Main Menu
User Menu

SOV - T-17 (prototyp tančíku)

T-17 (tankette prototype)

Т-17 (прототип танкетки)

     
Název:
Name:
T-17
Originální název:
Original Name:
Т-17
Kategorie:
Category:
tančík
Výrobce:
Producer:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Konstrukční kancelář S.A. Ginzburga a E. Grotteho, Leningrad (Petrohrad)
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR pouze prototyp / only prototype
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.1929
Osádka:
Crew:
2 (velitel, řidič-střelec / commander, driver-gunner)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
2300 kg
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
- mm
Délka korby:
Hull Length:
27001) mm
Celková šířka:
Overall Width:
1180 mm
Celková výška:
Overall Height:
1370 mm
Světlá výška:
Ground Clearance:
275 mm
Šířka pásu:
Track Width:
? mm
Měrný tlak:
Ground Pressure:
? MPa
Pancéřování:
Armour:
7 až 14 mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
GoMB Pz-12
(motocyklový dvouválcový vzduchem chlazený zážihový motor)
Výkon:
Power:
14,7 kW při ? ot/min
Převodové ústrojí:
Transmission:
?
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
17 km/h
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
? km
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
30 °
Boční náklon:
Side Slope:
? °
Překročivost:
Trench Crossing:
1,4 m
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m
Brodivost:
Fording Depth:
? m
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
V nástavbě
1x 6,5 mm kulomet Fedorov-Ivanov vzor 1925
Vedlejší:
Secondary:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
1)Délka trupu s ocasem: 3600 mm

K stavbě tančíku T-17 použity díly z T-16.
Po zkouškách byl tank přestavěn na T-18.
Zdroje:
Sources:
М. Н. Свирин, А. А. Бескурников: Первые советские танки, ЭксПринт НВ Москва 1996, ISBN 5-85729-045-7
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-17-prototyp-tanciku-t10562#646754Verze : 5
MOD
Jde o prototyp průzkumného tančíku zkonstruovaného koncem dvacátých let v konstrukční kanceláři S.A. Gisburga a E. Groteho. navázal na starší T-16 a používal části trupu z jednomístného průzkumného tančíku Liliput. Trup byl nýtován z rovných desek na úhelníkovou kostru, motor byl vzduchem chlazený dvouválec. Řidič byl zároveň střelcem z kulometu (existoval i projekt kanonové verze) Prototyp byl dokončen na podzim 1929 a zkoušen začátkem 1930, jeho konstrukční díly byly použity při konstrukci tanku T-18, který byl prvním velkosériově vyráběným sovětským tankem. Zajímavostí typu T-17 je použití pásů podobných americkému Halftracku, tedy gumové s nanýtovanými kovovými patkami.

Pervyje sovetskije tanki, autoři M. Svirin a A. Beskurnikov, vydavatelství "Armada" Moskva, Rusko (М. Н. Свирин, А. А. Бескурников: Первые советские танки, ЭксПринт НВ Москва 1996, ISBN 5-85729-045-7)
URL : https://www.valka.cz/SOV-T-17-prototyp-tanciku-t10562#186756Verze : 1
Za tvorcov tejto tankety sa podľa zdroja nižšie považujú konštruktéri S.P. Šukalov a B.I. Zaslavský. Práce na projekte začali v 3/1928. Prvé označenie bolo TH-17 a vznikli tri verzie stroja (L1, L2 a L3). Najlepšou verziou bola uznaná L3.

Existovali dve možnosti výzbroje:
V prvej verzii mohol byť použitý 37 mm kanón PS-1
U druhej guľometnej verzii mal byť použitý zdvojený tankový guľomet Fedorov-Ivanov kalibru 6,5 mm vzor 1925 alebo DT kalibru 7,62 mm. Muníciu do kanóna tvorila zásoba 34 ks nábojov, ku guľometu 1.500 nábojov. Pancierovanie bolo hrubé 7-14 mm. Prototyp bol pripravený k testom na plygóne "Boľševik" v Leningrade v roku 1929. K pohonu slúžil upravený motocyklový dvojvalcový vzduchom chladený motor GoMB Pz-12 s výkonom 20 koní, ktorý udeľoval tančíku maximálnu rýchlosť okolo 18 km/hod. Neskoršia verzia mala obdržať pásy typu "Kegrésse", resp. iné odľahčené pásy. Tančík dostal na zadnú časť opornú lyžinu, ktorá zabraňovala prevrhnutiu stroja pri prekonávaní prekážok. S touto 1 metrovou lyžinou mal stroj celkovú dĺžku 3,7 metra.

Prototyp nesplnil očakávania. Prejavili sa nedostatky v spoľahlivosti motoprevodových súčastí, problémov s pásmi a hlavne sa ukázalo, že jeden člen posádky nemôže efektívne riadiť stroj a zároveň viesť streľbu. Z týchto dôvodov nebol tančík prijatý do výzbroje a sériovej výroby.

V 1/1931 vznikol pod vedením konštruktéra R.A. Anšeleviča projekt dvojmiestného obojživelného tančíku T-17. Stroj mal využívať podvozkové komponenty z tančíku T-23, chrániť ho mal 4-8 mm pancier. Pohon mal zabezpečovať motor Ford AA, s ktorým mal dosiahnuť maximálnu rýchlosť na ceste 30 km/hod a 8-10 km/hod pri plavbe. Výzbroj mal tvoriť tankový guľomet DT kalibru 7,62 mm. V rokoch 1929/30 bolo plánované vyrobiť 10 prototypov. Plány sa však nepodarilo naplniť z dôvodov nedostatočnej technologickej prípravy na výrobu v plánovaných továrňach (č.2 VATO a STZ). Pôvodný projekt preto poslúžil k vývoju ďalších typov tančíkov (T-21, T-22, T-23).

Aleksander Čubačin - Tanketka T-27 i mašiny na jej baze, séria Bronětankovyj muzej, Moskva 2005
M. Svirin, A. Beskurnikov - Pervyje sovetskije tanki, edícia Armada, Moskva, ISBN 5-85729-045-7

SOV - T-17 (prototyp tančíku)  -


SOV - T-17 (prototyp tančíku)  -


SOV - T-17 (prototyp tančíku)  -


SOV - T-17 (prototyp tančíku)  -


URL : https://www.valka.cz/SOV-T-17-prototyp-tanciku-t10562#208156Verze : 2
MOD
T-17

Svirin M.,Bezkurnikov A.:Pervyje sovetskije tanki, Armada No.1, EKSPRINT, Moskva 1995

SOV - T-17 (prototyp tančíku)  - T-17
nákres vozidla s ocelovými pásy

T-17
nákres vozidla s ocelovými pásy

SOV - T-17 (prototyp tančíku)  - T-17
nákres vozidla s pásy typu Kegresse

T-17
nákres vozidla s pásy typu Kegresse

URL : https://www.valka.cz/SOV-T-17-prototyp-tanciku-t10562#370236Verze : 2
MOD