1. pluk stíhacího letectva [1943-2000]

1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego "Warszawa"
(Založeno během linkování)
URL : https://www.valka.cz/1-pluk-stihaciho-letectva-1943-2000-t107008#381554 Verze : 0
Založen v srpnu 1943, v rámci formování Korpusu Polskich Sil Zbrojnych v SSSR. Základem byl rozkaz nr. 1 velitele 1. Korpusu Polskiego w SSSR, ze srpna 1943 a báze existující samostatné stíhací eskadry při 1. Dywizji Piechoty im. T. Kościuszki. Za rok - tedy v srpnu 1944 pluk byl uznán za boje schopného. Následně byla jednotka pod vedením Mjr. pil. Tadeusze Wicherkiewicze přesunuta na letiště Dys pod Lublinem. 23. srpna pak vykonala svůj první bojový let, když posádky 4 strojů Jak, měly na starost ochranu Il-2m3 nad Warkou. Pluk se účastnil bojů nad oblastí Bugu a Wisly, později se podílel na Waršavské operaci, a to prvně v 1. Polske Dywizji Lotniczej, posléze od 31. října 1944 v 4. Mieszane Dywizji Lotniczej. Od 9. března 1945 operoval z letiště v Miroslawcu. Aktivně se účastnil vzdušných bojů na Pomorzu. 4. května 1945 pak zakončil své bojové nasazení na letišti v Methlowě. Piloti se účastnili 56 leteckých soubojů, ze kterých si odnesli vítězství nad 9 letouny nepřítele.
Po konci válečných aktivit byl pluk přemístěn na letiště v Bydgoszczy, odtuď se v červenci přemístil na letiště v Modlinie. Poté byl součástí 1. Myśliwske Dywizji Lotniczej. Po její rozformování 30. října 1946 se stal samostatným stihacím plukem. V te dobe letal na letounech Jak-9P, v březnu 1948, se přemístil na letiště v Bemowie. 7. dubna 1951, byl začleněn do 5. Dywizje Lotnictwa Myśliwskiego Obrony Przeciwlotniczej. V té době byl přezbrojen z pístových Jaků na proudové Jaky 17 a 23, následně Migy 15 a jejich modernizované jakož i licenčně vyráběné verze.
Nakonec byl přemísteń na letiště Mińsk-Mazowiecki kde zůstal, až do svého rozformování. Od 6. července 1957 byl podřízen 1. Korpusu Obrony Przeciwlotniczej Obszaru Kraju, následně 1. Korpusu Obrnoy Powietrznej Kraju. Jednalo se vždy o avangardní jednotku, která jako první získala tu nejmodernější výzbroj a tak to byly roku 1963 Migy-21F-13 a roku 1989 MiGy-29. Další MiGy-29, byly získány v 90. letech z České Republiky. V září 1996 byl rozpuštěn 1. Korpus Obrony Powietrznej a 1. Pulku Lotnictwa Myślieskiego "Warszawa" im. gen. bryg. pil. Stefana Pawlikowskiego byla podřízena 2. Korpusu Obrony Powietrznej.
Ve svých tradicích navázal na eskadry 7. a 19. z doby polsko-bolševické války, stíhacích eskader 1. Pluku Lotniczego a také polských perutí v RAF - 303. a 316. Piloti 1. eskadry tak nosiliy kościuszczkowský znak 111. Eskadry Myśliwskiej a 303. perutě, piloti 2. eskadry pak nosili znak 113. Eskadry Myśliwskiej a 316. perutě. Na polsko-francouzské tradice navázal pluk 14-16 června 1993 přátelským svazskem z francouzskou 2. stíhací eskadrou z Dijonu.
Nakonec byl pluk na základě rozkazu č. 307 z 23. října 2000 přetransformován - mimojiné tak vznikla 1. Eskadra Lotnictwa Taktycznego. Tím se vlastně historie pluku uzavírá, byť jeho tradice žijí dál zvláště v 1. ELT.


Velitelé:
Mjr. pil. Tadeusz Wicherkiewicz 1944
Mjr. pil. Jan Tałdykin 1944-1945
Mjr. pil. Wasyl Gaszyn 1945
Ppłk. pil. Michał Bujewicz 1945-1946
Ppłk. pil. Tadeusz Wicherkiewicz 1946-1948
Ppłk. pil. Jan Frey-Bielecki 1948-1949
Ppłk. pil. Wasyl Bytstrow 1949-1951
Ppłk. pil. Tadeusz Krepski 1952-1953
Ppłk. pil. Stefan Płoszański 1953-1955
Ppłk. pil. Lucjan Kałkus 1955-1962
Ppłk. pil. Stanisław Mielczarek 1963-1964
Płk. pil. Ryszard Grudman 1964-1973
Ppłk. pil. Roman Harmoza 1973-1977
Płk. pil. Henryk Agnieszczak 1978-1983
Płk. pil. Czesław Biszkowiecki 1983-1988
Płk. pil. Zenon Kida 1988-1990
Płk. pil. Lech Majewski 1990-1993
Ppłk. pil. Sławomir Dygnatowski 1993-1998
Ppłk. pil. Włodzimierz Usarek 1998-2000


Měl ve stavu tyto letouny:


Jak-1B:


11
12
13
15


Jak-7A:


Jak-7V:


1


Jak-9:


Jak-9D:


100


Jak-9DD:


86


Jak-9M:


93


Jak-9T:


Jak-9P:


03


Jak-17:


Jak-23:


MiG-15:


MiG-15bis:


Lim-1:


Lim-2:


MiG-21F-13:
802
803
804
805
806
807


MiG-21PF:
0607
0608
0610
0612
0615?
1612
1614
1702
1808
1901


MiG-21PFM:
5311
5701
5702
6511
6606
6607
6608
6913
7011
7013
7101
7102


MiG-21M:
1904
1905


MiG-21U:
1217
1218
1317
1318
2718
2719
2720
3317
3318


MiG-21US:
4007
4402


MiG-29:
38 ex. AČR 3810
40 ex. AČR 4012
54 ex. AČR 5414
56 ex. AČR 5616
59 ex. AČR 5918
65
66
67
70
77 ex. AČR 7702
83 ex. AČR 8304
89 ex. AČR 8906
92 ex. AČR 9207
105
108
111
114
115



MiG-29UB:
15
28 ex. AČR 4402
42
64


TS-11 Iskra:


Mi-2:



Zdroj:
Józef Zieliński (red.) : Polskie lotnictwo wojskowe 1945-2010, Rozwój : Organizacja : Katastrofy lotnicze. Warszawa, Polsko, 2011.
Yefim Gordon, Keith Dexter, Dmitriy Komissarov : Mikoyan Mig-21, Famous russian aircraf. Hinckley, England, 2008.
Yefim Gordon, Dmitriy Komissarov : Mikoyan Mig-29, Famous russian aircraf. Hinckley, England, 2006.
Medard Konieczny : Jaki startuja o świcie. Warszawa, Polsko, 1980.
Aero plastic kits revue 49. Ročník VI. Květen 1996.


http://wp.scn.ru/en/ww2/f/15/29/0
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/267/29/0#1
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/349/29/0#1
URL : https://www.valka.cz/1-pluk-stihaciho-letectva-1943-2000-t107008#420046 Verze : 0
Znak 1PLM tak jak byl malován na letounech na levé a pravé straně trupu, pokuď mě pamět neklame, viděl jsem někde i provedení, kde žlutá byla nahrazena červenou.


Zdroj:
www.google.cz
URL : https://www.valka.cz/1-pluk-stihaciho-letectva-1943-2000-t107008#427987 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více