Main Menu
User Menu

Bristol Bolingbroke

Přehled verzí

Bristol Fairchild Bolingbroke - přehled verzí:

Bolingbroke Mk.I

Licenční verze Bristolu Blenheim Mk.IV (kanadská výroba si ponechala původní jméno prototypu, zatímco britské sériové stroje byly přejmenovány). Prvních 18 strojů (702-719), postavených z britských komponentů a podle původních výkresů, bylo v podstatě úplně shodných a v Kanadě sloužily jako námořní hlídkové (u 8. peruti v Novém Skotsku) a pro výcvik osádek, proto dva stroje dostaly dvojí řízení.

Bolingbroke Mk.II

Stroj 712 byl po nehodě upraven pro různé vybavení (snáze dostupné než původní britské) amerického původu a přejmenován. Zkušenosti z jeho provozu byly použity při vývoji verze Mk.IV.

Bolingbroke Mk.III

Stroje 702 a 717 byly v roce 1940 modifikovány na plovákový podvozek firmy Edo a byly testovány pro případné použití plovákové verze v Tichém oceánu. Sériová výroba nebyla navzdory úspěšným testům zahájena a oba stroje byly v průběhu roku 1942 vráceny do původního stavu.

Bolingbroke Mk.IV

Bolingbroke Mk.IV byl standardní námořní hlídkovou podobou s americkou avionikou. Kvůli provozu na severu byly všechny stroje vybaveny záchrannými čluny dinghy a rozvody odmrazovací kapaliny.

Bolingbroke Mk.IV-W

Čtrnáct ze 151 Mk.IV bylo kvůli obavě z nedostatku motorů Mercury vybaveno americkými Pratt & Whitney R-1535-SB4G Twin Wasp Junior o výkonu 615 kW. Nedostatek ovšem nenastal a další stroje s Twin Waspy postaveny nebyly. Kvůli menšímu výkonů měly Mk.IV-W nosnost pouze 227 kg pum.

Bolingbroke Mk.IV-C

Ze stejného důvodu jeden stroj dostal motory Wright GR-1820-G3B Cyclone o 671 kW. Výkony nebyly natolik lepší než u standardních strojů, aby byla zahájena sériová výroba - zvlášť když přísun motorů Mercury byl dostatečný.

Bolingbroke Mk.IV-T

Většina strojů verze Mk.IV byla postavena jako cvičný Mk.IV-T, celkem 457. První z nich byly dodány v dubnu 1942. Posledních 57 bylo dodáno s motory Mercury XX. Dalších 51 strojů se stejnými motory bylo postaveno, ale nebyly převzaty letectvem. Část strojů Mk.IV-T měla místo standardní věže Bristol věž Boulton Paul Type C se dvěma kulomety.

Zdroj:
Oughton, James D. Bristol Blenheim Mk.IV. Profile No.218, Profile Publicaions, Windsor 1971.
Baczkowski, Wieslaw. Samolot bombowy Bristol Blenheim I-IV, TBiU. No.171, Bellona, Warszawa 1995. ISBN 83-11-08512-9.
Thomas, A. Bristol Blenheim, Warpaint No. 26. Hall Park Books, London 2000. ISBN 1-84176-289-X.
Barnes, C. H. Bristol Aircraft Since 1910, Putnam Aeronautical Books, London 1964. ISBN 0851778232.
Mackay, Ron. Bristol Blenheim in Action. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1998. ISBN 0-89747-209-8.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/bolingbroke.html
www.airforce.forces.gc.ca
en.wikipedia.org
https://www.spitcrazy.com/bolingbroke.htm
www.historyofwar.org
www.canadianflight.org
www.aviation.technomuses.ca www.warplane.com
URL : https://www.valka.cz/Bristol-Bolingbroke-t104227#374391Verze : 0
MOD