M1114

     
Název:
Name:
M1114 M1114
Originální název:
Original Name:
M1114
Výrobce:
Producer:
AM General, South Bend, Indiana [vozidlo / vehicle]
Armor Holdings, Fairfield, Ohio [pancéřování / armouring]
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1995-DD.MM.2007 (?)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR (?)
Osádka:
Crew:
1 + 3
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
4445 kg 9800 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
1043 kg 2300 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
5488 kg 12100 lb
Celková délka:
Overall Length:
4991 mm 196.5in
Celková šířka:
Overall Width:
2299 mm 90.5in
Celková výška:
Overall Height:
1930 mm 76in
Světlá výška:
Ground Clearance:
3941) mm 15.5in1)
Rozvor:
Wheelbase:
3302 mm 130in
Rozchod:
Track:
1819 mm - obě nápravy
71,61in - both axles
Brzdová soustava:
Braking System:
- provozní: kapalinová
- parkovací: mechanická
- brzdy: kotoučové
- service brake: hydraulical
- parking brake: mechanical
- brakes: disc type
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí: 12 / 24 V nominal voltage: 12 / 24 V
Pneumatiky:
Tyres:
37 x 12.5R-16.5
Pancéřování:
Armour:
balistická ochrana dle:
- STANAG 4569 Annex A Level 4 (maximálně)
ballistic protection according to:
- STANAG 4569 Annex A Level 4 (maximum)
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
General Engine Products Optimizer 6500
- naftový, přeplňovaný, s kapalinovým chlazením
- počet válců: V8
- vrtání: 103 mm
- zdvih: 97 mm
- objem: 6,5 l
- maximální výkon: 142 kW při 3400 ot/min
- maximální točivý moment: 515 Nm při 1700 ot/min
General Engine Products Optimizer 6500
- diesel, turbocharged, liquid-cooled
- number of cylinders: V8
- bore: 4.06 in
- stroke: 3.82 in
- displacement: 400 cu in
- maximum power output: 190 bhp at 3400 rpm
- maximum torque: 380 lb.ft at 1700 rpm
Převodovka:
Gearbox:
Turbo Hydra-Matic 4L80-E
- čtyř-rychlostní automatická, elektronicky řízená
Turbo Hydra-Matic 4L80-E
- four-speed automatic, electronically controlled
Spojka:
Clutch:
? ?
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
94.65 l 20.82 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
113 km/h 70 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
4022) km 2502) mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
45 ° / 35 °
Svah:
Gradient:
27 ° 60 %
Boční náklon:
Side Slope:
18 ° 40 %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
0.763) m 30in3)
Výzbroj:
Armament:
kulomety:
- M2
- M60
- M240B
- M249


granátomety:
- MK 19
______________


vozidla AČR:
- kulomet DŠKM
- kulomet PKB


nebo


- granátomet AGS-17
- kulomet PKB
machine guns:
- M2
- M60
- M240B
- M249


grenade launchers:
- MK 19
______________


vehicles of the Czech Army:
- DShKM machine gun
- PKB machine gun


or


- AGS-17 grenade launcher
- PKB machine gun
Uživatelské státy:
User States:
























Poznámka:
Note:
1) pod nápravou
2) při provozu vezidla na zpevněných komunikacích v kopcovitém terénu při rychlosti 48-64 km/h
3) 1,52 m se soupravou pro brodění
1) under axle
2) when vehicle is driven on hard surface and hilly terrain at a speed of 30-40 mph
3) 0.60 in with kit
Zdroje:
Sources:
TM 9-2320-387-10 - M1113, M1114, M1151, M1152 - Operator’s Manual
URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#385770 Verze : 0
M1114 ve službách AČR

Vzhledem k tomu, že česká armáda žádným typem lehkého obrněného vozidla na počátku roku 2008 nedisponovala, Spojené státy zapůjčily 26 vozidel M1114 pro potřeby českých operací v Afghánistánu. Tři z nich obdržel Útvar speciálních operací Vojenské policie (SOG). Zbylé byly přiděleny 1. kontingentu Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar.

Vozidla určená pro českou armádu byla od 9. ledna 2008 postupně dopravována na základnu v Bagrámu, kde proběhly jejich úpravy. Humvee byly vybaveny spojovacími prostředky a systémy AFTS, díky nimž lze na velitelském stanovišti sledovat aktuální polohu vozidla. Mezi další úpravy patřila montáž vysokofrekvenčních rušiček signálu proti na dálku odpalovaným improvizovaným výbušným systémům. Střelecké věžičky byly osazeny univerzální lafetou, na kterou lze připevnit granátomet AGS-17, resp. kulomet DŠKM ráže 12,7 mm a kulomet PKB ráže 7,62 mm. Polovina vozidel byla vybavena granátometem a kulometem PKB, druhá část pak kulomety DŠKM a PKB. První část zbraní do Bagrámu dorazila 12. ledna. Ve čtvrtek 24. ledna 2008 sem pak přiletěla skupina pěti technických odborníků AČR, kteří zde setrvali do 12. února.

M1114 byly v únoru po přezkoušení a ověření funkčnosti přepraveny na FOB Shank, odkud začal v březnu působit český rekonstrukční tým. Báze se nachází poblíž města Pol-e´Alam zhruba šedesát kilometrů jihozápadně od metropole Kábulu. Američané vozidla českým vojákům zapůjčili bezplatně na celou dobu trvání operace v Afghánistánu. Řidiči 1. kontingentu prodělali řidičské kurzy s předstihem v Německu.

Ve středu 30. dubna 2008 při návratu vozidel M1114 na FOB Shank z plnění mise, jejíž náplní byla kontrola bezpečnosti určených míst, explodovalo pod posledním autem v koloně improvizované výbušné zařízení. K události došlo v 15.50 místního času, asi 23 km jihovýchodně od základny. Následkem výbuchu od vozidla odletěl motor i s převodovkou. Z pětičlenné osádky byli dva vojáci zraněni těžce, dva utrpěli středně těžká zranění a jeden zranění lehké. Na místě jim byla poskytnuta první pomoc, po čemž byli dva těžce zranění (npor. Robert Chudý a rtn. Radim Vaculík) vrtulníkem přepraveni do americké polní nemocnice v Bagrámu. Po převozu svým těžkým zraněním podlehl řidič vozu, rotný Radim Vaculík (ročník 1979).

Řidiči 2. kontingentu, který začal v Afghánistánu působit od srpna, absolvovali řidičské kurzy na M1114 na americké základně v německém Grafenwöhr v květnu.

K dalšímu incidentu, jehož aktérem byly české Humvee, došlo 1. října 2008 ve 12.20 místního času. Asi čtyři kilometry od FOB Shank byla střelbou z ručních zbraní a RPG napadena kolona čtyř M1114 přepravující 21 vojáků, kteří palbu opětovali. Šest z nich však utrpělo lehká zranění, poranění sedmého byla středně těžká. Jedno zapadlé Humvee nebylo možno urychleně vyprosit, a tak bylo poškozeno ručním granátem českých vojáků. Incident si vyžádal tři mrtvé na straně rebelů.




Zdroje
1) Zdobinský, M.: HUMMER v českých barvách, A-Report, příloha čísla 3/2008
2) www.mzv.cz
3) www.mzv.cz
4) www.mzv.cz
5) http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=11201
6) http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=12131
7) http://www.army.cz/scripts/detail.php?id=11357
8) zpravy.idnes.cz
9) zpravy.idnes.cz
10) www.lidovky.cz
11) www.lidovky.cz

M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
M1114 - (Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)

(Ministerstvo obrany ČR - www.army.cz)
URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#283136 Verze : 0
M1114 ze sestavy 1. kontingentu AČR PRT Lógar mise ISAF zničené 30. dubna 2008 při explozi výbušné nástrahy (staré sovětské protitankové miny ?) asi 23 km jihovýchodně od FOB Shank. Zničený M1151 jel jako třetí v koloně šesti vozidel. Na následky vážných zranění zemřel řidič rtn. Radim Vaculík, na místě spolujezdce sedící npor. Robert Chudý utrpěl těžká zranění s doživotními následky.
M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#340748 Verze : 0
HMMWV u SOGu

Kvůli nedostatečné balistické ochraně Hiluxů nasazených u ÚSpO VP (SOG) v Hílmandu putovaly zhruba v březnu 2008 tři HMMWV zapůjčené americkou armádou právě na jih Afghánistánu, kde s nimi příslušníci 2. kontingentu SOGu provedli poslední bojové operace svého nasazení. Po rotaci v dubnu 2008 používal americká vozidla 3. kontingent, než zhruba v květnu téhož roku obdržel nové stroje LMV. HMMWV, která byla používána např. při doprovodech konvojů nebo pro přepravu příslušníků SOGu, však radikální zlepšení situace v oblasti lehkých terénních vozů nepřinesla: "[S Humvee byly] obecně spíš rozpačité zkušenosti - malý výkon, přetížené podvozkové partie a z toho plynoucí vysoké namáhání zejména přední nápravy a řízení, vysoká spotřeba, malá účinnost klimatizace, slabá balistická ochrana proti soudobým IED a zesíleným zemním minám.
Jinak ale špičkové pracoviště střelce, zejména díky elektricky ovládané balisticky chráněné věži. Bohužel věž byla projektovaná pro instalaci amerických zbraní a zalafetovaním DŠKM, AGS-17 a PKB se kvalita obsluhy značně snížila.

DŠKM: velké vůle v lafetě plus vůle v samotné vězi vedou k malé stabilitě zbraně při střelbě dávkami (dojde k rozkmitání hlavně).
AGS-17: zbraň má schránu s municí umístěnu vně věže před balistickým plátem, takže střelec při přebíjení musí ven.
PKB: vzhledem k vysoké schráně na munici a podávání munice zprava je zbraň příliš vysoko, pokud by střelec potřeboval střílet na bližší cíle nebo směrem dolů do deprese, musel by střílet buďto po slepu nebo opět opusit chráněný prostor.

Obecně: americké lafetace umožňují i pohyb zbraně samotné přímo v lafetě, takže směr palby určíš natočením věže a drobné korekce provádíš změnou odměru zbraně v lafetě; české lafety jsou fixní, umozňují pouze změnu náměru, takže se ti snadno může stát, že prostě nezaměříš cíl, protože krok celé věže bude větší než nutná změna odměru. Budeš prostě cukat joystickem věže zleva doprava a nazpět a doufat, že to trefíš, nebo tu zbraň zkroutíš v lafetě kvůli vůlím. PKB bylo instalováno strašně vysoko proto, aby si se se zbraní dostal do všech směrů i se schránou s municí, která je asi 30 cm vysoká. Bohužel bylo ale tupě nainstalováno na stejné místo jako americké kulomety M249 nebo M240, které ale mají podávání zleva. Kdyby bylo PKB na levé straně věže, přesahoval by hranu balistiky pouze kulomet samotný a schránka s municí by byla uvnitř věže."



Připraveno ve spolupráci s www.armyforum.cz
M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


M1114 -


URL : https://www.valka.cz/M1114-t106797#374707 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více