Název: Name: | Supermarine Spitfire PR Mk.IB | Supermarine Spitfire PR Mk.IB |
Originální název: Original Name: | Supermarine Spitfire PR Mk.II | |
Kategorie: Category: | průzkumný/pozorovací letoun | reconnaissance/scout aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1940-DD.01.1940 Vickers-Armstrongs Aircraft Ltd., (Supermarine Division), Woolston | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1940-DD.01.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (P9331) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2216 kg | 4885 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,227 m | 36ft 10in |
Délka: Length: | 9,119 m | 29ft 11in |
Výška: Height: | 3,850 m | 12ft 8in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,482 m2 | 242 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | ? lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Rolls-Royce Merlin III, kapalinou chlazený dvanáctiválec o vzletovém výkonu 768 kW. Vrtule trojlistá kovovoá DH 5/29 s konstantními otáčkami. | Rolls-Royce Merlin III, twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated 1,030 hp at take-off, driving a three-bladed DH 5/29 constant-speed metal propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 386 l + 133 l v jedné přídavné nádrži v zadní části trupu. | 84 UK gallons and 29.26 UK gallons in additional fuel tank in a fuselage. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 563.3 km/h v 6096 m | 350 mph in 20000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 482.8 km/h v 4572 m | 300 mph in 15000 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,8 m/s | 2519.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9418 m | 30900 ft |
Dolet: Range: | 1203.8 km | 748 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1501.5 km | 933 mi |
Výzbroj: Armament: | žádná | None |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Průzkumný Spitfire PR Mk.IA ukázal, že Spitfiry mohou být dobrými průzkoumnými letouny, ale jejich dolet byl zatím krátký, proto W/Cdr. F. S. Cotton nechal do PR Mk.IB nainstalovat za pilotní kabinu další palivovou nádrž. Kamery zůstaly stejného typu (F.24), zaměněn byl objektiv, který měl nyní ohniskovou vzdálenost 203,2 mm. F/Lt Longbottom s tímto letounem provedl dne 10. 02. 1940 první dálkový průzkumný let nad přístav Wilhelmshaven a Emden. Vzlet byl proveden z francouzského letiště Seclin (nedaleko Lille). Letoun byl kamuflován petrolejově modrou barvou na všech plochách. Otvory po demontovaných kulometech byly pečlivě zakryty, přetmeleny a následně přebroušeny, letoun byl zbaven vysílačky, zaměřovače a fotokulometu | While the first two PR Spitfires had proved the concept, they had also reveals some flaws with it. The camera chosen did not give enough detail, and the range was too short. Accordingly, W/Cdr. F. S. Cotton installed an extra 29 gallon fuel tank behind the pilot, and replaced the cameras with an improved F.24 with an 8in lens. This version was first used on 10 February 1940 when it took photographs of the German naval bases at Wilhelmshaven and Emden. It was given the designation PR Type B. |
Zdroje: Sources: | Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey: My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK, rok 1985, ISBN: 0 946184 186 Philip J. R. Moyes, Supermarine Spitfire I & II, Aircraft Profile No.41., rok 1967 Peter Caygill, Spitfire Mk.I-V, Bojové legendy, Nakladatelství Jan Vašut s. r. o., rok 2004, ISBN 80-7236-320-4 Zdeněk Hurt, Supermarine Spitfire Mk.I-II, Naše vojsko, Praha, 1993, ISBN:89-206-0390-5 www.xs4all.nl archiv autora |