Main Menu
User Menu

M1114

     
Název:
Name:
M1114
Originální název:
Original Name:
M1114
Výrobce:
Producer:
AM General, South Bend, Indiana [vozidlo / vehicle]
Armor Holdings, Fairfield, Ohio [pancéřování / armouring]
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1995-DD.MM.2007 (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR (?)
Osádka:
Crew:
1 + 3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
4445 kg
Užitečné zatížení:
Payload:
1043 kg
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
5488 kg
Celková délka:
Overall Length:
4991 mm
Celková šířka:
Overall Width:
2299 mm
Celková výška:
Overall Height:
1930 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
3941) mm
Rozvor:
Wheelbase:
3302 mm
Rozchod:
Track:
1819 mm - obě nápravy
Brzdová soustava:
Braking System:
- provozní: kapalinová
- parkovací: mechanická
- brzdy: kotoučové
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí: 12 / 24 V
Pneumatiky:
Tyres:
37 x 12.5R-16.5
Pancéřování:
Armour:
balistická ochrana dle:
- STANAG 4569 Annex A Level 4 (maximálně)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
General Engine Products Optimizer 6500
- naftový, přeplňovaný, s kapalinovým chlazením
- počet válců: V8
- vrtání: 103 mm
- zdvih: 97 mm
- objem: 6,5 l
- maximální výkon: 142 kW při 3400 ot/min
- maximální točivý moment: 515 Nm při 1700 ot/min
Převodovka:
Gearbox:
Turbo Hydra-Matic 4L80-E
- čtyř-rychlostní automatická, elektronicky řízená
Spojka:
Clutch:
?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
94.65 l
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
113 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4022) km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 35 °
Svah:
Gradient:
27 °
Boční náklon:
Side Slope:
18 °
Překročivost:
Trench Crossing:
? m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
0.763) m
Výzbroj:
Armament:
kulomety:
- M2
- M60
- M240B
- M249


granátomety:
- MK 19
______________


vozidla AČR:
- kulomet DŠKM
- kulomet PKB


nebo


- granátomet AGS-17
- kulomet PKB
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
1) pod nápravou
2) při provozu vezidla na zpevněných komunikacích v kopcovitém terénu při rychlosti 48-64 km/h
3) 1,52 m se soupravou pro brodění
Zdroje:
Sources:
TM 9-2320-387-10 - M1113, M1114, M1151, M1152 - Operator’s Manual
URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#385770Verze : 0
MOD
M1114 ve službách AČR

Vzhledem k tomu, že česká armáda žádným typem lehkého obrněného vozidla na počátku roku 2008 nedisponovala, Spojené státy zapůjčily 26 vozidel M1114 pro potřeby českých operací v Afghánistánu. Tři z nich obdržel Útvar speciálních operací Vojenské policie (SOG). Zbylé byly přiděleny 1. kontingentu Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar.

Vozidla určená pro českou armádu byla od 9. ledna 2008 postupně dopravována na základnu v Bagrámu, kde proběhly jejich úpravy. Humvee byly vybaveny spojovacími prostředky a systémy AFTS, díky nimž lze na velitelském stanovišti sledovat aktuální polohu vozidla. Mezi další úpravy patřila montáž vysokofrekvenčních rušiček signálu proti na dálku odpalovaným improvizovaným výbušným systémům. Střelecké věžičky byly osazeny univerzální lafetou, na kterou lze připevnit granátomet AGS-17, resp. kulomet DŠKM ráže 12,7 mm a kulomet PKB ráže 7,62 mm. Polovina vozidel byla vybavena granátometem a kulometem PKB, druhá část pak kulomety DŠKM a PKB. První část zbraní do Bagrámu dorazila 12. ledna. Ve čtvrtek 24. ledna 2008 sem pak přiletěla skupina pěti technických odborníků AČR, kteří zde setrvali do 12. února.

M1114 byly v únoru po přezkoušení a ověření funkčnosti přepraveny na FOB Shank, odkud začal v březnu působit český rekonstrukční tým. Báze se nachází poblíž města Pol-e´Alam zhruba šedesát kilometrů jihozápadně od metropole Kábulu. Američané vozidla českým vojákům zapůjčili bezplatně na celou dobu trvání operace v Afghánistánu. Řidiči 1. kontingentu prodělali řidičské kurzy s předstihem v Německu.

Ve středu 30. dubna 2008 při návratu vozidel M1114 na FOB Shank z plnění mise, jejíž náplní byla kontrola bezpečnosti určených míst, explodovalo pod posledním autem v koloně improvizované výbušné zařízení. K události došlo v 15.50 místního času, asi 23 km jihovýchodně od základny. Následkem výbuchu od vozidla odletěl motor i s převodovkou. Z pětičlenné osádky byli dva vojáci zraněni těžce, dva utrpěli středně těžká zranění a jeden zranění lehké. Na místě jim byla poskytnuta první pomoc, po čemž byli dva těžce zranění (npor. Robert Chudý a rtn. Radim Vaculík) vrtulníkem přepraveni do americké polní nemocnice v Bagrámu. Po převozu svým těžkým zraněním podlehl řidič vozu, rotný Radim Vaculík (ročník 1979).

Řidiči 2. kontingentu, který začal v Afghánistánu působit od srpna, absolvovali řidičské kurzy na M1114 na americké základně v německém Grafenwöhr v květnu.

K dalšímu incidentu, jehož aktérem byly české Humvee, došlo 1. října 2008 ve 12.20 místního času. Asi čtyři kilometry od FOB Shank byla střelbou z ručních zbraní a RPG napadena kolona čtyř M1114 přepravující 21 vojáků, kteří palbu opětovali. Šest z nich však utrpělo lehká zranění, poranění sedmého byla středně těžká. Jedno zapadlé Humvee nebylo možno urychleně vyprosit, a tak bylo poškozeno ručním granátem českých vojáků. Incident si vyžádal tři mrtvé na straně rebelů.




Zdroje
1) Zdobinský, M.: HUMMER v českých barvách, A-Report, příloha čísla 3/2008
2) www.mzv.cz
3) www.mzv.cz
4) www.mzv.cz
5) https://www.army.cz/scripts/detail.php?id=11201
6) https://www.army.cz/scripts/detail.php?id=12131
7) https://www.army.cz/scripts/detail.php?id=11357
8) zpravy.idnes.cz
9) zpravy.idnes.cz
10) www.lidovky.cz
11) www.lidovky.cz

M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#283136Verze : 0
MOD
M1114 ze sestavy 1. kontingentu AČR PRT Lógar mise ISAF zničené 30. dubna 2008 při explozi výbušné nástrahy (staré sovětské protitankové miny ?) asi 23 km jihovýchodně od FOB Shank. Zničený M1151 jel jako třetí v koloně šesti vozidel. Na následky vážných zranění zemřel řidič rtn. Radim Vaculík, na místě spolujezdce sedící npor. Robert Chudý utrpěl těžká zranění s doživotními následky.
M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#340748Verze : 0
MOD
HMMWV u SOGu

Kvůli nedostatečné balistické ochraně Hiluxů nasazených u ÚSpO VP (SOG) v Hílmandu putovaly zhruba v březnu 2008 tři HMMWV zapůjčené americkou armádou právě na jih Afghánistánu, kde s nimi příslušníci 2. kontingentu SOGu provedli poslední bojové operace svého nasazení. Po rotaci v dubnu 2008 používal americká vozidla 3. kontingent, než zhruba v květnu téhož roku obdržel nové stroje LMV. HMMWV, která byla používána např. při doprovodech konvojů nebo pro přepravu příslušníků SOGu, však radikální zlepšení situace v oblasti lehkých terénních vozů nepřinesla: "[S Humvee byly] obecně spíš rozpačité zkušenosti - malý výkon, přetížené podvozkové partie a z toho plynoucí vysoké namáhání zejména přední nápravy a řízení, vysoká spotřeba, malá účinnost klimatizace, slabá balistická ochrana proti soudobým IED a zesíleným zemním minám.
Jinak ale špičkové pracoviště střelce, zejména díky elektricky ovládané balisticky chráněné věži. Bohužel věž byla projektovaná pro instalaci amerických zbraní a zalafetovaním DŠKM, AGS-17 a PKB se kvalita obsluhy značně snížila.

DŠKM: velké vůle v lafetě plus vůle v samotné vězi vedou k malé stabilitě zbraně při střelbě dávkami (dojde k rozkmitání hlavně).
AGS-17: zbraň má schránu s municí umístěnu vně věže před balistickým plátem, takže střelec při přebíjení musí ven.
PKB: vzhledem k vysoké schráně na munici a podávání munice zprava je zbraň příliš vysoko, pokud by střelec potřeboval střílet na bližší cíle nebo směrem dolů do deprese, musel by střílet buďto po slepu nebo opět opusit chráněný prostor.

Obecně: americké lafetace umožňují i pohyb zbraně samotné přímo v lafetě, takže směr palby určíš natočením věže a drobné korekce provádíš změnou odměru zbraně v lafetě; české lafety jsou fixní, umozňují pouze změnu náměru, takže se ti snadno může stát, že prostě nezaměříš cíl, protože krok celé věže bude větší než nutná změna odměru. Budeš prostě cukat joystickem věže zleva doprava a nazpět a doufat, že to trefíš, nebo tu zbraň zkroutíš v lafetě kvůli vůlím. PKB bylo instalováno strašně vysoko proto, aby si se se zbraní dostal do všech směrů i se schránou s municí, která je asi 30 cm vysoká. Bohužel bylo ale tupě nainstalováno na stejné místo jako americké kulomety M249 nebo M240, které ale mají podávání zleva. Kdyby bylo PKB na levé straně věže, přesahoval by hranu balistiky pouze kulomet samotný a schránka s municí by byla uvnitř věže."



Připraveno ve spolupráci s www.armyforum.cz
M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#374707Verze : 0
MOD