Main Menu
User Menu

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál)

Mountain Vehicle 3x3

Veicolo da Montagna 3x3

     
Název:
Name:
Horské vozidlo 3x3
Originální název:
Original Name:
Veicolo da Montagna 3x3
Kategorie:
Category:
valník
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1960-DD.MM.1963 Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardia
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1960-DD.MM.1963
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
420
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR ?
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
3x3
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
1000 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
500 kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
? kg
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
? kg
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
? kg
Celková délka:
Overall Length:
3000 mm
Celková šířka:
Overall Width:
1100 - 1420 mm
Celková výška:
Overall Height:
14201) mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
250 mm
Rozvor:
Wheelbase:
2030 mm
Rozchod:
Track:
8302) mm -
Brzdová soustava:
Braking System:
hydraulická a ruční mechanická
Elektrický systém:
Electrical System:
?
Pneumatiky:
Tyres:
3x 6,00x15
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
- Moto Guzzi, benzínový, čtyřtaktní, vzduchem chlazený, 2 válce do V (90°)
- obsah motoru 754 cm3
- výkon 14,7 kW (20 k) při 4000 ot/min
- max. krouticí moment 36 Nm při 2400 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, Moto Guzzi (speciál pro toto vozidlo)
Spojka:
Clutch:
spojka suchá: 6 stupňů vpřed a 1 vzad
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
53 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
50 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
15 l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
350 km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
?3) km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
274) °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) prototyp 1330 mm
2) první poloha, druhá poloha 1300 mm
3) vytrvalost 9 hodin
4) svah s pásy 31,5°
Zdroje:
Sources:
Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN neznámé
Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691
Jan Švec: Vozidlo s ekologickým pohonem, bakalářská práce, ČVUT, Brno 2009
La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN nemá
bikepassion.org
highwayspirit.frbb.net
http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html
http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html
museoauto.poliziadistato.it
http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html
www.motoguzzi.it
http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html
www.nasetraktory.eu
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#706891Verze : 0
MOD

Italská mechanická mula pro alpské střelce




Stručná historie


Kolem roku 1955 vznesli dva italští generálové Garbari a Balanzino požadavek na konstrukci vozidla vhodného k motorizaci horských brigád a v jeho zdůvodnění došli k názoru, že nejvhodnějším řešením bude třístopý motocykl (Mototriciclo).


Vývoje se ujala firma Moto Guzzi. Koncem padesátých let minulého století tak vzniklo vozidlo s netradičním uspořádáním podvozku. Dvacetikusová zkušební série byla vyrobena za finanční podpory USA.


V letech 1957-1958 proběhly zkušební jízdy a vojskové testy. V prostoru poblíž města Dobbiaca (Alto-Comelico) byla 9. července 1958 tříkolka představena zástupcům NATO a sériová výroba se rozběhla v roce 1960.


Generální štáb italské armády rozhodl dne 24. června 1963 o zavedení vozidel do výzbroje, údajně pod názvem: Veicolo da Montagna.


Terénní speciály obdržely horské brigády, kde byly přiděleny k přepravě mužstva a výzbroje, například 81mm minometů, 120mm minometů a 105mm houfnic M56. Poslední dva typy zbraní byly přepravovány v rozloženém stavu. Pro přepravu jedné 105mm houfnice a její obsluhy bylo určeno minimálně pět vozidel. Z toho tři vozidla vezla rozebranou houfnici a dvě munici.


Mechanické muly byly pro zlepšení jízdních vlastností vybaveny přídavným řetězem pro přední kolo a dvěma přídavnými pásy pro kola zadní.


Horský speciál byl do výzbroje italské armády přijat v mnohem menším počtu, než se očekávalo. Snad se tak stalo díky obtížnějšímu ovládání během jízdy a vyšší pořizovací ceně, než bývalo běžné u vozidel obdobných přepravních parametrů. V roce 1975 nabídla armáda civilním zájemcům jejich odkoupení.


V roce 1967 o tříkolku Guzzi 3×3 projevila zájem i italská policie, která si od jeho zavedení slibovala zvýšení pohyblivosti v příhraničním horském terénu. Zkušební jízdy proběhly téhož roku, na sněhu v Alpách, poblíž města Moena (Trento). Průběh a výsledek jízdních zkoušek není znám.


Základní údaje


- charakteristika: vozidlo pro horský terén
- zadavatel: Servizio Tecnico Motorizzazione Esercito (technická služba italské armády)
- výrobce: Moto Guzzi, Mandello del Lario, Lombardia
- výroba: 1960-1963
- počet vyrobených kusů: 420 (předsérie a prototypy: 20 ks, plus dvě série po 200 ks)
- zavedení do výzbroje: 1963
- vyřazení z výzbroje: 1975
- tovární název: není znám
- armádní název: Veicolo da Montagna 3×3
- jiné názvy: Autoveicolo da montagna, Moto Guzzi Mototriciclo, Motocarro da montagna, Mulo Meccanico 3×3, atp.


Rozměry
- délka: 3,00 m
- šířka: 1,10 až 1,42 m
- výška: 1,42 m (prototyp 1,33 m)
- světlá výška: 0,25 m
- pohotovostní hmotnost: 1000 kg


Pohonná jednotka
- výrobce, typ: Moto Guzzi, typ neupřesněn (konstrukčně navazuje na experimentální motor V7)
- popis: benzínový, čtyřtaktní, vzduchem chlazený, 2 válce do V (90°)
- obsah motoru: 754 cm3
- vrtání válců: Ø 80 mm
- zdvih válců: 75 mm
- kompresní poměr: 6,5:1
- výkon: 14,7 kW (20 k) při 4000 ot/min
- max. krouticí moment: 36 Nm při 2400 ot/min
- spotřeba paliva: 15 dm3/100 km
- obsah palivové nádrže: 53 dm3


Převodovka:
- mechanická
- výrobce, typ: Moto Guzzi (speciál pro toto vozidlo)
- spojka suchá: 6 stupňů vpřed a 1 vzad


Podvozek
- brzdy: hydraulické a ruční mechanická
- přední hnaná náprava: jednoramenná teleskopická vidlice
- zadní hnaná náprava: dvě jednoramenné kyvné vidlice s přídavnou kladkou pro vedení snímatelného pásu
- rozvor: 2,03 m
- rozchod kol zadní nápravy, dvě polohy nastavení: 0,83 a 1,30 m
- pneumatiky se speciální komorou: 6,00×15 (3 kusy)
- rozměr článku pásu: 200×95 mm


Výkony
- maximální rychlost: 50 km/h
- dojezd: až 350 km (v terénu přibližně 9 hodin)
- poloměr zatáčení: 2,20 m
- svah bez pásů: 60% (27°)
- svah s pásy: 70% (31,5°)
- únosnost: 500 kg


Poznámka


Fotografie a náčrtky, použity z níže uvedených internetových stránek.
Technické údaje upraveny podle ČSN 01 1300.


Zdroj
Nicola Pignato: La Mule Mécanique, Véhicules Militaires N°8, Avril 1991, ISSN neznámé
Moto Guzzi, Speciale Motociclismo, Luglio 2006, ISSN 0027-1691
Jan Švec: Vozidlo s ekologickým pohonem, bakalářská práce, ČVUT, Brno 2009
La nascita del motore V7, Guzzi Club - Aquile dello Jonio 2010, ISBN nemá


Internet
bikepassion.org
highwayspirit.frbb.net
http://kettenkrad.livejournal.com/90276.html
http://mondosoccorso.fotopic.net/p16567444.html
museoauto.poliziadistato.it
http://www.appeldephare.com/motos/guzzi2.html
www.motoguzzi.it
http://www.museogottardpark.it/pages/3409.html
www.nasetraktory.eu
http://www.tybrainstorm.de/review/mulo-e.html




Poznámka
Dne 04.03.2011 byly údaje doplněny, nebo opraveny, díky informacím od Jana Roháče.


JRT

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Foto prototypu Mulo Meccanico z dobového francouzského tisku.

Foto prototypu Mulo Meccanico z dobového francouzského tisku.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Foto Mulo Meccanico z armádních zkoušek v italských Alpách.

Foto Mulo Meccanico z armádních zkoušek v italských Alpách.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Něco pro modeláře.

Něco pro modeláře.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Motor Guzzi 760 ccm v řezech.

Motor Guzzi 760 ccm v řezech.
Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Prostorový řez Mulo Meccanico z italského motoristického časopisu.

Prostorový řez Mulo Meccanico z italského motoristického časopisu.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#392365Verze : 1
MOD
Diskuse
Vážení,
před čtrnácti dny jsem dostal dopis s níže uvedenými poznámkami od Jana Roháče - jediného známého majitele mechanické muly v ČR. Cituji:


Prototyp
Jeden z prvních prototypů je na obrázku, kde mula šplhá na zeď. Lze to poznat podle rámu, výfuku a hlavně podle pérování předního kola, které se později montovalo úplně jiné! Prototypy byly o něco málo nižší a "hranatější".


Motor
Co se týká motoru, byl to vůbec první motor u firmy Moto Guzzi konstruovaný do "V napříč" a poprvé byl namontován do Veicolo da Montagna. O hodně později se tento motor montoval do normálních motorek a automobilů FIAT!


Zádní náprava
Nevím jestli v tomto případě se dá hovořit o nápravě, protože ve skutečnosti jsou to dvě nezávislá ramena, která během jízdy (asi 20 metrů) se mohla roztáhnout z 80 cm na 130 cm! I při maximálním rozchodu kol bylo vozidlo velmi vratké v terénu italských Dolomitů. Myslím si, že toto byl také jeden z důvodů (kromě jiných), proč se tyto stroje neosvědčily. Z vlastní zkušenosti vím, že neroztažení kol při jízdě v terénu má za následek převrácení!


Pneumatiky se speciální komorou
Asi je tím myšlen speciální tvar pneumatik s výklenky do kterých přesně zapadají výstupky každého článku přídavného pásu. Tato úprava zabraňuje prokluzování pásu. Je pravda, že jakýkoliv jiný dezén by "neměl šanci" a kola v pásu by prokluzovala.

Moto Guzzi 3x3 (horský speciál) - Fotografie publikována se svolením JR.

Fotografie publikována se svolením JR.
URL : https://www.valka.cz/Moto-Guzzi-3x3-horsky-special-t112020#394832Verze : 1
MOD