4. bombardovací skupina [1940-1944]

4th Bomber Group
Grupul 4 bombardament
Název:
Name:
4. bombardovací skupina 4th Bombardment Group
Originální název:
Original Name:
Grupul 4 bombardament
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.03.1940
Předchůdce:
Predecessor:
- -
Datum zániku:
Disbanded:
24.06.1944
Nástupce:
Successor:
-
Nadřízené velitelství: 01.03.1940-??.10.1941 1. bombardovací pluk (Flotila 1 bombardament)
??.10.1941-20.04.1944 ?
22.04.1944-??.04.1944 1. letecký sbor (Corpul 1 Aerian Roman)
??.04.1944-24.06.1944 2. letecký sbor (Corpul 2 Aerian Roman) Higher Command:
01.03.1940-??.10.1941 1st Bombardment Regiment (Flotila 1 bombardament)
21.10.1941-20.04.1944 ?
20.04.1944-??.04.1944 1st. Air Corps (Corpul 1 Aerian Roman)
??.04.1944-24.06.1944 2nd Air Corps (Corpul 2 Aerian Roman)
Dislokace:
Deployed:
01.03.1940-02.07.1940 Brašov
02.07.1940-11.08.1940 Blaj
11.08.1940-01.09.1940 Campia Turzii u Kluže
01.09.1940- Brašov
Od DD.06.1941-21.10.1941 v poli na východoevropském válčišti.
??.10.1941-DD.MM.1942 Brašov
DD.MM.1942-22.04.1944 Buzău, Fligerhorst Buzau /
22.04.1944-24.06.1944 Ianca (u města Braile v jižní Moldávii)

Velitel:
Commander:
22.06.1940-??.08.1940 Nagaevschi, Gheorghe (Locotenent comandor aviator)
??.08.1940-DD.MM.194? Negrescu, Ioan (Capitan aviator)
14.06.1941 Slavescu, Ioan (Locotenent comandor aviator)
22.04.1944 Stefanescu, Anton (Locotenent comandor aviator)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
01.03.1940-08.08.1941, 06.09.1941-17.05.1944 76. bombardovací peruť (Escadrila 76 bombardament)
01.03.1940-DD.MM.1943 77. bombardovací peruť (Escadrila 77 bombardament)
22.04.1944-24.06.1944 78. námořní bombardovací peruť (Escadrila 78 bombardament maritim)
01.03.1940-08.08.1941, 06.09.1941-17.05.1944 76th Bombardment Squadron (Escadrila 76 bombardament)

01.03.1940-DD.MM.1943 77th Bombardment Squadron (Escadrila 77 bombardament)

22.04.1944-24.06.1944 78th Maritime Bombardment Squadron (Escadrila 78 bombardament maritim)
Čestný název:
Honorary Name:
-
Vyznamenání:
Decorations:
-
Zdroje:
Sources:
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass, Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, AJ-Press, Gdańsk 2006
URL : https://www.valka.cz/4-bombardovaci-skupina-1940-1944-t104790#376250 Verze : 1
Po zářijovém tažení 1939 byly evakuované polské stroje PZL.37 "Łoś" A, PZL.37 "Łoś" A-bis a PZL.37 "Łoś" B opraveny, dozbrojeny a soustředěny v Brašově. Tam byly zařazeny do stavu rumunského královského letectva a přiděleny do výzbroje 4. bombardovací skupiny. V rumunském letectvu nesly označení PZL.37 Loos. Celkem bylo do rumunského letectva zařazeno těchto 22 strojů:



PZL.37 Loos
Verze Polské vojenské evidenční číslo Rumunské útvarové označení V rumunském letectvu od-do Poznámka
A 72.11 201 01.01.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani. Oficiálně odepsán 23.03.1946
A-bis 72.36 202 01.01.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani. Oficiálně odepsán 23.03.1946
A-bis 72.42 220 14.06.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani. Oficiálně odepsán 23.03.1946
A-bis 72.78 203 01.01.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani. Oficiálně odepsán 10.04.1946
B 72.101 205 01.01.1940-08.08.1940 Nehoda při startu. Problém s motory. Stroj shořel. Osádka: Nicolae Pădureanu, Petre Şilo, Alexandru Rizoiu, Ioan Filipescu zahynula. Odepsán v roce 1941.
B 72.106 206 01.01.1940-22.06.1941 Sestřelen sovětským protiletadlovým dělostřelectvem nad letištěm Bulgărica. Osádka: Constantin Varlan - padl, Florin Teodorescu, Ioan Sandulescu, Ioan Margarit se zachránili padáky a padli do zajetí. Oficiálně odepsán 08.08.1942. V rumunsku odlétal při 117 vzletech 78,09 hodin.
B 72.117 207 01.01.1940-DD.11.(?)1942 01.11.1942 byl opravován na základně 4. bombardovací skupiny. Dále už v zachované dokumentaci nejsou záznamy. Pravděpodobně byl neopravitelný z důvodu nedostatku náhradních dílů. Oficiálně odepsán 22.08.1944
B 72.118 208 01.01.1940-26.04.1940 V průběhu startu padl ve výšce 300 m do vývrtky a rozbil se poblíž letiště v Brašově. Letci: Ilie Petcu a Dimitru Bogdan zahynuli. Oficiálně odepsán 18.02.1941
B 72.119 209 01.01.1940-30.06.1940 Nouzové přistání na břicho u obce Barghiş. Utržený pravý motor. Oprava nebyla možná. Oficiálně odepsán 20.03.1943
B 72.120 210 01.01.1940-03.05.1944 Sestřelen sovětskými stíhači na P-39 Airacobra (508. IAP) v prostoru obce Bresti.
B 72.136 212 01.01.1940-01.05.1940 Srážka na letišti v Brašově ze Savoia S-79 "1". Oficiálně odepsán 03.03.1941
B 72.137 211 01.01.1940-16.08.1940 Nehoda při přistání na letišti Campia Turzii - ulomení podvozku. Stroj shořel, osádka byla zachráněna. Odepsán v roce 1941.
B 72.142 213 01.01.1940-01.09.1944 01.09.1944 poškozen německými Bf 109G na letišti Blaj. Opraven a po květnu 1945 navrácen do služby. V roce 1946 se o něm neobjevují žádné záznamy.
B 72.170 214 01.01.1940-22.06.1941 Sestřelen sovětským protiletadlovým dělostřelectvem (463. protiletadlová dělostřelecká baterie) nad letištěm Bulgărica. Osádka: Vasile Nanescu, Vasile Iarosevici, Vadin Barsan, Nicolae Sava padla. Oficiálně odepsán 08.08.1942. V Rumunsku odlétal 43,45 hodin.
B 72.193 215 01.01.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani. Oficiálně odepsán 23.03.1946.
B 72.200 217 01.01.1940-04.04.1941 Při startu z letiště v Brašově se zastavily oba motory a stroj spadl z malé výšky. Osádka: Toma Ungureanu, Octavian Tomescu, Gheorghe Ciobanu, Gheorghe Caragheorghiopol zahynula. Stroj oficiálně odepsán 16.09.1941
B 72.210 204 01.01.1940-01.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Luncani v 16.15 hod. Oficiálně odepsán 23.03.1946
B 72.215 218 01.01.1940-DD.MM.1942 30.04.1942 byl v opravě v letecké továrně Brašov. Navrženo jeho odepsání. Od té doby se v dokumentaci nevyskytuje.
B 72.240 222 14.06.1940-DD.MM.1941 28.09.1941 byl v opravě v leteckých opravnách v Cotroceni. Doporučen odpis. Oficiálně odepsán 07.03.1942
B 72.250 219 01.01.1940-30.06.1940 Havárie na letišti v Brašově. Oprava nebyla možná. Oficiálně odepsán 07.11.1942
B 72.251 221 14.(?)06.1940-02.09.1944 Shořel při útoku německých Bf 109G na letiště Turda de Sus. Oficiálně odepsán 23.02.1946
B 72.252 216 01.01.1940-08.08.1941 Po požáru motoru shořel na letišti v Brašově.



V roce 1942 byly zbylé stroje přiděleny do letecké školy pro piloty dvoumotorových bombardérů. Koncem roku 1943 byly znovu uznány za operační a zařazeny do výzbroje 76. bombardovací perutě.


Zdroje:
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass, Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, AJ-Press, Gdańsk 2006
Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990
URL : https://www.valka.cz/4-bombardovaci-skupina-1940-1944-t104790#376501 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více