Main Menu
User Menu

Supermarine Seafire Mk.45

     
Název:
Name:
Supermarine Seafire Mk.45
Originální název:
Original Name:
Supermarine Seafire Mk.45
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
Cunliffe-Owen Aircraft Ltd., Eastleigh
Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd. (Supermarine Division), South Marston
Období výroby:
Production Period:
12.03.1945-DD.12.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 Cunliffe-Owen
50 Supermarine (Sn.LA428-457, LA480-499)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3230 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4309 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
11.260 m
Délka:
Length:
10.160 m
Výška:
Height:
4,140 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22.67 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
190,41 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 61, kapalinou chlazený dvanáctiválec s válci do V o vzletovém výkonu 1 529 kW.
Vrtule pětilistá Rotol s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 352,8 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 136 - 204 l v přídavné nádrži pod trupem.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
712.9 km/h v 6888 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
457.1 km/h v 6096 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
24.4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,0 min do 5852 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12497 m
Dolet:
Range:
780.5 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1400.1 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.II ráže 20 mm, 150/175 nábojů.
Pumový náklad: 2x puma o hmotnosti 227 kg.
Uživatelské státy:
User States:
Velká Británie
Poznámka:
Note:
Supermarine Type 388

(popsáno v následujícím příspěvku)
Zdroje:
Sources:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
PeterCaygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI-F.24, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha 8, rok 2005, ISBN 80-7236-396-4
https://www.airwar.ru/enc/fww2/sfire47.html
https://www.spitfireperformance.com/dp851.html
www.historyofwar.org
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#388021Verze : 0
MOD
Stručná historie Seafiru Mk.45

Supermarine Type 388

Supermarine Seafire Mk.45 představoval jen velice mírně navalizovanou verzi pozemního Spitfiru Mk.21. Poháněn byl motorem Griffon řady 60, který byl přeplňován dvoustupňovým dvourychlostním kompresorem.
Hovoříme-li o mírné navalizaci letounu, v praxi to znamenalo: instalací přistávacího háku pod ocasní část, instalaci radiostanice používané námořním letectvem a přidání ochranné hrazdičky před ostruhové kolo.

Křídlo bylo převzato od pozemního Spitfiru Mk. 21, tedy nebylo sklopné a bylo vybaveno pozměněnými koncovými oblouky (svým půdorysem se podobalo křídlu stíhacího letounu Hawker Tempest). Díky tomu, že se křídlo nedalo složit, zabíral letoun na palubě příliš mnoho místa. Seafiry Mk.45 dostaly ještě starou kabinu, tzn., že trup za kabinou nebyl snížen.

Pohon u sériových letadel obstarával kapalinou chlazený dvanáctiválec Rolls-Royce Griffon 61 o výkonu 1 529 kW, motor přenášel svůj výkon na pětilistou Rotol s konstantní rychlostí otáček, což znamená, že úhel náběhu vrtulových listů se měnil zcela automaticky, podle režimu letu. Dále byly prováděny testy s protiběžnými vrtulemi (tím se odstranil gyroskopický moment vrtule), pro tyto testy byl instalován motor Griffon 85 s příslušnnou převodovkou (reduktorem).

Výzbroj odpovídala pozemnímu Spitfiru - čtyři kanony Hispano Mk.II se zásobou 175 granátů pro vnitřní kanony a vnější kanony nesly zásobu „pouhých“ 150 granátů. Pumový náklad byl nesen na závěsníku pod trupem, na který bylo možno zavěsit pumu o hmotnosti 227 kg nebo hlubinnou nálož typu Mk. IX.

Námořní piloti tyto stroje neměli vůbec v oblibě, jestliže měli výhrady k Seafiru Mk.15, tak u tohoto letounu se vše ještě vystupňovalo. Letoun vykazoval špatnou podélnou stabilitou a při letu kladl velké nároky na pilota. Seafire Mk. 45 byl, na rozdíl od Spitfiru Mk.21, neúspěšným typem letadla, pro službu na palubách letadlových lodí byl nedostatečně vybaven a neměl dobré letové vlastnosti. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno 50 Seafirů této verze.

Několik letounů bylo upraveno pro plnění průzkumných úkolů a pro tento účel neslo dvě kamery F.24 v trupu za kabinou. Tyto stroje byly označeny jako Seafire FR Mk.45.


Použité prameny:
Cyril R. Russell, Spitfire Odyssey, My Life At Supermarines 1936-1957, Kingfisher Railway Productions, UK rok 1985, ISBN: 0 946184 186
Richard Ward, Supermarine Spitfire Mk. XII-24, Supermarine Seafire Mk.I-47., Aircam Aviation Series No.8, Arco Pub, 1969, ISBN-13: 978-0668021098
Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
Peter Caygill, Bojové legendy, Spitfire Mk.VI-F.24, Nakladatelství Jan Vašut s.r.o., Praha 8, rok 2005, ISBN 80-7236-396-4
archiv autora

Supermarine Seafire Mk.45 -


Supermarine Seafire Mk.45 -


Supermarine Seafire Mk.45 -


URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#387949Verze : 1
MOD
.
Supermarine Seafire Mk.45 - První prototyp Seafiru Mk. 45. Vznikl úpravou standardního Spitfiru Mk. 21 sériového čísla TM379. Stroj proto nesl standardní kamufláž RAF - horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy natřeny střední mořskou  šedou, pruh na trupu a vrtulový kužel natřeny nebeskou modrou typu S. Žluté P v kruhu je označením prototypu.

První prototyp Seafiru Mk. 45. Vznikl úpravou standardního Spitfiru Mk. 21 sériového čísla TM379. Stroj proto nesl standardní kamufláž RAF - horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavé zelené a oceánské šedé, spodní plochy natřeny střední mořskou šedou, pruh na trupu a vrtulový kužel natřeny nebeskou modrou typu S. Žluté P v kruhu je označením prototypu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Supermarine-Seafire-Mk-45-t109884#465466Verze : 0
MOD