravě, protože ve skutečnosti jsou to dvě nezávislá ramena, která během jízdy (asi 20 metrů) se mohla roztáhnout z 80 cm na 130 cm! I při maximálním rozchodu kol bylo vozidlo velmi vratké v terénu italských Dolomitů. Myslím si, že toto byl také jeden z důvodů (kromě jiných), proč se tyto stroje neosvědčily. Z vlastní zkušenosti vím, že neroztažení kol při jízdě v terénu má za následek převrácení!
Pneumatiky se speciální komorou
Asi je tím myšlen speciální tvar pneumatik s výklenky do kterých přesně zapadají výstupky každého článku přídavného pásu. Tato úprava zabraňuje prokluzování pásu. Je pravda, že jakýkoliv jiný dezén by "neměl šanci" a kola v pásu by prokluzovala.
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Fotografie publikována se svolením JR.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#394832Verze : 1
Jiří Tintěra
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.