Název: Name: | VEF I-16 | |
Originální název: Original Name: | VEF I-16 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1939-DD.MM.1939 Valsts elektrotehniskā fabrika, Riga / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1939-DD.MM.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1940 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1100 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1540 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 8,23 m | |
Délka: Length: | 7,3 m | |
Výška: Height: | 1,9 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 11,43 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | ? kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Walter Sagitta I-SRo výkonu 340 kW/460 k dvoulistá vrtule | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 483 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8100 m | |
Dolet: Range: | 800 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995 Němeček, Václav: Vojenská letadla 3, Naše vojsko, Praha 1992 http://latvianaviation.com/VEF_I-16.html http://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16 http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php http://www.samoloty.ow.pl/str071.htm http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php |
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31626Verze : 0
Aubi
MOD
VEF I-16
V rižské elektrotechnické továrně VEF působil jako letecký šéfkonstruktér Karlis Irbitis, který pro ni navrhl několik školních a sportovních letadel. V roce 1938 se pokusil vytvořit také stroj stíhací, v tehdy módní podobě lehkého sportovně vyhlížejícího letounku s motorem pod 500 koní, podobného např. francouzským Caudron-Renault C.714 či C.690. Jako nejvhodnější motor se jevil právě jeden z lehkých Renaultových, ovšem z finančních důvodů byl nakonec objednán československý Walter Sagitta I-SR o výkonu 340 kW.
I-16 měl velmi ladné tvary, prozrazující skušenost se sportovními stroji, pevný povozek (do budoucna byl plánovaný zatahovací) a krytou kabinu. Výzbroj zatím měly tvořit dva kulomety Browning nad motorem, v budoucnu ale i 20mm kanóny v křídlech. Vrtule byla německá, Schwarz, opět se počítalo s jejím nahrazením třílistou kovovou, a palubní přístroje byly americké. Motorové zkoušky prototypu proběhly na počátku roku 1940, zpoždění dva roky způsobilo čekání na zahraniční komponenty. Na jaře 1940 se tak mohl konečně odehrát první vzlet, pilotoval Konstantis Reichmanis. Let trval 20 minut, ovšem potom motor najednou vysadil a došlo k nouzovému přistání. Protože Waltrovka již nyní byla plně zaměstnána výrobou pro Německo, nebyla naděje ani na technickou podporu, ani na koupi dalších motorů pro sériovou výrobu, proto se Irbitis rozhodl na tyto stroje montovat americké motory Ranger SGV-770 o 330 kW. Prototyp ještě asi dvakrát nebo třikrát vzlétl, pak ale přišla sovětská okupace.
Po 17. červnu 1940 se o letoun samozřejmě zajímali i noví pánové země, prozatím ale továrna dostala zákaz další letecké činnosti, dokud nedorazí instrukce z Moskvy. Až na jaře 1941 si nechali soudruzi poslat všechny nadějné prototypy VEF do Moskvy na testy, ovšem I-16 musel zatím zůstat v zemi z důvodů pokračujících problémů s motorem. Tak byl nalezen při "osvobození" Lotyšska Němci. To už byly motorové problémy vyřešeny, stroj podnikl několik letů s piloty Mikelsonsem Rudzitisem, poté byl ale zabaven a odeslán na testy do Německa. Zde veškeré stopy mizí a další správy o něm nejsou. Jen podle některých fám měl být s jinými stroji VEF předán některé z Němci ovládaných zemí.
Není známo, že by měl I-16 někdy ruské znaky (není to podloženo fotografiemi), ovšem Němci jej opatřili trámovými kříži a označením AW+10. Na různých fotografiích má dokonce dvojí tloušťku, bylo tedy někdy přemalováno.
Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
V rižské elektrotechnické továrně VEF působil jako letecký šéfkonstruktér Karlis Irbitis, který pro ni navrhl několik školních a sportovních letadel. V roce 1938 se pokusil vytvořit také stroj stíhací, v tehdy módní podobě lehkého sportovně vyhlížejícího letounku s motorem pod 500 koní, podobného např. francouzským Caudron-Renault C.714 či C.690. Jako nejvhodnější motor se jevil právě jeden z lehkých Renaultových, ovšem z finančních důvodů byl nakonec objednán československý Walter Sagitta I-SR o výkonu 340 kW.
I-16 měl velmi ladné tvary, prozrazující skušenost se sportovními stroji, pevný povozek (do budoucna byl plánovaný zatahovací) a krytou kabinu. Výzbroj zatím měly tvořit dva kulomety Browning nad motorem, v budoucnu ale i 20mm kanóny v křídlech. Vrtule byla německá, Schwarz, opět se počítalo s jejím nahrazením třílistou kovovou, a palubní přístroje byly americké. Motorové zkoušky prototypu proběhly na počátku roku 1940, zpoždění dva roky způsobilo čekání na zahraniční komponenty. Na jaře 1940 se tak mohl konečně odehrát první vzlet, pilotoval Konstantis Reichmanis. Let trval 20 minut, ovšem potom motor najednou vysadil a došlo k nouzovému přistání. Protože Waltrovka již nyní byla plně zaměstnána výrobou pro Německo, nebyla naděje ani na technickou podporu, ani na koupi dalších motorů pro sériovou výrobu, proto se Irbitis rozhodl na tyto stroje montovat americké motory Ranger SGV-770 o 330 kW. Prototyp ještě asi dvakrát nebo třikrát vzlétl, pak ale přišla sovětská okupace.
Po 17. červnu 1940 se o letoun samozřejmě zajímali i noví pánové země, prozatím ale továrna dostala zákaz další letecké činnosti, dokud nedorazí instrukce z Moskvy. Až na jaře 1941 si nechali soudruzi poslat všechny nadějné prototypy VEF do Moskvy na testy, ovšem I-16 musel zatím zůstat v zemi z důvodů pokračujících problémů s motorem. Tak byl nalezen při "osvobození" Lotyšska Němci. To už byly motorové problémy vyřešeny, stroj podnikl několik letů s piloty Mikelsonsem Rudzitisem, poté byl ale zabaven a odeslán na testy do Německa. Zde veškeré stopy mizí a další správy o něm nejsou. Jen podle některých fám měl být s jinými stroji VEF předán některé z Němci ovládaných zemí.
Není známo, že by měl I-16 někdy ruské znaky (není to podloženo fotografiemi), ovšem Němci jej opatřili trámovými kříži a označením AW+10. Na různých fotografiích má dokonce dvojí tloušťku, bylo tedy někdy přemalováno.
Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
http://latvianaviation.com/VEF_I-16.html
http://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
http://www.samoloty.ow.pl/str071.htm
http://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#246757Verze : 1
Aubi
MOD
...
Podoba z německých zkoušek
Původní podoba
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Podoba z německých zkoušek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Původní podoba
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31627Verze : 0
Aubi
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.