Název: Name: | MK 108 | |
Originální název: Original Name: | MK 108 | |
Výrobce: Producer: | Rheinmetall-Borsig, Düsseldorf, Berlin and Unterlüß / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1943-DD.MM.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.1942 | |
Použití: Use: | Bv 155 - prototype flown Bv 40 - 6 examples built Fw 190 - variants Ta 152 C and H Ta 154 He 219 Ho 229 - prototype flown He 162 - prototype Ju 388 J-1 night fighter version Bf 109 G-6/U4 and K-4 Bf 110 G-2 Me 163 Me 209 Me 262 Me 410 B-2/U2/R2 version | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost: Weight: | 58 kg | |
Ráže: Calibre: | 30 mm / 1.18 inch | |
Náboj: Cartridge: | 30×90RB | |
Délka hlavně: Barrel Length: | 545 mm | |
Celková délka: Overall Length: | 1057 mm | |
Používaná munice: Ammo Used: | Průbojné tříštivé zápalné (370 g) zápalné (330 g) V praxi se nakonec používal pouze dva typy munice Minengeschoß tříštivé-zápalné a zápalné. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální dostřel: Maximum Range: | 1 km | |
Rychlost střelby: Rate of Fire: | 650 ran/min | |
Úsťová rychlost: Muzzle Velocity: | 505 - 540 m/s | |
Poznámka: Note: | Největším nedostatkem této zbraně byla nízká úsťová rychlost a to recipročně znamená také malý účinný dostřel. Pravdou je, že kanón MK 108 byl navržen pro boj s bombardéry, které nejsou schopny provádět obranné manévry, protože letí v boxech, ale i proti těmto bombardérům musela být palba vedena ze vzdálenosti 200 - 300 m. Při střelbě na vzdálenost 1 000 m poklesl granát o 41 m. Balistická křivka byla dosti strmá. Používaná munice byla typu M-geschloss, granáty byly vyrobeny tažením z kvalitní oceli. Stěna granátu byla poměrně tenká, ale do vzniklé větší dutiny v granátu bylo vloženo více vysokoexplozivní výbušniny. Tento granát měl značný destruktivní účinek, ale tenkostěnný obal nevytvořil velké množství střepin. | |
Zdroje: Sources: | http://www.deutscheluftwaffe.de/.../rheinmetall108.htm#Technische Daten users.skynet.be users.skynet.be http://robdebie.home.xs4all.nl/me163/weapons15.htm http://www.quarryhs.co.uk/WW2guneffect.htm http://www.stormbirds.com/warbirds/tech_mk108.htm http://www.airwar.ru/weapon/guns/mk-108.html |
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#528379Verze : 1
Vláďa
MOD
MK 108
Je letecký kanón s jednoduchým závěrem vyráběný firmou Rheinmetall Borsig. Byl zavedený do výzbroje Luftwaffe ke konci války. Tento účinný kanón s relativně malou hmotností a vysokou spolehlivostí byl vyráběn ve velkých sériích.
Kanón MK 108 některými vnějšími rysy připomíná svého předchůdce MK 103. Je ale výrazně kratší, čehož bylo dosaženo podstatným zkrácením hlavně. Měl neuzamčený závěr s takzvaným předzápalem, čož byl princip použitý u kanónu MG FF, kterým byla vyzbrojena letadla ze začátku války.
Zbraň byla konstruována pro naprosto nový náboj. Ten měl téměř válcovou nábojnici a zvýšený účinek v cíli. Používal se ve dvou provedeních trhavých, jeden typ granátu byl čistě zápalný a jeden trhavý-zápalný. Celková délka těchto nábojů byla 205 mm, což bylo oproti nábojům pro MK 103 s délkou 298 mm o dost méně.
Konstrukce této nové zbraně byla postavena na dvou základních kamenech. Prvním byl nový náboj, který byl výrazně kratší než dosud používaný. Druhým byla skutečnost, že při útoku stíhač zahajoval palbu poměrně blízko u cíle, takže nebylo nutné trvat na vysoké úsťové rychlosti střely. Důraz byl položen hlavně na vysoké kadenci, protože samotná střelba vždy trvala krátkou chvíli a proto bylo potřeba vystřelit za krátký čas co nejvíc nábojů.
Nízká úsťová rychlost umožnila konstruktérům použít neuzamčený závěr s předzápalem. Princip jeho činnosti stavěl na tom, že náboj ( s téměř válcovou nábojnicí ) byl závěrem zasunut do nábojové komory nepohyblivé hlavně a během tohoto pohybu vpřed byl iniciován. Tím se na začátku pohybu střely v hlavni musela část energetického impulzu výstělu nejprve spotřebovat na zastavení závěru a teprve zbývající část pak odsouvala závěr vzad. Použití předzápalu tak umožnilo podstatně snížit hmotnost závěru, z důvodů jeho menšího namáhání výstřelovými tlaky a rázy. Inicializace zápalky u MK 108 byla elektrická. Dálkové ovládání celé zbraně bylo řešeno jako elektro-pneumatické.
Velmi zajímavý byl podávací mechanismus zbraně. Tento kanón totiž postrádal vyhazovač. Po výstřelu byla nábojnice po vytažení z nábojové komory vtažena nejprve zpět do článku nábojového pásu. Poté došlo k posuvu pásu a odstranění prázdné nábojnice ze zbraně. Jakmile článek s nábojnicí opustil prostor tzv. stolového podávacího mechanizmu, došlo k jeho oddělení od nábojového pásu. Ten byl totiž konstruován jako rozpadávací i s prázdnou nábojnicí. Důvodem bránícím jeho dřívějšímu rozpadnutí na jednotlivé články byla samotná střela.
Kanón MK 108 se v boji velice osvědčil. Vynikal při dané ráži poměrně malou hmotností a jednoduchou zástavbou do letounů. Jeho granát ráže 30 mm měl v cíli takový účinek, že často i dva zásahy stačily ke zničení cíle.
Příklad používané munice :
30 mm zápalný-trhavý
Hmotnost náboje : 475 g
Hmotnost střely : 370 g
Hmotnost prachu : 29,5 g
Délka náboje : 205 mm
Úsťová rychlost : 500 m/s
Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- J. Schmid, Letadla 1939-45 ( Německo 1/2), Jiří Fraus 1993, ISBN 80-85784-02-5/80-85784-10-6
- archiv autora
Je letecký kanón s jednoduchým závěrem vyráběný firmou Rheinmetall Borsig. Byl zavedený do výzbroje Luftwaffe ke konci války. Tento účinný kanón s relativně malou hmotností a vysokou spolehlivostí byl vyráběn ve velkých sériích.
Kanón MK 108 některými vnějšími rysy připomíná svého předchůdce MK 103. Je ale výrazně kratší, čehož bylo dosaženo podstatným zkrácením hlavně. Měl neuzamčený závěr s takzvaným předzápalem, čož byl princip použitý u kanónu MG FF, kterým byla vyzbrojena letadla ze začátku války.
Zbraň byla konstruována pro naprosto nový náboj. Ten měl téměř válcovou nábojnici a zvýšený účinek v cíli. Používal se ve dvou provedeních trhavých, jeden typ granátu byl čistě zápalný a jeden trhavý-zápalný. Celková délka těchto nábojů byla 205 mm, což bylo oproti nábojům pro MK 103 s délkou 298 mm o dost méně.
Konstrukce této nové zbraně byla postavena na dvou základních kamenech. Prvním byl nový náboj, který byl výrazně kratší než dosud používaný. Druhým byla skutečnost, že při útoku stíhač zahajoval palbu poměrně blízko u cíle, takže nebylo nutné trvat na vysoké úsťové rychlosti střely. Důraz byl položen hlavně na vysoké kadenci, protože samotná střelba vždy trvala krátkou chvíli a proto bylo potřeba vystřelit za krátký čas co nejvíc nábojů.
Nízká úsťová rychlost umožnila konstruktérům použít neuzamčený závěr s předzápalem. Princip jeho činnosti stavěl na tom, že náboj ( s téměř válcovou nábojnicí ) byl závěrem zasunut do nábojové komory nepohyblivé hlavně a během tohoto pohybu vpřed byl iniciován. Tím se na začátku pohybu střely v hlavni musela část energetického impulzu výstělu nejprve spotřebovat na zastavení závěru a teprve zbývající část pak odsouvala závěr vzad. Použití předzápalu tak umožnilo podstatně snížit hmotnost závěru, z důvodů jeho menšího namáhání výstřelovými tlaky a rázy. Inicializace zápalky u MK 108 byla elektrická. Dálkové ovládání celé zbraně bylo řešeno jako elektro-pneumatické.
Velmi zajímavý byl podávací mechanismus zbraně. Tento kanón totiž postrádal vyhazovač. Po výstřelu byla nábojnice po vytažení z nábojové komory vtažena nejprve zpět do článku nábojového pásu. Poté došlo k posuvu pásu a odstranění prázdné nábojnice ze zbraně. Jakmile článek s nábojnicí opustil prostor tzv. stolového podávacího mechanizmu, došlo k jeho oddělení od nábojového pásu. Ten byl totiž konstruován jako rozpadávací i s prázdnou nábojnicí. Důvodem bránícím jeho dřívějšímu rozpadnutí na jednotlivé články byla samotná střela.
Kanón MK 108 se v boji velice osvědčil. Vynikal při dané ráži poměrně malou hmotností a jednoduchou zástavbou do letounů. Jeho granát ráže 30 mm měl v cíli takový účinek, že často i dva zásahy stačily ke zničení cíle.
Příklad používané munice :
30 mm zápalný-trhavý
Hmotnost náboje : 475 g
Hmotnost střely : 370 g
Hmotnost prachu : 29,5 g
Délka náboje : 205 mm
Úsťová rychlost : 500 m/s
Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- J. Schmid, Letadla 1939-45 ( Německo 1/2), Jiří Fraus 1993, ISBN 80-85784-02-5/80-85784-10-6
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#253580Verze : 0
Reklama
Reklama
Kanón Mk-108 A3, Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz, Německo, 2009. (fotografie ©Radek Havelka)

URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#320486Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Československé označenie kanóna bolo vz. 108/30N. Tvoril výzbroj niekoľkých kusov stíhačiek Avia S-92. Ku 16.03.1946 sa ich v Československu nachádzalo 170 ks a 23 000 ks munície. Jeho skúšky prebehli v roku 1948 na stíhačke Avia S-92.2.
Zdroj:
Irra, Miroslav: Avia S/CS-92. Me-262 v československém letectvu
Zdroj:
Irra, Miroslav: Avia S/CS-92. Me-262 v československém letectvu
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#525634Verze : 0
Janko PALIGA
MOD
Vážený pane Greywolf,musím Vám oponovat v jedné věci.Kanon nepoužíval předzápal a energie vyhořelé prachové náplně se nepoužívala na zbrždění a vrácení úderníku zpět.Pohyb úderníku zajišťovaly 3 pružiny-pohyb vpřed a stlačený vzduch-pohyb vzad.
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#274454Verze : 0
Zasielam link na anglicky písanú stránku venovanú tejto zbrani. Stránka obsahuje technický popis zbrane a munície, ďalej technickú dokumemtáciu, fotografie a zosnam typov lietadiel kde bola zbraň namontovaná ako aj zoznam typov, kde bola montáž plánovaná.
http://www.luft46.com/armament/mk108.html
http://www.luft46.com/armament/mk108.html
URL : https://www.valka.cz/DEU-MK-108-30-mm-kanon-t10848#281559Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.