Název: Name: | PZL.37B Łoś | PZL.37B Łoś |
Originální název: Original Name: | PZL.37B Łoś | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | bomber aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie DD.MM.1939-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 2, Mielec | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.09.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 68: 50 (1. výrobní série / 1st production batch) evidenční vojenská čísla / military serial numbers: 72.100-72.149 18 (2. výrobní série / 2nd production batch) 1) evidenční vojenská čísla / military serial numbers: 72.170-72.??? 2) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1938 | |
Osádka: Crew: | 4 pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4280 kg | 9436 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4935 kg | 10880 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9120 kg | 20106 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 17,93 m | 58 ft 9 ⅞ in |
Délka: Length: | 12,92 m | 42 ft 4 ⅝ in |
Výška: Height: | 5,10 m | 16 ft 8 ¾ in |
Plocha křídla: Wing Area: | 53,51 m2 | 575.98 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 160,0 kg/m2 | 32.77 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Bristol PZL Pegasus XXA nebo Bristol PZL Pegasus XXB nebo Bristol PZL Pegasus XIX o výkonu 619-676 kW | Bristol PZL Pegasus XXA or Bristol PZL Pegasus XXB or Bristol PZL Pegasus XIX with power of 830-907 hp |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | hlavní nádrž v trupu - 532 l 2 nádrže v křídlech po 238 l 2 odhazovací nádrže po 119 l Možnost přidání dvou nádrží po 369 l do bombové komory. | main fuselage tank - 117 Imp gal wing tanks - 2x 52.3 gal drop tanks - 2x 26.2 gal 2x 81.2 gal auxiliary tanks in the bomb bay |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 412 km/h v 2800 m | 256 mph in 9186 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 360 km/h v ? m | 224 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,67 m/s | 722.4 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 21 min do 4500 m | 21 min to 14764 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | 19685 ft |
Dolet: Range: | 1500 km | 932 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2600 km | 1616 mi |
Výzbroj: Armament: | 3x PWU wz. 37 "Szczeniak" ráže 7,92 mm se zásobou 1632 nábojů. Bomby: 2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW 20 x 100 kg PuW nebo Ż-31 20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW 20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg) | Three 7,92-mm PWU wz. 37 "Szczeniak" machine-guns, 1,632 rounds Bombs: 2x 662 lb PuW + 18x 221 lb Ż-31 or PuW 20x 221 lb PuW or Ż-31 20x 110 lb T-32 or wz. 29 or PuW 20x container for 240 T-34 incendiary bombs (total 2328 lb) |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) U druhé výrobní série byly zavedeny některé úpravy. Do zadní části trupu byly z obou stran dodány okénka nad spodním střeleckým stanovištěm, byla zjednodušena výfuková roura a byl zaměněn levý motor s pravým, čímž došlo k přemístění výfukové roury blíž k trupu a ke značnému snížení viditelnosti výfukových plamenů ze země při nočním letu. 2) Vojenská evidenční čísla této výrobní série byla z důvodu utajení množství přidělována nepravidelně. Známá čísla této série: 72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252 | 1) Some changes were incorporated in the second production batch. Small windows were added on both sides of rear fuselage over bottom gun port, exhaust pipe was simplified and port engine was changed for starboard one which relocated the exhaust closer to the fuselage and thus lowered the visibility of exhaust flame from the ground during night flying. 2) For reasons of secrecy, military serial numbers of this production batch were allotted randomly. Known serial numbers of this batch are: 72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252 |
Zdroje: Sources: | Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989 Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990 Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006 Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972 |