Main Menu
User Menu

Marseille, Hans-Joachim

     
Příjmení:
Surname:
Marseille
Jméno:
Given Name:
Hans-Joachim
Jméno v originále:
Original Name:
Hans-Joachim Marseille
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
13.12.1919 Berlín /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
30.09.1942 Sidi Abd El-Rahman /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ 3/JG 27
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- stíhacie eso (158 zostrelov)
- jeden z 27 držiteľov Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantami
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#400734Verze : 0
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Marseille
Jméno:
Given Name:
Hans-Joachim
Jméno v originále:
Original Name:
Hans-Joachim Marseille
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.1926-DD.MM.1930 12. Volksschule, Berlín
DD.MM.1930-DD.MM.1938 Gymnázium prince Heinricha, Berlín-Schöneberg
Vojenské vzdělání:
Military Education:
01.03.1939-31.10.1939 Luftkriegsschule 4
01.11.1939-18.07.1940 Jagdfliegerschule 5, Vídeň-Schwechat
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
01.04.1941 poručík
01.04.1942 nadporučík
01.09.1942 kapitán
Průběh vojenské služby:
Military Career:

18.07.1940-09.08.1940 Doplňovací stíhací skupina Merseburg, pilot
10.08.1940-24.12.1940 1.(J)/LG 2, pilot
24.12.1940-21.02.1941 4./JG 52, pilot
21.02.1941-09.06.1942 3./JG 27, pilot
10.06.1942-30.09.1942 3./JG 27, velitel
Vyznamenání:
Awards:

09.09.1939

Železný kříž 1939 II. třídy
Iron Cross 2nd Class
Eisernes Kreuz II. Klasse
-

17.09.1940

Železný kříž 1939 I. třídy
Iron Cross 1st Class
Eisernes Kreuz I. Klasse
-

24.11.1941 -

Německý kříž ve zlatě
German Cross in Gold
Deutsche Kreuz in Gold
-

22.02.1942

Rytířský kříž Železného kříže 1939
Knight's Cross of the Iron Cross
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes 1939
-

Sardinské království [1720-1861] / Sardinia Kingdom [1720-1861] DD.02.1942

Medaile za vojenskou statečnost stříbrná
Medal of Military Valor Silver
Medaglia al Valor Militare d'argento
-

06.06.1942

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti
Knight's Cross with Oak Leaves
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub
97. držiteľ Dubových ratolestí.

18.06.1942

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti a s meči
Knight's Cross with Oak Leaves and Swords
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub und Schwertern
12. držiteľ Mečov.

Sardinské království [1720-1861] / Sardinia Kingdom [1720-1861] 06.08.1942

Medaile za vojenskou statečnost zlatá
Medal of Military Valor Golden
Medaglia al Valor Militare d'oro
-

03.09.1942

Rytířský kříž Železného kříže s dubovou ratolesti, s meči a brilianty
Knight's Cross with Oak Leaves, Swords, and Diamonds
Ritterkreuz des Eisernen Kreuzes mit Eichenlaub, Schwertern und Brillianten
4. držiteľ Briliantov.

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#415881Verze : 0
MOD
Hauptmann Hans-Joachim Marseille


Nejúspěšnější stíhací eso Luftwaffe v boji proti západním spojencům. Narodil se 13.12.1919 v Berlíně-Charlottenburgu ve vojenské rodině. Měl k vojenským ideálům odpor. I když vyrůstal ve vojenských tradicích, stal se z něho bezstarostný důstojník s poněkud vlažným vztahem ke službě. Jeho otec sloužil v armádě, rodiče žili odděleně. S největší pravděpodobností byl jediný mezi předními německými esy, kdo měl přinejmenším na počátku životní dráhy velice choulostivé a samorostlé názory o disciplíně. Zdánlivě přijal vojenský život jako nutný a neoddělitelný předpoklad pro létání. Snášel jedno, aby mohl mít potěšení z druhého. Kariéru v Luftwaffe zahájil 7.11.1938. Absolvoval výcvik stíhacího pilota a ukončil Jagdfliegerschule 5 s výborným hodnocením. Od 10.8.1940 létal u 1.(Jagd)/LG 2 a upozornil na sebe už v bitvě o Británii, kdy sestřelil sedm britských stíhaček. Sám byl však čtyřikrát sestřelen a dokonce 23.9.1940 zachráněn z mořské hladiny. 24.12.1940 byl přeložen k 4./JG 52, odkud však musel brzy odejít pro stálé porušování disciplíny. Protože dobře vypadal, měl dlouhé vlasy a choval se jako bohém a měl všude přítelkyně. Ty na něho měly takové nároky, že byl často tak vyřízený, že nemohl dostat povolení k startu. Od 21.2.1941 působil u 3./JG 27, s níž se dostal na severoafrické bojiště. Komodor JG 27, Maj. (Později Obst.) Eduard Neumann sice nepatřil k vynikajícím esům, ale byl výborným psychologem, taktním přístupem mírnil Marseillovu umírněnost a výstřelky a usměrňoval jeho vůli k rozvíjení nesporného talentu. Marseille se velmi rychle adaptoval na válku v poušti a začal usilovně pracovat a zdokonalení leteckého a střeleckého umění. Výrazné výsledky se dostavily v polovině roku 1941. A do konce roku to dotáhl na 36 sestřelů. Po 50 sestřelů dosaženém 21.2.1942 nad Curtissem P-40 (AK781), ze 112 sq. pilotovaný Sgt. P.T.Elliottem (vrátil se s těžkým poškozením) obdržel 22.2.1942 Rytířský kříž. Jeho kariéra strmě stoupala a 3.6.1942 sestřelil již 75 protivníka a 6.6.1942 obdržel Dubové ratolesti. Zároveň se 10.6. stává velitelem své 3./JG 27Dosahoval při téměř každém bojovém letu 2-4 vítěžství, v některé dny dokonce pět i šest protivníků. 17.6.1942 sestřelil 100 a 101 protivníka a o den později dostal Meče. Následovala dovolená z které se vrátil koncem srpna 1942. Už 1.9.1942 však dokázal, že mu pauza neubrala nic na jeho umění a jistotě. Naopak, ve třech bojových letech dokázal sestřelit 17 stíhaček RAF, z toho 16 Curtissů a jeden Spitfire. V dalších zářijových dnech Marseille téměř pravidelně získával při bojových letech několik vítězství denně a po 126 sestřelu (2.9.1942) se dočkal Briliantů obdržené 3.9.1942. 15.9.1942 sestřelil sedm stíhaček P-40 v 11 minutách a stal se třetím stíhačem Luftwaffe, který dovršil hranici 150 sestřelů. Ještě 26.9.1942 zaznamenal sedm sestřelů, přičemž od 31.8.1942 do tohoto dne měl dosáhnout neuvěřitelných 57 sestřelů. 30.9.1942 zahynul tragicky při nezdařeném seskoku ze svého letounu kvůli závadě na motoru. Příčinou zřícení, jak zjistila vyšetřovací komise byl poškozený reduktor. Ještě ve vzduchu poškozeným krytem vytékal olej a vylomilo se několik zubů z čelního ozubeného kola. Pak se zapálil mazací olej. Během zpátečního letu z bojového letu se Marseillův stroj začal kouřit díky poškozenému reduktoru. Marseille oslepený v kabině kouřem ven nic neviděl, ani palubní přístroje a byl naváděn kolegy, kteří letěli po jeho boku. Jakmile Marseille dokázal přeletět vlastní linii, poté vyskočil. Jeho letoun úplně nový Bf 109 G-2 W.Nr. 14256, bez taktického označení, který byl nasazen při prvním bojovém letu, přešel okamžitě z letu na zádech do kolmého pádu. Vrazil ale při seskoku do směrovky svého stroje, přičemž okamžitě ztratil vědomí a při pádu na zem se zabil. Letová poloha, kterou Marseille vzhledem k omezení viditelnosti následkem vývoje kouře v kabině nerozeznal, jinak by mohl stroj lehce vyrovnat. A komise uzavřela zprávu tím, že "Nebyla zjištěná žádná sabotáž nebo jiné provinění personálu". Byl pohřben v Derně. Dodnes na jeho místě dopadu je umístěn jeho pomník, ve tvaru pyramidy. Byl vynikající akrobat a měl nepřekonatelné střelecké umění. Měl vynikající zrak a odhad při střelbě, kterou ovládal z nejrůznějších pozic. Své protivníky napadával tak, že vletěl do obraného kruhu britských stíhaček, sestřelil jednu a zas vyletěl ven a takhle si to několikrát zopakoval. Kromě tohoto způsobu prováděl také prudkými útoky střemhlavým letem nebo zespoda. Na přesnou a účinnou střelbu potřeboval velmi málo času a tím se minimálně vystavoval nebezpečí, že bude sám sestřelen. Při leteckých soubojích létal na plný výkon motoru a dokonce používal i přistávacích klapek, aby dosáhl menšího poloměru zatáčky a dostal se do výhodné střelecké pozice. Byl předzívaný “Der Stern“ – Hvězda Afriky. Absolvoval 382 bojových letů.
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33653Verze : 0


Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové "žlutá 14", konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.


Linked from : https://www.valka.cz/topic/postview/612602
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#612603Verze : 0
MOD
Diskuse
letoun úplně nový Bf 109 G-2 W.Nr. 14256, žlutá 14 +,....................... jeho nový letoun G-2 označení žlutá 14+ neměl !!!
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33921Verze : 0
Stalinův sokol: Tam to je problém, někde jsem zjistil, že to označení jeho nová G-2 neměla, protože prý ještě nestihli nanést označení. Jeho proslulý Bf 109 F-2/Trop W.Nr. 5237, žlutá 14 + byl ztracen, když byl 24.7.1942 během britského náletu na jejich letiště zasažen přímým zásahem a shořel. Další stroj, taktéž žlutá 14 +, W.Nr. 8673 s kterým Marseille létal od konce srpna, na kterém dosáhl 57 sestřelů, až do doby, kdy dostal novou G-2. U té G-2 je problém v tom, že ten letoun to označení už také mělo, potvrdil to panu historikovi Hansi Ringovi, sám Komodor Eduard Neumann a to samé i Marseillova věrná dvojka Rainer Pöttgen, který společně s Oblt. Jostem Schlangem (KIA 4.1.1944), naváděl v tento osudný den Marseillův kouřící stroj k vlastním liniím. .)


Jestli jsi měl na mysli znaménko +, tak to je kříž, např. I. skupina měla 1 +, II. skupina, 1 + -, III.skupina 1 + I atd. .)
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33930Verze : 0
Často se ty údaje rozcházej, dokonce sem četl, že 17.sestřel toho slavného 1. září 1942 se snad ani nepodařilo potvrdit Shocked "jeho" JG 27 musela být po jeho smrti stažena z boje kvůli katastrofální morálce.
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#34039Verze : 0
Stalinův sokol: 17 sestřelů je potvrzeno, z toho 12 letounů jistě sestřeleno a dalších pět těžce poškozeno .) To sice bylo také kvůli morálce, ale hlavním důvodem bylo to, že němci ustupovali a JG 27 byla začátkem prosince 1942 už na tom tak špatně, ptz chyběly stroje .) Poslední sestřel JG 27 v Severní Africe zaznamenal Lt. Hans Lewes ze 6./JG 27, 6.12.1942, když časem 8:20, 10 km V od El Gefera poslal k zemi Curtiss P-40 .)
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#35793Verze : 0