Main Menu
User Menu

USA - AIM-7A Sparrow I

AAM-N-2

     
Název:
Name:
AIM-7A Sparrow I
Originální název:
Original Name:
AIM-7A Sparrow I
Kategorie:
Category:
protiletadlová řízená střela krátkého dosahu
Výrobce:
Producer:
Sperry,
Období výroby:
Production Period:
XX.XX.195X-XX.XX.1956 (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2000 (1000 ?)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
XX.XX.1948 (?)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost střely:
Missile Weight:
143 kg
Hmotnost hlavice:
Warhead Weight:
20 kg
Celková délka:
Overall Length:
3741 mm
Průměr těla:
Diameter:
203 mm
Rozpětí křídel:
Wingspan:
940 mm
Způsob navedení:
Guidance System:
po paprsku radaru
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Aerojet 1.8KS7800
- raketový motor na tuhé palivo
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
Mach 2,5
Dosah:
Range:
10 km
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Zprvu (do roku 1963) byla střela označována jako AAM-N-2 Sparrow I.
Zdroje:
Sources:
https://www.designation-systems.net/
URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-7A-Sparrow-I-t10807#187713Verze : 0
MOD
AIM-7A Sparrow I
AAM-N-2 Sparrow I


V roce 1947 zadalo americké námořnictvo společnosti Sperry vyvinout radiolokační naváděcí systém pro neřízenou raketu HVAR ráže 127 mm tak, aby se z ní stala protiletadlová řízená střela. Průměr 127 mm se zanedlouho ukázal být příliš malý, a tak byl společnosti Douglas zadán vývoj nového draku střely s průměrem zvětšeným na 203 mm. Nová střela dostala v roce 1948 označení AAM-N-2. První letové testy s prototypy AAM-N-2 se uskutečnily v roce 1948. Po zdlouhavém a náročném vývoji k prvním střelbám s využitím naváděcí soustavy rakety došlo 3. prosince 1952, kdy střela odpálená z letounu pilotovaného LtCdr C. C. Andrewsem zasáhla a zničila cíl F6F-5K. Střela u amerického námořnictva dosáhla operační způsobilosti v roce 1956. Tvořila výzbroj stíhacích letadel F3D-1M Skynight, F3D-2M Skynight a F7U-3M Cutlass. Raketa byla naváděna na cíl pomocí paprsku radiolokátoru letounu, který cíl zachytil. Radiolokátor mateřského letounu musel přitom cíl ozařovat po celou dobu letu rakety. Tento způsob navedení tak vylučuje zteč na manévrující cíle. Další nevýhodou bylo, že naváděcí systém byl spřažen s optickým zaměřovačem mateřského letounu, což v praxi znamenalo použití jen na krátké vzdálenosti při přímé viditelnosti cíle. Střel Sparrow I bylo společností Sperry v Bristolu (stát Tennesse) vyrobeno 2000 kusů (podle některých zdrojů jen 1000), které ve službě u námořnictva vydržely jen velmi krátkou dobu. Výroba této verze byla ukončena v roce 1956. V rámci sjednocení označování jednotlivých typů výzbroje amerických ozbrojených sil byly AAM-N-2 v roce 1963 přeznačeny na AIM-7A.




Zdroje
1) Parsch, A.: AIM/RIM-7, Designation-Systems.net, 13 April 2007
2) Gunston, B.: The AAM Story – Part Four, Air International, March 1987
3) Jane′s All the World′s Aircraft, 1975
4) Jane′s All The World′s Aircraft, 1983
5) Jane′s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2000
6) Jane′s Air-Launched Weapons, Coulsdon, 2002
7) Kolektiv: McDonnell F-4 Phantom: Spirit in the Skies, Norwalk, 2002
8) https://www.novia.net/~tomcat/AIM-7.html
9) https://en.wikipedia.org/wiki/AIM-7_Sparrow
10) www.scramble.nl
11) www.fas.org
URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-7A-Sparrow-I-t10807#325628Verze : 0
MOD
...
URL : https://www.valka.cz/USA-AIM-7A-Sparrow-I-t10807#35957Verze : 0
MOD