Main Menu
User Menu

Potez 63-11 A.3

     
Název:
Name:
Potez 63.11 A.3
Originální název:
Original Name:
Potez 63.11 A.3
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1940 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord, Méaulte /
DD.MM.1940-DD.MM.1941 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord, Les Mureaux /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.MM.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
723
První vzlet:
Maiden Flight:
31.12.1938
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3154 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4433 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
16 m
Délka:
Length:
11,07 m
Výška:
Height:
3,67 m
Plocha křídla:
Wing Area:
32,7 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
135,566 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Gnome-Rhône GR 14 M4/5 (515 kW/700 k), třílistá vrtule Ratier 1527/8 nebo GR 2190/1
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
950 l (1939)
1120 l (1940)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
425 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
300 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
8,4 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8500 m
Dolet:
Range:
1500 (950 l nádrž) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1700 (1120 l nádrž) km
Výzbroj:
Armament:
3x kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm, jeden pevný střílející dopředu, jeden pevný střílející za letoun a jeden pohyblivý v kabině pozorovatele
letouny vyrobené v roce 1940:
8x 10 kg pumy v trupu, 4x 50 kg pumy pod křídly, některé stroje byly vybaveny další trojcí mulometu MAC 1934 pod trupem nebo čtyřmi pod křídly
Uživatelské státy:
User States:







Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Fernandez, J.: Potez 63 Family, MMP, Sandomierz 2008
https://en.wikipedia.org/wiki/Potez_630
https://www.histaviation.com/Potez_63_series.html
https://www.airwar.ru/enc/spyww2/p63-11.html
URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#4647Verze : 3
MOD
Potez 63-11 ve službách Luftwaffe


Po porážce Francie ukořistili Němci velké množství leteckého materiálu. Potezů 63-11 A3 jim padlo do rukou kolem 80., většina ve výrobním závodě v Méaulte. Zde v roce 1942 Němci přikázali výrobu obnovit a objednali 120 nových strojů, zda byl nějaký dokončen však není jisté, pravděpodobně bylo několik letadel smontováno s dílů uložených ve skladech. Po okupaci zbytku Francie v listopadu 1942 bylo ukořistěno dalších 134 letounů. Část z nich ale byla odprodána do Rumunska, Itálie a Maďarska.


Luftwaffe své Potezy 63-11 používala zejména k výcviku, případně jako štábní a spojovací letouny.


Prameny:
Fernandez, J.: Potez 63 Family, MMP, Sandomierz 2008
https://www.histaviation.com/Potez_63_series.html

Potez 63-11 A.3 -



Web autora : https://www.histaviation.com/Potez_63_series.html

Potez 63-11 A.3 -



Web autora : https://www.histaviation.com/Potez_63_series.html

URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#388278Verze : 0
MOD
Potez 63-11 v Itálii


Informací o službě francouzských letadel v Itálii není mnoho a platí to též o Potez 63-11. První kusy padly Italům do rukou po francouzské kapitulaci v červnu 1940, další zřejmě dodali Němci a poslední kusy ukořistili Italové po okupaci zbytku Francie v listopadu 1942. Do služby se tak dostalo zřejmě 46 strojů.
Italové nejprve letouny používali k výcviku, protože na začátku války trpěli nedostatkem moderních strojů všech kategorií. Ovšem po porážce sil Osy v Africe a velkých ztrátách, byly některé stroje používány i u bojových jednotek a používány k hlídkování u francouzského pobřeží. V roce 1943 bylo nejméně 15 kusů přelétnuto přímo do Itálie, ale bojově zřejmě nasazeny nebyly.
Působení typu v řadách Regia Aeronautica je tak pouze epizodou.


Prameny:
Dunning, C.: Courage Alone, Hikoki Pub., Manchester 2009
italie1935-45.forumactif.net

Potez 63-11 A.3 -



Web autora : https://italie1935-45.forumactif.net/t456-potez-63-11-de-prise-ecrase-en-1943-a-vauvenargues-13

Potez 63-11 A.3 -



Web autora : https://italie1935-45.forumactif.net/t1051-materiels-allies-aux-couleurs-italiennes

URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#388276Verze : 0
MOD
Průzkumný letoun Potez 63-11 (No 814) ze stavu GR I/33, květen 1940.
Potez 63-11 A.3 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#420142Verze : 0
MOD
Potez 63.11 ve službách Vichistické Francie
Potez 63-11 A.3 - GR II/14

GR II/14

Web autora : https://www.forum-auto.com/les-clubs/discussions-salon/sujet221-4865.htm

Potez 63-11 A.3 -



Web autora : https://passiondesavions.blogspot.com/2008_04_01_archive.html

URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#24608Verze : 0
Potez 63-11 A3 ukoristený Nemcami na neznámom francúzskom letisku, nedatovaný snímok. Vojak ležiaci na krídle pri motore drží v rukách francúzsky letecký guľomet MAC 1934 kal. 7,5 mm.


https://waralbum.ru/117557/
histomil.com

Potez 63-11 A.3 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#539099Verze : 2
MOD
Potez 63.11 №641 patriaci veliteľovi GAO 515, jún 1940.


Aviacia Francii vo vtoroj mirovoj vojne, Virtualnyj pilot č. 8/9, str. 41 (Авиация Франции во второй мировой войне, Виртуальный пилот № 8/9)

Potez 63-11 A.3 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-63-11-A-3-t1075#636418Verze : 0
MOD