Název: Name: | 18. letecký stíhací pluk | |
Originální název: Original Name: | 18. letecký stíhací pluk /pístový/ | |
Datum vzniku: Raised/Formed: | 01.06.1951 | |
Předchůdce: Predecessor: | - | |
Datum zániku: Disbanded: | 01.11.1954 | |
Nástupce: Successor: | 18. stíhací letecký pluk | |
Nadřízené velitelství: Higher Command: | 01.06.1951-01.11.1954 22. letecká stíhací divize | |
Dislokace: Deployed: | 01.06.1951-01.11.1953 Plzeň, letiště / 01.11.1953-01.11.1954 Pardubice, letiště / | |
Velitel: Commander: | 01.06.1951-01.11.1954 Miklošík, Ján (major) | |
Podřízené jednotky: Subordinated Units: | ||
Čestný název: Honorary Name: | 01.06.1951-01.11.1954 | |
Vyznamenání: Decorations: | 01.06.1951 | |
Poznámka: Note: | 01.06.1951-01.11.1953 VÚ 9668 Plzeň 01.11.1953-01.11.1954 VÚ 9668 Pardubice | |
Zdroje: Sources: | Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000 (18. letecký stíhací pluk), |
URL : https://www.valka.cz/18-letecky-stihaci-pluk-1951-1954-t105161#422101Verze : 1
wade
MOD
18. letecký stíhací pluk pístový/ 18. letecký stíhací pluk proudový
Počátky vzniku tohoto pluku sahají do poloviny r. 1951. V té době probíhalo v Mladé přeškolení leteckých pluků na proudovou techniku. Část pilotů z těchto pluků „nevyhověla kádrovým nárokům“ a ti byli přemístěni (spolu s letouny S-199) na letiště Plzeň-Bory.
Tam byla 01.6.1951 zřízena 22. letecká divize (přezdívaná „Mesršmítová“!) a byly zřízeny 4.a 18. letecký pluk, v její podřízenosti..
01.06.1951 – zřízen 18. letecký pluk (Na výnos MNO č.j.004226 ze 24.5.1951 a nařízení MNO-VL č.j.0012514 z 16.5.1951 a nařízením MNO-VL č.j.0012754 ze 30.5.1951.
Dislokace: Plzeň-Bory.
Pro výcvik bylo připraveno: 29 ks letounů S - 199, 2 ks CS - 199 a 9 ks C - 2.
V r. 1952 začíná používat označení 18. letecký stíhací pluk pístový
V listopadu 1953 – redislokován do Pardubic.
01.04.1954 – přejmenován na 18. letecký stíhací pluk proudový
Pro označení příslušnosti letounů k útvaru používal:
Velitelský roj - DA-01 a dále ( nejvýše - 09)
1. letka - PS - 10 a dále ( nejvýše - 29)
2. letka - BS - 30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - EX - 50 a dále ( nejvýše - 69)
4. letka - VT - 70 a dále
Hlavní výzbroj pluku:
S-199 - (1951 - 1954)
S-102/MiG-15 - (1954 - 1958)
V září 1954 měl 18. lspp ještě 31 letounů S-199, 10 „Arad“ C-2 a již 35 letounů S-102).
01.11.1954 – přejmenován na 18. stíhací letecký pluk (18. slp).
Zdroje: www.vojenstvi.cz
Československé vojenské letectvo 1945-1957, Ing. Miroslav Irra, Jaroslav Matoulek, Stanislav Vystavěl (Vydavatelství Jan Máče)
Kronika 18. lp
Počátky vzniku tohoto pluku sahají do poloviny r. 1951. V té době probíhalo v Mladé přeškolení leteckých pluků na proudovou techniku. Část pilotů z těchto pluků „nevyhověla kádrovým nárokům“ a ti byli přemístěni (spolu s letouny S-199) na letiště Plzeň-Bory.
Tam byla 01.6.1951 zřízena 22. letecká divize (přezdívaná „Mesršmítová“!) a byly zřízeny 4.a 18. letecký pluk, v její podřízenosti..
01.06.1951 – zřízen 18. letecký pluk (Na výnos MNO č.j.004226 ze 24.5.1951 a nařízení MNO-VL č.j.0012514 z 16.5.1951 a nařízením MNO-VL č.j.0012754 ze 30.5.1951.
Dislokace: Plzeň-Bory.
Pro výcvik bylo připraveno: 29 ks letounů S - 199, 2 ks CS - 199 a 9 ks C - 2.
V r. 1952 začíná používat označení 18. letecký stíhací pluk pístový
V listopadu 1953 – redislokován do Pardubic.
01.04.1954 – přejmenován na 18. letecký stíhací pluk proudový
Pro označení příslušnosti letounů k útvaru používal:
Velitelský roj - DA-01 a dále ( nejvýše - 09)
1. letka - PS - 10 a dále ( nejvýše - 29)
2. letka - BS - 30 a dále ( nejvýše - 49)
3. letka - EX - 50 a dále ( nejvýše - 69)
4. letka - VT - 70 a dále
Hlavní výzbroj pluku:
S-199 - (1951 - 1954)
S-102/MiG-15 - (1954 - 1958)
V září 1954 měl 18. lspp ještě 31 letounů S-199, 10 „Arad“ C-2 a již 35 letounů S-102).
01.11.1954 – přejmenován na 18. stíhací letecký pluk (18. slp).
Zdroje: www.vojenstvi.cz
Československé vojenské letectvo 1945-1957, Ing. Miroslav Irra, Jaroslav Matoulek, Stanislav Vystavěl (Vydavatelství Jan Máče)
Kronika 18. lp
URL : https://www.valka.cz/18-letecky-stihaci-pluk-1951-1954-t105161#376431Verze : 0
Datum používání Date of Usage |
Stroj Machine |
12.08.1953-01.11.1954 | MiG-15 1841 |
09.03.1954-01.11.1954 | MiG-15 1141 |
09.04.1954-01.11.1954 | MiG-15 1169 |
18.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1159 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1569 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1545 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1565 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1564 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1566 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1563 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1562 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1162 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1572 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1583 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1571 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1568 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1561 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1153 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1574 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1559 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1548 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1560 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1575 |
28.05.1954-01.11.1954 | MiG-15 1570 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1549 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1551 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1542 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1543 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1541 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1544 |
02.06.1954-01.11.1954 | MiG-15 1199 |
12.11.1954-01.11.1954 | MiG-15 1150 |
12.11.1954-01.11.1954 | MiG-15 1301 |
DD.MM.RRRR-21.05.1952 | S-199.494 |
URL : https://www.valka.cz/18-letecky-stihaci-pluk-1951-1954-t105161#685977Verze : 0
wade
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.