Main Menu
User Menu

Pomocná letecká dopravní služba

Air Transport Auxiliary

Pomocná letecká dopravní služba
Air Transport Auxiliary


Po vypuknutí druhé světové války zápasila RAF s nedostatkem pilotů pro bojové nasazení. Přivítala proti aktivitu Geralda d'Erlangera, tehdejšího ředitele společnosti British Overseas Airways Corporation, který ještě před vypuknutím bojů seznámil parlamentního podtajemníka poro letectvo Harolda Balfoura a generálního ředitele pro civilní letectví sira Francise Shelmerdina se svým návrhem na sestavení skupiny civilních pilotů, kteří by v případě potřeby vypomohli ozbrojeným složkám. Letectvo pak nemuselo pro tyto úkoly vyčleněnovat již tak vyčerpané piloty.

Gerald d'Erlanger dostal oficiální požehnání a byl postaven do čela nově vzniklé organizace, která měla tyto piloty zastřešovat. Původně se předpokládalo, že piloti ATA budou převážet poštu a lékařské zásoby. Avšak od 1. května 1940 převzali piloti ATA přepravu všech vojenských letadel z výrobních závodů k leteckým údržbářským jednotkám letectva a námořního letectva, kde byly letouny vybavovány zbraněmi a dalším vybavením. V srpnu následujícího roku převzali všechny přepravní služby s výjimkou přepravy letadel na letadlové lodě. 1 152 pilotů a 166 pilotek ATA nakonec přepravilo během více jak 400 000 letových hodin více 309 000 letadel 140 různých typů.

Pomocná letecká dopravní služba byla s výjimkou počátečního období civilní službou a piloti do ní nebyli povoláváni, ale přijímáni. Na druhou stranu zde ovšem byl zaveden hodnostní systém. Hodnost odrážela především pilotovy zkušenosti. Pro přijetí bylo potřeba být držitelem pilotního průkazu a mít nalétáno nejméně 250 letových hodin.


ROZPRACOVÁNO




Zdroje:
https://www.raf.mod.uk/history_old/ata.html
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Pomocna-letecka-dopravni-sluzba-t104589#375110Verze : 0
MOD