Kübelwagen

Diskuse

Snad nejlepší vojenský automobil WW II. Smile Jednoduchá lisovaná karoserie na lisovaném platu (mělo to i topení!) Very Happy, plátěná střecha, pérování torzními tyčemi s jednoduše nastavitelnou charakteristikou a pákovými olejovými tlumiči, heckmotor vzduchem chlazený čtyřválec OHV 1132 ccm, 23 ks (otáčky si nepamatuji), ale poměrně nízké, spotřeba na silnici do 8 l/100 km, převodovka 4+Z, 3. a 4. st. synchron, redukce v kolech 1:1,4 (když se vyndaly, jelo to 120), samosvorný kolíčkový diferenciál se svorností 1:1,3 - vynikající průchodnost - neexistovalo zapadnout!. Přední sklo sklopné s možností lafetace MG na kulovém kloubu. Když to přišlo o přední kolo, mohlo dojet na 3 (všechno vzadu, lehký předek)!
Měli jsme to doma od 1949 do 1968, naučil jsem se na "kaďouru" jezdit, něco jsem se s ním načundral a proto se dodnes před tímto statečným autíčkem hluboce klaním! Ty údaje nemám z papírů, ty mám zažité.
Mimochodem, právě vyndáním redukcí z kol a namontováním pohonné jednotky do kastle Spartaka vznikla hezká řádka aut, kterými se leckterá rodina pyšnila v době, kdy sehnat poukaz na auto bylo pro běžného člověka nemožné. Nechechtejte se!
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#32410 Verze : 0
Pokud jde Kfz 2 (VW 82) populárně nazývaný kubelwagen (pod tím názvem je ale třída vozidel a ne jen jedno) dovolil bych si upozornit na to že nebyl stavěn na "lisovaném platu " ale na normálním rámu, jde totiž o militarizovanou verzi VW brouk, také to "neexistovalo zapadnout" bych bral s rezervou pár těchhle autíček jsem zapadlých viděl, existovala i verze s náhonem 4x4 právě pro zvýšení průchodivosti.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34265 Verze : 0
Název "kübelwagen" jsem slyšel až tady, jinak se tomu autu vždycky říkalo - a jmenovalo se KdF 82. Ano, jednalo se o verzi Brouka - dostal redukce do kol a jednoduchou vojenskou kastli s plátěnou střechou a sklápěcí "glasšajbou". Tebou použitý název je dost zavádějící - kdo ho používal? Samozřejmě pod takovým označením si může každý představovat co chce, ale myslel jsem, že tento server používá konkrétní údaje a přesnou terminologii.
Ten rám byl tvořen platem.
Verze "4x4 kvůli lepší průchodnosti" byl typ VW 166 "Wassermann" - u nás nazývaný "vodník" - využíval většinu dílů KdF, ale kastle byla samonosná lodička. Bývalo jich tady dost ve stodolách s odebranými vrtulemi a dírami v podlaze, aby neplavaly.
My jsme s ním najeli moře hodin na Mácháči, pak taky 1.5.1968 plaval přes zdymadla z Prahy do Drážďan (publikováno v Mladém Světě), plaval i v Atlantiku na srazu amfibií v Holandsku a taky po jezeře Loch-Ness (expedice čs.kryptozoologů).
Silně pochybuji, že jsi někdy viděl na vlastní oči zapadlého kaďoura. Pokud jsi to viděl na Discovery v Rusku v době jarního nebo podzimního bezcestí, tak tam nebylo problém zapadnout s tankem. Já mluvil o ježdění tady po válce.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34282 Verze : 0
Jsi na omylu, Kdf (zkratka nacistických odborů) spolu s číslem (zdaleka ne jen 82) je tovární označení, vojenské označení je dle účelu Kfz 1, Kfz 2 a Kfz 3 spolu s označením výrobce tedy VW. verze 4x4 se dělala i v normální neplovoucí karoserii (v té co je tady vyobrazena) myslím že označení továrny bylo KdF 87 ale nejsem si tím úplně jist, musel bych se doma podívat. Vůz s označením 166 se pokud vím nikdy nenazýval Wassermann, jde o vůz nazývaný v armádě "Schwimwagen" a užívaný k obdobným účelům jako typ 82 tedy lehký osobní vůz s možností pohybu v terénu.
Pokud mluvíme o zapadnutí viděl jsem to i na byhnech ale souhlasím s tebou že ten terén rozjetý od tanků je obtížný, jen bych si nikdy netroufl tvrdit že zapadnutí neexistuje.
Pokud jde u ten termín Kubelwagen (správně s přehlasovaným u)je to odvozeno od tvaru sedaček u této třídy vozidel zavedených v polovině 30´let kdy karoserie byla bez dveří a posádka seděla v něčem co silně připomínalo rozřínutý sud, důvod byl aby při jízdě v terénu osádka ve voze nevypadla(pásy tenkrát ještě nebyly), později se označení rozšířilo na celou třídu lehkých vozidel, třeba u nás vyráběná tatra 57 K má to k v názvu právě z tohoto důvodu. Po válce se vžilo jako běžné označení právě pro VW typ 82 lidově zvaný kýblvágn jako počeštěnou verzi německého názvu.
No aby to nebylo tak jednoduché byly za války vyrobeny i dvě verze VW s normální karoserií (tedy brouk) a to jak na podvozku 4x2 tak na 4x4 (obě neplovoucí). pokud máš zájem myslím že není problém si o tomhle popovídat hloub, z hlavy si nepomatuju počty vyrobených verzí a některá čísla typů (je jich mnohem víc než zmíněné 3) si nepamatuju. Mimochodem česky by se heckmotor napsalo asi boxer.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34298 Verze : 0
Jo, klidně to mohl být "Schwimmwagen", tady se tomu říkalo Vodník, tak jsem si to přeložil zpátky. Až důkladně prohrabu archiv, mám k tomu neexistujícímu VW 166 firemní příručku stříkanou americkou retuší na průhledném materiálech - listuješ a "svlékáš" auto. Tehdy (asi 1967-8) jsem to celé přefotil a někde to klubko musím mít.Sice to není "ono", listovat v tom bylo senza, ale bude to myslím stačit.
V příloze pár fotek ze Starých Splavů z let 1967-8, nemám to podle čeho přesněji datovat.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34377 Verze : 0

Citace - bitaxe :

Jsi na omylu, Kdf (zkratka nacistických odborů) v neplovoucí karoserii (v té co je tady vyobrazena) myslím že označení továrny bylo KdF 87 ale nejsem si tím úplně jist, musel bych se doma podívat. Vůz s označením 166 se pokud vím nikdy nenazýval Wassermann, jde o vůz nazývaný v armádě "Schwimwagen" a užívaný k obdobným účelům jako typ 82 tedy lehký osobní vůz s možností pohybu v terénu.
Pokud jde u ten termín Kubelwagen (správně s přehlasovaným u)je to odvozeno od tvaru sedaček u této třídy vozidel zavedených v polovině 30´let kdy karoserie byla bez dveří a posádka seděla v něčem co silně připomínalo rozřínutý sud, důvod byl aby při jízdě v terénu osádka ve voze nevypadla(pásy tenkrát ještě nebyly), později se označení rozšířilo na celou třídu lehkých vozidel, třeba u nás vyráběná tatra 57 K má to k v názvu právě z tohoto důvodu.
Po válce se vžilo jako běžné označení právě pro VW typ 82 lidově zvaný kýblvágn jako počeštěnou verzi německého názvu.
Mimochodem česky by se heckmotor napsalo asi boxer.

Vezmu to po řadě - i když asi by to chtělo se setkat, jsi-li z Prahy, nebo to vzít soukromým mailem (tady ty osobní zprávy jsem se ještě nenaučil ovládat), protože naše dohadování asi lidi na tomto serveru nemusí tak moc zajímat.
Mám silný dojem, že hnutí KdF nesouviselo tolik s odbory, jako s Göblesovým ministerstvem propagandy, ale nechci se o tom dohadovat. Usuzuji z toho, že odbory by zdaleka neměly tolik peněz, aby mohly financovat všechny akce, prezentované jako KdF.
Máš-li tím termínem "kübelwagen" - slyšel jsem to prvně až tady(!)na mysli kastli, nejznámější z JEEP WILLYSU, je mi záhadou, proč se mu taky takhle neříkalo - je jejich nejznámějším představitelem.
Lodička Vodníka - viz foto - obsahovala vpředu plechové tvarované sedačky, ukotvené opěradlem do trubky rámu, spojující oba borty.
Sedačka spolujezdce měla sedadlo vyklápěcí vzhůru, které se při obvyklém sezení dole opíralo o další (užší) sedadlo. Při vyklopení sedačky nahoru se spolujezdec dostal cca o 25 cm výše, takže mohl vsedě střílet z MG 34 nebo 42 na kulové lafetě před ním.
KdF 82 byl čtyřdveřový (panty dveří vzadu), vyklopením vnitřní kliky vzhůru se zámek dveří zamkl! (Takže jakýpak kýblvágn). Sedáky v polním provedení možná nebyly polstrované, ale táta to koupil v r.1947? od FNO nové v bednách jako ND a polstrované byly. Za sedadly byl zavazadelník cca 300 l, přístupný po odklopení krytu shora.
Úmyslně jsem použil termín "heckmotor", protože jeho význam je "všechno vzadu" - jako Š 120 (poprvé to bylo použito u Mercedesu, jestli se nepletu, tak typ 130V-heck - ale nezaručuji přesnost) a navíc mi nějaký motorář vysvětlil, že termín "boxer" charakterizuje vzájemný pohyb pístů plochého motoru proti sobě a závisí na uchycení ojnic na klikovce, nebo pořadu zapalování, či co. No a proto jsem raději užil ten nehezký německý termín.
K tomu zapadnutí: pakliže dnes ještě jsou "kaďouři" v takovém stavu, aby mohly startovat na Bahnech, pak klobouk dolů!
Problém je v tom, že ten samosvorný kolíčkový diferenciál byl velice choulostivý na seřízení vůlí a když byl opotřebenější, nebo jen nepatrně hůř seřízený, nefungoval. My měli všechno nové a seřízení trvalo fachmanovi hezky dlouho!Předpokládám, že Němci neočekávali, že frontový automobil by měl mít takovou životnost. Takže předpokládám, že dnes už samosvornost diferáku je spíš pohádkou. Ono i ten pohon 4x4 by se dneska konstruoval asi jinak - reprezentovala ho posuvná drážkovaná objímka, která spojila hřídel od diferáku přední nápravy s vývodem převodovky vpřed. Žádný mezinápravový diferenciál - natvrdo!
V předchozím příspěvku jsem napsal 1967-68 se závorkou a ono mi to udělalo smajlíka. Takže jde o rozpětí datování, ne o úšklebek.
Ten bojový KdF 87 4x4 měl i redukční převodovku jako Vodník, nebo jen možnost "připínání" předku? Nikdy jsem o takovém autu neslyšel (je ale pravda, že jsem se o kaďoura zajímal jen proto, že jsme ho měli doma a Vodníka měl kamarád. Těch fotek mám hafo, ale kde...? Zase kromě té přefocené vodnické příručky nemám jiné podklady. Ozvi se mi mailem.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34391 Verze : 0
Takže i já to vezmu po řadě, zkus číst pozorněji, i z té části kterou jsi vložil je zřejmé že nezpochybňuji existenci vozu s označením 166 z výroby VW, co jsem napsal je "Vůz s označením 166 se pokud vím nikdy nenazýval Wassermann, jde o vůz nazývaný v armádě "Schwimwagen" a užívaný k obdobným účelům jako typ 82 tedy lehký osobní vůz s možností pohybu v terénu. " Jde tedy o zpochybnění názvu wasserman ne o typové číslo vozu.
Souhlasím že naše dohadování asi dost lidí nezajímá, ale mám pocit že někteří se naopak baví Laughing
Z Prahy nejsem (bohudík, je to odporné město) ale není problém se spojit přes mail a případně po telefonu si některé věci vysvětlit. můj mail je jednoduchý : bitaxe@seznam.cz
Vzhledem k tomu že předpokládám že jsme oba vyšší věkové kategorie, tak mne trochu překvapuje že píšeš:"Mám silný dojem, že hnutí KdF nesouviselo tolik s odbory, jako s Göblesovým ministerstvem propagandy, ale nechci se o tom dohadovat. Usuzuji z toho, že odbory by zdaleka neměly tolik peněz, aby mohly financovat všechny akce, prezentované jako KdF" opak je pravdou. Stejně jako v bolševickém rusku a pozdějším stejně bolševickém ČSSR byly odbory za nacistů sloučeny, pod státní vedení, (vzpomeň na ROH) a pro "pracující" byly stavěny různé ozdravovny, rekreační střediska a dokonce lodi na zábavní plavby (pokud to někomu připomíná ROH nejde o podobnost náhodnou ale o to že komunista od kolegy nacisty převzal tento program prakticky beze změny), to je i důvodem reklamního pojmenování pro lidový vůz. Traduje se i historka (nevím zda pravdivá) že původem pro brouka je Hitlerův výrok na nějaké schůzi že "dá německému dělníkovi vůz který nebude stát ani tisíc marek" .
U termínu kubelwgen jsi opět četl něco jiného než jsem napsal, důležité je dočíst to až do konce, a ne se chytit hned první části věty, protože jsi ji ocitoval ve svém příspěvku dovolím si vložit jen tu část kterou jsi asi přehlédl: "později se označení rozšířilo na celou třídu lehkých vozidel, třeba u nás vyráběná tatra 57 K má to k v názvu právě z tohoto důvodu. " Jde o to že pojmenování pro třídu vozidel ve 30´letech stavěných v podstatě jen změnou karoserie na "vojenskou" , se později rozšířilo na vozidla stejné kategorie ale s karoserií jiného typu. nijak jsem nezpochybňoval že by sedačky byly polstrované (to byly i v původním provedení té třídy, tam byl prostě korpus sedačky stočen od válce a podpíral tělo z části i z boku), pokud si pamatuji tak sedačky ve "vodníkovi" byly z nějaké umělé ale třeba bylo víc verzí. Jinak to zatažení jeepu do názvu kubelwagen nějak nechápu není ani německý ani ze 30´let.
Ten heck motor :"heckmotor vzduchem chlazený čtyřválec OHV 1132 ccm, 23 ks (otáčky si nepamatuji), ale poměrně nízké" chápal jsem to jako popis motoru proto jsem napsal že jde o boxer (němčina nepatří k mým oblíbeným jazykům) když jsem si to dnes našel ve slovníku je to tak jak píšeš, takže to neber jako napadení ale jako můj omyl. Motor v tom "kaďouru je opravdu boxer proto je nad ním tolik místa.
Kaďouři na Bahnech opravdu jezdí, jak je to s diferákem nevím (nejsem strojař) ale je-li to tak citlivé na seřízení pak je to asi pro teréní auto trochu riskantní ne? nešlo mi vůbec o to jak moc je to které auto dobré ale o to že napsat "neexistovalo zapadnout" je silně nadnesené, u každého auta závisí dost na tom jak odhadne situaci řidič a kam je ochoten vjet.
To o připínání předního náhonu z halvy nevím, ale zkusím to zjistit, předek byl opravdu ze 166, tedy náhony na kola, celkově to auto na fotkách vypadá že "sedí " jakoby výš.
Mimochodem Schwimwagen (166 Very Happy ) měl správně i jiné (balonové) pneumatiky i když se často používaly ty určené pro kubel, ty originální totiž pomáhaly zvyšovat vztlak. No a aby to nebylo až tak jednoduché existoval i tzv. "velký Schwimwagen" vyrobený asi ve 30 kusech který je celkově větší a má jiný tvar (je i starší)
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34561 Verze : 0

Citace - bitaxe :


Mimochodem Schwimwagen (166 Very Happy ) měl správně i jiné (balonové) pneumatiky i když se často používaly ty určené pro kubel, ty originální totiž pomáhaly zvyšovat vztlak.



Máš pravdu, měly široké ráfky - byl to rozměr 200x16, jenže se nedaly sehnat, tak když jsme ty původní sjeli víc než na plátno, jezdil ten "náš" na gumách pro zemědělské stroje (taková fréza, jak na ní vezl Hrušínský na výlet svoje ženský ve filmu Slavnosti ?sněženek?-možná něco pletu).
Tyhle gumy jednak nebyly tak drahý, jednak se na ty široké ráfky nechaly dobře natáhnout a pak to vypadalo jako origoš. Oficiálně se na nich smělo jezdit do 20 km/hod, ale my stejně jezdili tak do 50 km/hod, protože to jednak mělo mizivou podélnou stabilitu (krátký rozvor a opotřebené pákové tlumiče), jednak při pomalejší jízdě to byl lepší kočkolap.
Přikládám dvě fotky, na nichž by ty širší ráfky obuté těmi zemědělskými pneu měly být dobře patrné. Ten spolujezdec jsem já-tenkrát, vedle vodníka stojí KdF 82.
Oskenoval jsem oba obrázky najednou a pak jsem nenašel "nůžky", jak to rozříznout.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34658 Verze : 0
Tedy z Vaší debaty jsem se dozvěděl řadu zajímavých věcí, ale stejně si myslím, že nejlepší je Trabant kübel Laughing


Elblík
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34665 Verze : 0
Jestli myslíš grenztrabi (to je ta potvora bez dveří a s plátěnou střechou dělaná původně pro pohraničníky (grenzpolizei)NDR tak se dělal i pro civil jako Trabant Tramp, akorát je to auto co je docela drahý.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34668 Verze : 0
Tedy !! Potvora !! Box A to píšeš mně jako zavilému trabantistovi a dvoutaktáři ! Wink


Ale ano, je to pěkné a dost drahé vozítko. I když mít mustr a místo, tak není problém ho postavit, protože podlaha a předek je stejný a ostatní jsou plechy a plechové výztuže. Měl jsem tu čest se v něm povozit - noblesa! Very Happy


Elblík
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34724 Verze : 0
Myslím že je to dělaný z kombíka, nejsem si tím jist je to už dost dlouho co jsem si to prohlížel, na Beltringu to sice myslím taky bylo ale tam bylo tolik aut že jsem mu nevěnoval pozornost. ale je to fakt docela hezký auto i když mě se víc líbil "citroen mehari" nebo "moris mini moke" taky takový civilní hračky ale ze 60´let.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34771 Verze : 0
Víš, vono je to jedno, protože na dýlku jsou auta stejný, kombík má jen protaženou střechu a navíc u Kübelu je zadek úplně jinej - hranatej. Ten Citröen, to je ten jak měli v Četníkách Confused:


Elblík
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34915 Verze : 0
V zásadě ano, je to verze pro armádu (četnictvo jak známo není policie) a v civilu se to jmenovalo mehari, ten moris je myslím v jiném Funesovo filmu kde ho s ním vezou dvě holky se psem (ale nejsem si tím jist už jsem to dlouho neviděl)
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#34929 Verze : 0
Ano, to je také hezké vozítko. Myslím, že jsem ho zahlédl na předloňskách Bahnech. Jenom ta osádka neměla ty uniformy Laughing


Elblík
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35080 Verze : 0
Jo je moc hezké a na mém žebříčku oblibystojí hned za LuAZem (to je taková malá plovoucí potvora pro řidiče a dva raněné) číslo si z hlavy nevzpomenu
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35165 Verze : 0

Citace - bitaxe :

Jo je moc hezké a na mém žebříčku oblibystojí hned za LuAZem (to je taková malá plovoucí potvora pro řidiče a dva raněné) číslo si z hlavy nevzpomenu



Co si vzpomínám, tak LuAZy měla ve výzbroji i motostřelecká divize Střední skupiny vojsk Sov. armády, jejíž část byla dislokována v Olomouci. V nějaké knížce mám fotku tohoto zajímavého vozítka, jen si vzpomenout ve které Idea .
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35356 Verze : 0
Co si myslite ze je lepsi v terenu a celkove Jeep Willis nebo kubelwagen.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35375 Verze : 0
Samozřejmě, že americky Jeep Willys Exclamation
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35542 Verze : 0
Pokud jde o LuAZ tak dva kusy měla ve stavu každá divize SA na našem území se v době odchodu spřátelených vojsk nalézalo myslím 8 kusů těchto zajímavých strojů. Všechny byly odvezeny, v současnosti se na našem území nachází snad 2 kusy.
Nevím je-li lepší jeep nebo kubel ale radši bych jezdil v kubelu (je o dost pohodlnější) navíc pokud použijete verzi s náhonem 4x4 nebude asi mezi nimi velký rozdíl(krom výkonu motoru).
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35546 Verze : 0

Citace - bitaxe :

Nevím je-li lepší jeep nebo kubel ale radši bych jezdil v kubelu (je o dost pohodlnější) navíc pokud použijete verzi s náhonem 4x4 nebude asi mezi nimi velký rozdíl(krom výkonu motoru).



Podle mne ve Willysu na předních dvou místech to je ucházející, horší už na zadních. Musím souhlasit, že Kübelwagen bude asi pohodlnější.
Každopádně bez plachet včetně bočního krytí to na zadních sedadlech bude při trošku větší rychlosti dost nepříjemné (bohatě myslím stačí i 60 km/h), co se týče nepříjemného větru v obou typech aut.
Kdo si jízdu v otevřeném autu na zadních sedadlech nevyzkoušel, tak vřele doporučuji Very Happy, stejně nepříjemné je to i na korbě náklaďáku bez krycí plachty. Wink
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35548 Verze : 0
Omlouvám se, že opomíjím tady houfně užívané označení "kübelwagen". Poté, když mi bitaxe podrobně vysvětlil vznik tohoto názvu, myslím, že není jasné, má-li tazatel na mysli vojenskou Tatru, Trabi, JEEPa, či jiné vozidlo v této karoserii. Mimochodem toto je jediné téma, kde se užívá takto neurčité označení, všude jinde jsou přesně uváděny typy, modely, verze i roky výroby.


V JEEPu jsem nejezdil, proto mi schází porovnání. Nikdy jsme taky s tímto autem nezávodili, protože díky spotřebě se nikdo do závodění nehrnul a taky jich tenkrát nejezdilo zdaleka tolik, jako kaďourů. Zato v KdF 82 i ve VW 166 jsem najel dost ať už jako řidič, nebo spolujezdec (vpředu i vzadu). Je pravda, že zapálit si cigáro za jízdy byl i vpředu kumšt. Ale zase nastupovat do Vodníka okýnkem, když byla natažená střecha, to bylo fakt profesorium!


Ten vodník dostal v dubnu 1968 na prvním vrakáči v SRN místo původního motoru s několikrát svařovanou klikovkou skoro nový motor VW 1300 - 40 HP a to pak trhalo drny.
Jeho problém byly nevýkonné pákové tlumiče a díky krátkému rozvoru (vzdálenost přední a zadní osy, snad jsem se nespletl) malá podélná stabilita při rychlejší jízdě. Jak se na silnici překročilo 50 km/hod, houpalo se to jako kačena. To ovšem v terénu neplatilo. Kamarád, jemuž Vodník patřil, projížděl s oblibou bouračky domů a podobné extrémnosti jako zkoušku průchodivosti. Jak jsem už jednou napsal - neexistovalo uváznout. Tenkrát ještě neexistovaly Bahna, ale protože bydlel kousek od Felbabky, myslím, že ho testoval i v těchto místech - bylo by mu to podobné.


Náš rodinný kaďour měl najeto minimum - cca 60.000 km, když v r. 1969 "šel do světa". Rozhodně jsem nikdy neměl dojem, že by motoricky nestačil - a to jsem mu taky dával pěkný "kouř" jak na silnici, tak v terénu. Ve dvou+bágly bez problémů 85 km/hod. Upozorňuji, že měl v kolech redukce! Bez nich jezdil bez problémů 120.
Výkon motoru je třeba porovnávat s váhou, kterou tahal. Nemyslím, že cca 700 kg KdF, honěných 23 HP s převodovkou 4+Z není srovnatelné s cca 2000 kg JEEpa, honěných cca 56 HP s převodovkou 3+Z. No a co se týče pohodlí (v zimě), tak podotýkám, že bojový KdF měl topení teplým vzduchem od motoru (vedeno práhy).
Nevím, jak byl konstruován JEEP, je možné, že měl vyšší max. rychlost, protože asi neměl redukce v kolech, jako KdF. Pro bojové použití ale myslím, že rychlost není to nejdůležitější. Spíš bych dal přednost nenáročnému chlazení vzduchem!!!
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35564 Verze : 0
K tomu pohodlí posádky, u Jeepa je to opravdu jen ucházející, u kubelwagenu (jde opravdu o VW 82) je pohodlí srovnatelné s normálním vozem té doby. navíc možnost použít "okna" v zimním období je podle mne vymoženost o které se posádkám Jeepů mohlo tak leda zdát. Nechci vyvolávat vášně, ale to kolik úprav se na Jeepu objevilo aby se zvýšil komfort posádky je sice obdivuhodné, na druhou stranu to ukazuje na to že někde se stala chyba. Jízdní vlastnosti nedokážu posoudit a dnes je to asi jen o pocitech, jediné srovnání které by toto mohlo rozhodnout je vzít Jeepa a kubela (VW82) a srovnat je jízdou ve stejném terénu, pak vyměnit řidiče mezi sebou a zkusit to znovu, dost pochybuju že se to dnes povede.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35571 Verze : 0

Citace - Fantan :

Citace - bitaxe :


Mimochodem Schwimwagen (166 Very Happy ) měl správně i jiné (balonové) pneumatiky i když se často používaly ty určené pro kubel, ty originální totiž pomáhaly zvyšovat vztlak.



Máš pravdu, měly široké ráfky - byl to rozměr 200x16, jenže se nedaly sehnat...
Přikládám dvě fotky, na nichž by ty širší ráfky obuté těmi zemědělskými pneu měly být dobře patrné. Ten spolujezdec jsem já-tenkrát, vedle vodníka stojí KdF 82.
Oskenoval jsem oba obrázky najednou a pak jsem nenašel "nůžky", jak to rozříznout.

Teď procházím starší příspěvky a zjišťuji, že tady nemám ty fotky, které jsem tam dával. Zřejmě jsem byl nešikovný a tak tam asi nepřistály.
Kromě těch pneu si laskavě povšimněte velikosti okének (fotka vodníka v lese - jde o autokemp Klůček v Doksech). Tudy jsme tam bleskově naskakovali systémem vnitřní noha, zadek, hlava, vnější noha. No, byli jsme mladí a ohební - dneska už bych to nedokázal, ale tehdy jsme byli schopni naskočit během max. 3 sekund. Na zadní sedadla to ovšem nešlo, takže když jsme vezli kočky, bylo to složitější Laughing
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35627 Verze : 0
Omlouvám se, nechtěl jsem být hamoun, nevím, jak se mi povedlo to tam poslat dvojmo. Navíc koukám, že fotky jsou černé jak bota - sice je vidět, co vidět být má, ale holt se budu muset s tím skenerem naučit líp fungovat.
Takže sorry! Crying or Very sad
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35632 Verze : 0
Myslím že střecha na 166 (vodník), je nestandardní asi dělaná po válce u nás stejně jako ty okna, ta díra v předku kubela je od světla Notek. Ty fotky tam určitě původně byly.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35749 Verze : 0
Vodník měl kvůli plavání výfuk za zadními opěradly a bylo tam poměrně málo místa, takže když se střecha sklopila, hrozilo propálení. Bylo to způsobeno mj. tím, že oblouky (žebra) nebyly stejně velké.
U kaďoura, který měl výfuk dole a u vodníka za války to vojáčkům určitě nevadilo, ale majitel Vodníka to vzhledem k ceně střechovice a výši svých (našich) příjmů nesl těžce. Proto ten pantograf překonstruoval, aby oblouky konstrukce po stažení střechy ležely přesně na sobě a zapadly na volné místo těsně za zadními opěradly. Mimochodem pozorovat ho při práci byl zážitek sám pro sebe!


V té době nám šlo o to, aby to optimálně jezdilo, ne o zachování originálního stavu - ostatně už jsem psal, že tenhle vodník (před ním byl jiný, podstatně horší) měl moderní motor, doma dělaný výfuk (originál nebyl k mání ani jako troska) a taky místo mechanických brzd (teklo tam lanovodama, které se nedaly utěsnit) měl hydraulické. No a další vyfikundace - třeba čerpadlo z Miga pro případ, že by tam začalo téct, zesílení samonosné kastle v ohybu předních podběhů (dělaly se tam trhliny).
Ty okna jsou - pokud vím - původní, ale ruku do ohně za to nedám, říkám, že nám šlo o funkci a majitel byl člověk, který neuměl ráno vstávat - vše ostatní na světě jo. Zeptat se ho budu moci až za pár let, ale co mi odpoví, zase nebudu moci dát k dobru tady.


Nevím, jak měly ty okna vypadat v originále - ten film se slibovanou příručkou jsem ještě nenašel. Ono hledat v těch nůších bude asi chvilku trvat.


Otravoval jsem admina, jak vkládat fotky, odpověď je v sekci "Zeptejte se". Mám v plánu kamerou zreprodukovat všechno co mám jen v negativu o Vodníkovi i našem Kaďouru (většina je 6x6 a to mi scaner nebere) a pak z toho udělám "seriál" v Galerii.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#35907 Verze : 0
K vaší diskusi bych rád trochu mimo téma dodal, že Schwimmwagen se mi líbí a má nepopíratelné přednosti. Ale na obranu mnou obdivovaného vozítka JEEP bych rád uvedl, že pokud je mi známo tak je to jediné válečné vozidlo které donutili nejen plavat (obdobná skořepina jako u Schwimmwagenu, nebo standartní Jeep zabalený v plachtě), ale i lítat a to nejen jako "zavazadlo" třeba v Dakotě, ale i "samostatně". Prototyp Jeepu se speciální nástavbou byl totiž zkoušen jako vlečený vírník, s možností samostatně přistát.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#41888 Verze : 0
Pokud jde o létajícího jeepa byly dokonce dva tyto pokusy, jeden v británii pod názvem rotabugy, na který existuje i poměrně dost dokumentace, a druhý v austrálii kde ho dokonce zakapotovali (myslím že tam mu říkali fleep, ale nejsem si jist). ani jedna verze nebyla užita operačně, vysazování pomocí kluzáků bylo asi přece jen výhodnější.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#41892 Verze : 0
moc zajimava diskuze panove, jen co je pravda. pro to srovnani nemohu rict jak by obstal kubelwagen, ale ve willysu jsme jednou jeli s hroznem lidi vzadu (8 chlapu) a vyjizdeli jsme bez problemu i dost prudke kopecky (okolo 40 stupnu). Osobne bych si ale stejne vybral kubelwagen, to je auto ktere ma styl a dost me stve ze jsem v tom jeste nejel.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#154616 Verze : 0
Mám prosbičku - mohl by někdo toto téma zpracovat čistě jako faktografické? Jak jsem toto téma prolézal, tak mám chuť ho skoro celé šoupnout do "kececí" části fora.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#160808 Verze : 0
Martine přesuň to, já to proberu případně doplním a následně přesunu ty faktografické věci sem, to kecání jsem z větší části zavinil já s Fantanem takže to bude spravedlivé když to i napravím, naše debaty (aspoň z části ne zcela nezajímavé) pak nechám v diskuzní části.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#160837 Verze : 0
to Martin: presne toto isté ma včera večer napadlo....
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#160842 Verze : 0
bohužel se mezi tím co jsem zakládal na správném místě (tedy neobrněná technika, štábní vozidla, VW 82) zmizeli z tohoto místa fotky na VW 82 Kübelwagen Sad
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#160912 Verze : 0
tak díky byl jsi rychlejší Smile
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#160915 Verze : 0
copak trabi, ale ten Wartburg 311 v provedení "tábornická limuzína" co stojí v pozadí...
ale to už nemá z válkou nic společného
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163149 Verze : 0
vartburg v pozadí je standardní kombík, v originále je to nazýváno wartburg tourist.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163165 Verze : 0
NENÍ !!!
Kübelwagen - tábornická limuzína

tábornická limuzína
Kübelwagen - standartní kombi

standartní kombi
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163663 Verze : 0
Ale je, ŽÁDNÝ wartburg natož ve variantě kombi se nenazíval "tábornická limuzína" (to je nesmysl už z principu, limuzína je druh karoserie s normálním zavazadlovým prostorem) správný název je "wartburg 311 camping" vymýšlet si vlastní názvy je nesmysl.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163671 Verze : 0

Citace - bitaxe :

vartburg v pozadí je standardní kombík, v originále je to nazýváno wartburg tourist.



já jsem reagoval na tohle
a to není STANDARTNÍ kombík
a co napsali v manuále pro export do čech , to je vidět pod tím obrázkem Wink
co je limuzína to samozřejmě vím Cool
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163786 Verze : 0
Máš pravdu že to není standardní kombi (já to normální v podstatě neznám) správně se to jmenuje Camping a bylo to zřejmě dost oblíbené, jinak limuzína se děla normální a "cabrio" s otevřenou střechou.
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#163793 Verze : 0
tedy pane kolego, vy mi dáváte...
tak jsem se zahloubal do hlubin internetové historie a našel
ale vzpomenout si na přihlašovací údaje...
ale povedlo se
koukněte sem, co bylo typů...


http://web.quick.cz/forteg/mazlik1.html
kam se dneska hrabou
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#164487 Verze : 0
Když tohle je klasický příklad čerpání ze špatných zdrojů Smile stránka je česká a materiály taky. Pro SPRÁVNÝ název je třeba navštívit stránky nejlépe výrobce nebo alespoň dané země. To jak si to nazve nějaký krajový prodejce (zde tehdejší mototechny) je z pohledu reality vedlejší. To že si to dotyčný dovozce nazve po svém je hezké ale nic neznamenající, důležitý je původní název (pod tím by to bylo i zařazeno pokud by to zde mělo téma) klidně múžeme něčemu říkat třeba Velorex sport ale tím z toho není sportovní vůz Smile Myslím že tady je právě rozdíl mezi námi Smile já beru jednoznačně originální označení (což je i v duchu fóra) vy pak české PRODEJNÍ označení (ani jsem netušil že se to tady prodávalo) což je bohužel zavádějící a při vyhledávání to moc nepomůže Sad pokud zadáte správný (tedy původní) název asi bude výsledek lepší Smile
URL : https://www.valka.cz/Kuebelwagen-t10604#164494 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více