Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
VEF I-16
Originální název:
Original Name:
VEF I-16
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1939 Valsts elektrotehniskā fabrika, Riga /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1100 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1540 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
8,23 m
Délka:
Length:
7,3 m
Výška:
Height:
1,9 m
Plocha křídla:
Wing Area:
11,43 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Walter Sagitta I-SRo výkonu 340 kW/460 k
dvoulistá vrtule
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
483 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8100 m
Dolet:
Range:
800 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
Němeček, Václav: Vojenská letadla 3, Naše vojsko, Praha 1992
https://latvianaviation.com/VEF_I-16.html
https://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16
https://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
https://www.samoloty.ow.pl/str071.htm
https://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31626Verze : 0
MOD
VEF I-16


V rižské elektrotechnické továrně VEF působil jako letecký šéfkonstruktér Karlis Irbitis, který pro ni navrhl několik školních a sportovních letadel. V roce 1938 se pokusil vytvořit také stroj stíhací, v tehdy módní podobě lehkého sportovně vyhlížejícího letounku s motorem pod 500 koní, podobného např. francouzským Caudron-Renault C.714 či C.690. Jako nejvhodnější motor se jevil právě jeden z lehkých Renaultových, ovšem z finančních důvodů byl nakonec objednán československý Walter Sagitta I-SR o výkonu 340 kW.


I-16 měl velmi ladné tvary, prozrazující skušenost se sportovními stroji, pevný povozek (do budoucna byl plánovaný zatahovací) a krytou kabinu. Výzbroj zatím měly tvořit dva kulomety Browning nad motorem, v budoucnu ale i 20mm kanóny v křídlech. Vrtule byla německá, Schwarz, opět se počítalo s jejím nahrazením třílistou kovovou, a palubní přístroje byly americké. Motorové zkoušky prototypu proběhly na počátku roku 1940, zpoždění dva roky způsobilo čekání na zahraniční komponenty. Na jaře 1940 se tak mohl konečně odehrát první vzlet, pilotoval Konstantis Reichmanis. Let trval 20 minut, ovšem potom motor najednou vysadil a došlo k nouzovému přistání. Protože Waltrovka již nyní byla plně zaměstnána výrobou pro Německo, nebyla naděje ani na technickou podporu, ani na koupi dalších motorů pro sériovou výrobu, proto se Irbitis rozhodl na tyto stroje montovat americké motory Ranger SGV-770 o 330 kW. Prototyp ještě asi dvakrát nebo třikrát vzlétl, pak ale přišla sovětská okupace.


Po 17. červnu 1940 se o letoun samozřejmě zajímali i noví pánové země, prozatím ale továrna dostala zákaz další letecké činnosti, dokud nedorazí instrukce z Moskvy. Až na jaře 1941 si nechali soudruzi poslat všechny nadějné prototypy VEF do Moskvy na testy, ovšem I-16 musel zatím zůstat v zemi z důvodů pokračujících problémů s motorem. Tak byl nalezen při "osvobození" Lotyšska Němci. To už byly motorové problémy vyřešeny, stroj podnikl několik letů s piloty Mikelsonsem Rudzitisem, poté byl ale zabaven a odeslán na testy do Německa. Zde veškeré stopy mizí a další správy o něm nejsou. Jen podle některých fám měl být s jinými stroji VEF předán některé z Němci ovládaných zemí.


Není známo, že by měl I-16 někdy ruské znaky (není to podloženo fotografiemi), ovšem Němci jej opatřili trámovými kříži a označením AW+10. Na různých fotografiích má dokonce dvojí tloušťku, bylo tedy někdy přemalováno.



Němeček, Václav: VEF I-16, L+K 11/1995
https://latvianaviation.com/VEF_I-16.html
https://en.wikipedia.org/wiki/VEF_I-16
https://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
https://www.samoloty.ow.pl/str071.htm
https://www.aviastar.org/air/latvia/vef_i-16.php
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#246757Verze : 1
MOD
...
LVA - VEF I-16 -


LVA - VEF I-16 - Podoba z německých zkoušek

Podoba z německých zkoušek
LVA - VEF I-16 - Původní podoba

Původní podoba
URL : https://www.valka.cz/LVA-VEF-I-16-t10393#31627Verze : 0
MOD